اونس طلا2211.36
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

رد رشد عجیب قیمت ها در بازار مسکن/مراکز آمار اطلاعات اشتباه از قیمت مسکن به مردم ندهند

رییس اتحادیه املاک با انتقاد از نحوه محاسبه قیمت میانگین در مراکز آماری گفت: در یک ماه گذشته افزایش محسوسی در قیمت مسکن ایجاد نشده و مراکز آماری اطلاعات اشتباه ندهند

به گزارش سایت طلا ، بازار مسکن به عنوان مهمترین بخش اقتصادی کشور از سال گذشته دچار نوساتی بسیار زیادی شده اما از نیمه دوم امسال همزمان با ایجاد ثبات در اقتصاد کشور بازار مسکن آرام شد.

کلید خوردن طرح اقدام ملی مسکن از سوی دولت و ثبت نام متقاضیان به ویژه اقشار متوسط و ضعیف جامعه توانست بخشی از نوسانات قیمتی در این بازار را کاهش دهد.



اما طبق آمار‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی آماری بازار مسکن در آذر با رشد معاملات خوبی رو به رو شد به طوری که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر سال ۱۳۹۸، به ۹.۵ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، به ترتیب ۱۳۴.۷ و ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در همین رابطه مصطفی قلی خسروی ، با بیان اینکه مراکز آماری رشد قیمت مسکن در یک ماه گذشته در تهران را ۸.۵ درصد و در منطقه یک ۳۴ درصد اعلام کردند، افزود: که همکاران ما چنین تغییر قیمتی را احساس نکردند.

نتیجه گیری قطعی از قیمت‌ها اشتباه است

او توضیح داد: مراکز، قیمت میانگین را بر اساس معاملات انجام شده منتشر می‌کنند که این روش قابل اتکا نیست.

او با اینکه فرض کنیم ماه گذشته در یک منطقه از تهران بخش قابل توجهی از واحد‌های فروخته شده سن بنای بالا و امکانات کمی داشته‌اند که حدودا ۱۵ میلیون تومان فروخته شده است افزود: در ماه بعد واحد‌های مرغوب‌تر و نوسازتر در همان منطقه با قیمت میانگین ۲۵ میلیون تومان فروخته شده است.

رئیس اتحادیه املاک کشوری با بیان اینکه آیا باید بر این اساس نتیجه‌گیری کنیم که قیمت در این منطق۶۶ درصد بالا رفته است؟ گفت: اعلام کردند ظرف یک ماه در منطقه یک قیمت از میانگین ۲۳ میلیون تومان به ۳۱ میلیون تومان رسیده، این چه نوع آماری است؟

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: پس از آن‌که اعلام شد قیمت‌ها بالا رفته با بسیاری از همکاران در مناطق مختلف تهران از جمله شمیران تماس گرفتیم و قریب به اتفاق آن‌ها رشد افسارگسیخته نرخ‌های پیشنهادی و قطعی را تکذیب کردند.



خسروی با بیان این‌که در شرایطی که از کسادی به سمت رونق می‌رویم نتیجه‌گیری قطعی از قیمت‌ها اشتباه است گفت: با توجه به برنامه‌های اخیر دولت و شخص وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تولید و عرضه مسکن که سیاستی اصولی است شاهد کاهش قیمت و در عین حال، رشد تدریجی معاملات هستیم.
او یاد آورشد: تعداد قرارداد‌های خرید و فروش در آذرماه با توجه به آمار اتحادیه املاک ۱۲۸ درصد نسبت به آبان ماه افزایش پیدا کرد. در این شرایط با توجه به رشد بسیار زیاد حجم معاملات نباید میانگین قیمت در ماه‌های مذکور را با هم مقایسه کرد.

مسکن موتور محرک اقتصاد است

او بخش مسکن را پیشران و موتور محرک اقتصاد دانست و افزود: ۱۷۴ بخش کلیدی با حوزه مسکن سر و کار دارند و این بخش نیمی از اقتصاد کشور را به حرکت درمی‌آورد.

خسروی با اشاره به اینکه هم اکنون تقریبا به ازای هر ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن امکان اشتغال برای ۱۰۰ نفر ایجاد می‌شود افزود: نباید با ایجاد التهاب در این بخش، رونق آن را تحت تاثیر قرار داد.

خسروی درباره پیش‌بینی از قیمت مسکن در ماه‌های آینده گفت: با توجه به کاهش توان متقاضیان واقعی به طور قطع و یقین، پرش قیمتی نخواهیم داشت و ممکن است در سال آینده قیمت‌ها در حد نرخ تورم بالا برود، اما به دلیل رشد قیمت مسکن در دو سال اخیر که از بازار‌های موازی نشأت گرفت، افزایش عجییب و غریبی در قیمت مسکن نخواهیم داشت.

خسروی با بیان این‌که طرح اقدام ملی در رونق‌دهی به بازار مسکن موثر خواهد بود گفت: برنامه تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، هم به رونق بازار کمک می‌کند و هم جو روانی قیمت‌ها را کنترل خواهد کرد.
خسروی تصریح کرد: پس از دوره نوسان قیمت خانه که در سال گذشته اتفاق افتاد هم‌اکنون وارد بازه زمانی ثبات شده‌ایم و تا پایان سال افزایش قیمت نخواهیم داشت. البته به متقاضیان مصرفی توصیه می‌شود نسبت به خرید اقدام کنند.
او تاکید کرد: به هر حال در سال آینده شاخص تورم را خواهیم داشت که ممکن است منجر به تغییر اندک قیمت ملک شود؛ لذا کسانی که خانه را برای مصرف می‌خرند امروز بخرند بهتر از فردا است.

رشد معاملات مسکن در آذر ماه

گفتنی است، بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آذرماه سال ۱۳۸۹ حاکی از آن است که از مجموع ۹۵۳۷ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۲.۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
این میزان در مقایسه با آذرماه سال قبل حدود ۰.۸ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و ۱۶ تا ۲۰ سال افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق شهر تهران در آذرماه سال ۱۳۸۹ نشان می‌دهد که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۶.۷ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۹.۴ و ۹.۱ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۴.۱ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در آذرماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱۱ و یک) بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۵.۹ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند


در آذرماه امسال، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های ملکی شهر تهران ۱۳۵.۳ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۸.۵ و ۴۱.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۳۱۰.۴ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۶۵.۱ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. این آمار‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴۲.۳ و ۵۵.۰ درصد افزایش نشان می‌دهند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد