اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آیا طرح ترامپ برای تبدیل چین به بازار مصرف کالاهای آمریکایی قابل اجراست؟

در حالی که امروز قرار است فاز نخست توافق تجاری میان آمریکا و چین به امضا برسد، تجار و تحلیلگران تردید دارند که چین بتواند به میزان واردات مقرر شده در توافق تجاری از آمریکا دست پیدا کند.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، به گفته منابع مطلع، در توافقی که امروز به امضا خواهد رسید، چین متعهد شده که در طی 2 سال 50 میلیارد دلار واردات انرژی خود از آمریکا را افزایش دهد و میزان خرید محصولات کشاورزی از این کشور را نیز حدود 32 میلیارد دلار نسبت به 24 میلیارد دلاری که سال 2017 خریداری کرده اضافه کند. بر اساس این توافق همچنین چین باید 80 میلیارد دلار دیگر کالاهای تولیدی از آمریکا وارد نماید.

این رقم عظیم افزایش واردات چین از آمریکا قرار است موجب کاهش کسری تجاری حدودا 300 میلیارد دلاری آمریکا با چین شود. اما تحلیلگرانی که روند واردات چین از آمریکا را مورد بررسی قرار داده اند، تردید دارند که پکن بدون لطمه زدن به روابط تجاری خود با سایر کشورها، آسیب زدن به تولید کنندگان داخلی و ایجاد تغییرات عمده در استانداردها و تعرفه های وارداتی، بتواند این میزان واردات را از آمریکا جذب نماید.

آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد موسسه ناتیکسیس در هنگ کنگ در این باره گفت: «چین یا باید واردات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و مازاد حساب جاری خود را از 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی اش پایین تر بیاورد، و یا اینکه باید خرید کالا از کشورهای دیگر را که با آمریکا در بازارهای جهانی رقابت دارند کم کند.»

به گفته منابع تجاری و تحلیلگران چینی، پکن باید برای دستیابی به ارقام ذکر شده در این توافق خرید نفت خام، ال ان جی، اتان و ال پی جی خود از آمریکا را افزایش دهد. اما چنین اقدامی تنها در صورتی امکان پذیر است که قراردادهای جدیدی با شرکت های آمریکایی منعقد شوند و جایگزین قراردادهای قبلی چین با سایر صادر کنندگان شوند.

سنگ ییک تی، تحلیلگر موسسه اس آی ای انرژی در پکن در این باره گفت، افزایش 50 میلیارد دلاری واردات انرژی «بعید است که قابل تحقق باشد.» وی افزود، صادرات فرآورده های انرژی از آمریکا به چین در سال های 2017 و 2018 تنها حدود 8 میلیارد دلار بوده است. «برای دستیابی به افزایش سالانه 25 میلیارد دلاری واردات انرژی، باید واردات تمام فرآورده های انرژی از آمریکا سه برابر شود.»

گاوین تامپسون، معاون آسیا پاسیفیک موسسه وود مکنزی نیز از تعهد چین برای افزایش واردات انرژی از آمریکا متعجب است، زیرا به گفته وی، این به معنای حذف تعرفه واردات نفت خام و ال ان جی از آمریکاست، چون به ویژه کالایی نظیر ال ان جی تولید آمریکا برای اینکه بتواند در بازار چین قابلیت رقابت داشته باشد، باید بدون تعرفه به چین وارد شود.

علاوه بر کمیت، کیفیت نیز یکی دیگر از مشکلات بخش انرژی این توافق است.

تی با اشاره به غلظت و میزان سولفور موجود در نفت خام آمریکا گفت: «اکثر پالایشگاه های چینی برای فرآوری نفت خام با سولفور متوسط طراحی شده اند، اما نفت خام آمریکا اکثرا سبک و شیرین است.»

یک تاجر غلات در چین نیز گفت، تعهد به افزایش بیش از 30 میلیارد دلاری واردات محصولات کشاورزی از آمریکا در طی 2 سال «شوکه کننده» است زیرا این رقم بیش از ارزش کل محصولات کشاورزی ای است که چین در طی یک سال از آمریکا وارد کرده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد