اونس طلا2382.84
مظنه16,646,000
18 گرم3,842,700
ارزش سکه37,503,438
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

آیا بیت­ کوین در سال 2020 به مانند دوران آغاز فعالیت اینترنت است؟

به گزارش سایت طلا و به نقل از خبرگزاری کویندسک؛ مقایسه کردن بیت­ کوین با دوران آغازین ظهور اینترنت موضوع جدیدی نمی باشد، چرا که هر دو آنها نمادی از ظهور و پیشرفت تکنولوژی می باشند.


23 دی 98

آیا بیت ­کوین در سال 2020 به مانند دوران آغاز فعالیت اینترنت است؟

آیا بیت­کوین در سال 2020 به مانند دوران آغاز فعالیت اینترنت است؟

به گزارش سایت طلا و به نقل از خبرگزاری کویندسک؛ مقایسه کردن بیت ­کوین با دوران آغازین ظهور اینترنت موضوع جدیدی نمی باشد، چرا که هر دو آنها نمادی از ظهور و پیشرفت تکنولوژی می باشند.

اما آیا این کلیشه واقعا حقیقت دارد؟

اگر بخواهیم با تعریفی کلی از اینترنت در سال 1991 شروع کنیم، به این نکته پی خواهیم برد که در ده سال اول رشد اینترنت، میزان تقاضا برای استفاده آن بشدت بیشتر از بیت­کوین می باشد.

طبق گزارش نیویورک تایمز در سال 1991، با وجود تجربه کاربری ناکافی و بسیار محدود، شرکت­ها به دنبال برپایی فروشگاه­ها در شبکه جهانی وب بودند. درست به مانند متخصصان فناوری بلاک­چین، شرکت­ها در دوران آغازین اینترنت به مشکلات زیادی برخوردند. گزارش هفته­نامه تایمز در سال 1994 حاکی از نشانه هایی بود که "شبکه جهانی وب در حال آسیب دیدن از موفقیت های خود می­باشد، چرا که کاربران به دنبال رقابت برای دستیابی به پایگاه­های داده مشهور و پرطرفدار بودند." در همین حال مردم به محدود کردن دسترسی به محتوا سایت­ها از طریق ثبت­ نام و عضویت فکر می­کردند.

کسانی که در قلب صنعت بودند، دیدگاه بسیار مثبتی به پتانسیل های بازرگانی داشتند، به طوری که در نشریه دسامبر 1995 مجله ویرد، اسکات مک نیلی، مدیرعامل میکروسیستم های شرکت سان، رشد صفحات گسترده و واژه پردازی را پیش­بینی کرده بود که بر اساس هر بار استفاده قیمت­گزاری شده و به واسطه نرم افزار جاوا تکمیل می­شدند.

طی اولین دهه از شروع به کار اینترنت، کاملا واضح بود که امکان کاربرد آن در تجارت، ارتباطات بین اشخاص، بازاریابی و آموزش وجود دارد. شرکت­های بزرگی وجود داشتند که با بکارگیری آن سود خوبی بدست می آوردند.

کریستوفر آلن، دانش آموخته بلاک­استریم و بنیان گذار بلاک­چین کامنز گفت که از عدم بکارگیری بیت­کوین در این مقطع زمانی نگران است و به همین دلیل است که وی دیدگاه مثبتی در خصوص توسعه راهکارهای مقیاسی نظیر شبکه لایتنینگ دارد.

آلن افزود: "لایتنینگ این قابلیت را دارد تا در جزئی ترین فرآیندهای به کار گرفته شود. و برای انجام چنین فعالیت هایی با بیت­کویت، فارغ از امنیت آن از حیث تحریم ها و کنترل های موجود، می بایست آن را به دیگر ارزهای رایج تبدیل نمایید."

آیا بیت­کوین در سال 2020 به مانند دوران آغاز فعالیت اینترنت است؟

ارز رمزنگاری شده تا کنون کارایی خود را در تعاملات بین مرزی به خوبی نشان داده است. برای مثال، بنا به گفته های نماینده مطبوعاتی این حوزه، خزانه ارز دیجیتال مستقل، 3.5 میلیون دلار ارز رمزنگاری شده را بین بیش از 60 عضور توزیع نمود . 30 درصد از این اعضاء در آمریکا لاتین و 15 درصد نیز در آفریقا می باشند. که این میزان توزیع جهانی به مراتب بیشتر از استارتاپ های سیلیکن ولی می باشد.

با این همه، چنین آزمایشاتی هنوز با به کارگیری رایج و گسترده فاصله زیادی دارند. بسیاری از طرفداران بیت­کوین بر این باورند که بیت­کوین به ارزی جهانی و مستقل تبدیل خواهد شد.

ریشه های جامعه

شاید بیت­ کوین از حیث استفاده های بازرگانی از اینترنت عقب باشد، ولی در مقابل به عملکردهای اجتماعی مشابهی دست یافته است.

تا سال 2001، نیویورک تایمز راه های ارتباطی نظیر ایمیل را وسیله ای برای ایجاد ارتباط بین همکلاسی ها و همکاران سابق می دانست، ولی در همین زمان، استارتاپ ها سرویس های پخش ویدیو و موزیک را بنا نهادند.

در گروه های 600 نفری وابسته به یاهو، گزارش می شد که صد ها پیام در ماه در خصوص برشکستگی های پیش رو، بیمه سلامت و سرنوشت مزایا دوران بازنشستگی رد و بدل می شود. و این را می توان با جوامع ارز دیجیتال مقایسه کرد که بر پایه فروم ها، GitHub، و شبکه های اجتماعی نظیر توییتر استوار است.

بنا بر عقیده آلن، که در اوایل دوران شغلی خود بر هسته پروتکل اینترنت متمرکز بوده است، اینترنت نیز برای این طراحی شده بود که انتخابات آزاد بیشتری به کاربران دهد، با این حال از حیث تکنولوژی های بسیار پیشرفته، این صنعت در این امر ناموفق بوده است.

آیا بیت­کوین در سال 2020 به مانند دوران آغاز فعالیت اینترنت است؟

زوکو ویلکاکس، مدیرعامل شرکت Electric Coin Company و یکی از بنیانگذاران زی­کش پذیرفت که هدف پروژه های نرم افزاری که پیش از این در حال انجام آنها بوده است چیزی جز آزادی و پایان جنگ ها نبوده است، چرا که مردم همواره در خصوص چنین مسائلی در فضای اینترنت صحبت می نمایند.

وی ادامه داد که با نگاه کردن به گذشته، در دهه 90 میلادی، طوری برای توسعه دیجی­کش که پیش از بیت­کوین رایج بود کار می کرد که اساسا اهمیت محرک های اقتصادی را دست کم گرفته بود.

ویلاکاکس می گوید: "به خود می گویم، اگر می توانستم از ماشین زمان استفاده کنم، عبارت "فقط قابل رقابت بودن" را کافی نمی انگاشتم. این روندی مرگبار در طراحی نرم افزار آزاد بود که بر پایه فعالیت های داوطلبانه و پرداخت های بلاعوض بنا شود و چرخه واکنش دهنده اقتصادی در آن در نظر گرفته نشود."

با این نگاه، بیت­کوین طی دهه اول خود عملکرد خوبی داشته است ولی اینکه به استقلال و ثبات لازم برسد، مستلزم زمان است.

ریسک های مشابه

برخی کد نویسان بر این باورند که دفاع زود هنگام از چارچوب های قانونی مستحکم که از آزادی محافظت می کنند، با احتیاط های مربوط به پیشروی بیشتر همراستا شده اند و web3 را از مرکز توجهات کنار زدند تا از اشتباهات در مراحل اولیه جلوگیری نمایند.

آلن تاکید کرد: "پروتکل ها از حیث اینکه چه نوع طرفدارانی مورد نیاز می باشد منعطف هستند. و در این مسیر ما در نهایت مرجع صدور گواهینامه دیجیتال را ایجاد نمودیم و هیچ تصوری نداشتیم که 20 سال بعد چقدر این فرآیند مستحکم خواهد شد."

آلن و مارکو پیربوم، دانش آموخته Dell و پیشکسوت در زمینه لینوکس، که در حال حاضر عضو تیم توسعه سیستم های جدید در جامعه ارز دیجیتال می باشد بر این باور هستند که اینترنت با جوانان ایده آل گرایی ایجاد شد که می خواستند سطح انسانیت را افزایش دهند. (برخلاف فعالان ارز دیجیتال)

پیربوم افزود: "از جایگاه امروزمان بشدت ناامید هستم. میزان تجسس و تحقیقات دولت را تا این حد انتظار نداشتم و رمزنگاری بیشتر در اوایل کار می توانست بسیار به نفع اینترنت عمل کند. و همچنین میزان طرفداران را بالا ببرد."

در میان این صحبت ها، آلن بیشتر بر مدیریت امن حیطه کاری و استانداردهای هویت بلاک­چین متمرکز است تا رابط کاربری و در همین حین، پیربوم مشغول بهبود آزمایشات سرمایه گذاری آزاد ارز دیجیتال می باشد. که البته به واسطه همین کار درآمد کسب می نماید.

به مانند پروژه دش، ارز دیجیتال توسط آرای عمومی، به فریلنسرها پرداخت می شود و جایگزین خود را از شبکه برداشت می نماید. همچنین توسعه دهندگان ارز دیجیتال می توانند به صورت مخفیانه بر اساس مزایای سهمشان پول بدست آورند.

پیربوم ادامه داد: "تا زمانی که اینترنت از محیط سرشار از تبلیغات فاصله نگیرد، اوضاعش روز به روز بدتر خواهد شد. امیدوارم که من نیز یک اشتباه را دوبار تکرار نکنم. اما واقعا باور دارم که ارز دیجیتال پتانسیل آن را دارد تا دنیا را تغییر دهد."

آیا بیت­کوین در سال 2020 به مانند دوران آغاز فعالیت اینترنت است؟

فراتر از بیت ­کوین

از دیدگاه کهنه کاران حوزه بیت­کوین نظیر پیربوم و بسیاری که بر پروژه آلتکوین متمرکزند، ضعف بیت ­کوین از دشواری در بروزرسانی نرم افزار آن ناشی می شود.

به گفته پیربوم، نوشتن نرم افزار بدون باگ و خطا ممکن نیست، و بایستی مکانیزمی به کار گیرید که بتوانید از پس هر مشکلی برآیید.

همچنین، فعالان این حوزه نظیر پیربوم و ویلکاکس، بر ارتقاء ماهیت حریم خصوصی ارز دیجیتال تاکید دارند. آیا سیستم های حکومتی خواهند توانست از فراگیر شدن آن جلوگیری نمایند؟ این مسئله ایست که ویلکاکس به دنبال پاسخ آن می باشد.

ویلکاکس می گوید: "غیرصادقانه و اغراق کننده­است اگر به مردم بگوییم چیزی در راه ارزهای دیجیتال قرار نخواهد گرفت."

به عقیده وی، لینوکس شکست خورد چرا که تعریف موفقیت برای همخوانی با اهداف شرکت تغییر یافت. موسسات بزرگتری از بیت ­کوین بهره می برند، درست به مانند اینترنت، ولی هم زمان ریسک تهدید آزادی های فردی نیز افزایش می یابد.

آلن افزود: "چالش های بسیاری در راه خواهد بود و تلاش من این است که آسیب های پیش رو به حداقل برسانم."

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد