اونس طلا2394.45
مظنه16,346,000
18 گرم3,773,400
ارزش سکه36,827,538
قدیم (بهار)41,000,000
جدید (امامی)44,400,000
نیم26,100,000
ربع16,100,000

بورس‌های جهانی قرمزپوش شدند/ادامه صعود دلار در بازارهای جهانی

بیشتر شاخص های اروپایی، آسیایی و آمریکایی نزولی باقی ماندند.از طرفی شاخص دلار در بازارهای جهانی کماکان در حال پیشروی است.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، روند معاملات در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر ریسک های مختلفی قرار گرفت. پس از تهدید کره شمالی به خروج کامل از مذاکرات خلع سلاح هسته ای، مقامات آمریکایی از این کشور خواسته اند تا به مذاکرات باز گردد. از طرف دیگر احتمال دعوت رئیس جمهور کره جنوبی از رهبر کره شمالی برای سفر به سئول، امیدواری‌ها به بازگشت آرامش به شبه جزیره کره را تقویت کرده است. وزارت خزانه داری آمریکا در اقدامی غیرمنتظره، دو شرکت کره ای را به اتهام ارسال نیروی کار از کره شمالی به کشورهای خارجی تحریم کرده است.

در حوزه جنگ تجاری نیز معامله گران منتظر معکوس شدن روند هفده ماهه اختلافات بین دو اقتصاد بزرگ جهان هستند. قرار است نخست وزیر چین به زودی راهی واشنگتن شود تا فاز نخست توافق را امضا کند. علاوه بر آن آمریکا با کانادا و مکزیک نیز پیمان جدید تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به " نفتا" را امضا کرده است که این پیمان آزاد تجاری رای موافق کنگره را نیز کسب کرد. از سوی دیگر اما اختلافات تجاری آمریکا با اروپا مجددا شعله ور شده است و پس از جریمه سنگین گوگل در فرانسه و "تحریم پروژه نورد استریم ۲" توسط آمریکا که قرار است گاز روسیه را به آلمان برساند، تنش های بین اروپا و آمریکا شدت گرفته است.

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۱۱ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۹۳۹.۶۷ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۱۵ درصد کاهش تا سطح ۳۲۸۳.۱۵واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش۰.۲۴ درصدی در سطح ۹۲۵۱.۳۳ واحدی بسته شد.

معامله گران همچنین منتظر مشخص شدن زمان برگزاری جلسه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مجلس سنا هستند. پیش‌تر کنگره که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌ها است ترامپ را به دو اتهام سوء استفاده از قدرت و سنگ اندازی در کار کنگره مقصر دانسته است و نانسی پلوسی، رئیس کنگره از ارسال پرونده استیضاح وی به مجلس سنا در روز های آتی خبر داده است. ترامپ خواهان رسیدگی سریع به پرونده خود شده اما بیشتر سناتورهای دموکرات خواهان به تعویق افتادن جلسه تا زمان دریافت مدارک بیشتر هستند. به نظر نمی رسد که با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در مجلس سنا، استیضاح ترامپ رای بیاورد.

استفان اینس، استراتژیست ارشد بازارهای آسیایی در موسسه " اکسی تریدر" گفت: به لطف کاهش تنش های بین آمریکا با چین و ایران، تمایل معامله گران به خرید سهام افزایش یافته است. حتی یک توافق موقت بین چین و آمریکا نیز می‌تواند دست کم در کوتاه مدت خیال معامله گران را راحت کند. فکر نمی‌کنم امسال روابط بین دو طرف به مانند سال قبل پرتنش باشد.

از سوی دیگر، بورس‌های اروپایی کماکان تحت تاثیر وقایع مربوط به فرانسه و انگلیس قرار دارند. مجلس انگلیس با اکثریت آرا با لایحه توافق دولت این کشور و اتحادیه اروپا بر سر خروج از اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه موافقت کرده است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در توئیتی وعده داده است دولت با افزایش سرمایه گذاریها در زیرساخت‌های این کشور، اقتصادی نیرومندتر را بنا کند. در فرانسه نیز دولت برای راضی کردن اعتصاب‌کنندگان به از سرگیری فعالیت خود وعده داده است لایحه پیشنهادی خود برای اصلاح نظام بازنشستگی را تا حد زیادی تعدیل کند. لایحه جنجالی دولت فرانسه برای اصلاح نظام بازنشستگی باعث رقم خوردن طولانی‌ترین اعتصابات تاریخ معاصر این کشور و استعفای وزیر بازنشستگی این کشور شده است. بانک مرکزی فرانسه هشدار داده است اعتصابات باعث کاهش محسوس رشد اقتصادی این کشور خواهد شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد بهتری داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۶۲۲.۳۵ واحد بسته شد. شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۰۸ درصدی در سطح ۶۰۴۰.۸۹ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود۰.۰۴درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۴۵۶.۴۹ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۱۶ درصد پایین رفت و به ۹۵۲۸.۳۰ واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش۰.۴۵ درصدی تا سطح ۲۳هزار و ۹۱۶.۵۸ واحدی پایین رفت و شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ریزش ۰.۵۱ درصدی به ۲۸ هزار و ۷۳۸.۴۱ واحد رسید.

در چین شاخص " شانگ‌های کامپوزیت " با ریزش ۰.۵۵ درصدی در سطح ۴۱۶۶.۷۳ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۴۷ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۹۹۴.۸۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

انتظار می‌رود تا سرانجام پس از هفده ماه جنگ تجاری، دو اقتصاد بزرگ جهان تا پایان این هفته بر سر امضای فاز نخست توافق تجاری به یک جمع بندی واحد برسند. قرار است تا نخست وزیر چین برای این کار راهی واشنگتن شود و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا از گفتگوی خود با طرف چینی خبر داده است. یک منبع آگاه به رویترز گفته است که چین متعهد شده واردات خود از آمریکا را تا ۸۰ میلیارد دلار بیشتر کند.

با این حال در منطقه خاورمیانه اگر چه از شدت تنش‌ها به میزان قابل توجهی کاسته شده است اما برخی ریسک ها هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بر مصمم بودن کشورش به ارسال نیروی نظامی به خلیج فارس تاکید کرده و پارلمان ژاپن نیز با اختصاص بودجه برای تامین مالی این کار موافقت کرده است.

ری آتریل، تحلیل‌گر بازار ارز در بانک ملی استرالیا گفت: معامله گران منتظر روشن شدن ابعاد توافق تجاری هستند، هر چند دلیلی وجود ندارد که موقعیت دلار در برابر ارزهای امن تضعیف شود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۱۰واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۳۲ دلار اعلام شد.

روابط آمریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۰۷ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۳۰ دلار مبادله شد. یورو نیز برای سومین روز متوالی نزولی شد و به ۱.۱۱۲۹ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۰۵۹ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۷۶ دلار سنگاپور مبادله شد.

تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.

اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. موضع گیری جدید مقامات مالی و درایی انگلیسی نیز نشان می دهد که بودجه سال ۲۰۲۰ متمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها و افزایش هزینه های دولتی در بخش های آموزشی و درمانی خواهد بود که به معنای در نظر گرفتن یک دوره گذار طولانی برای برگزیت خواهد بود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۹.۹۴۹۲ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۹۲ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۶۶ یوان چین اعلام شد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد