اونس طلا2220.06
مظنه14,226,000
18 گرم3,284,000
ارزش سکه32,051,178
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

عقب‌گرد مجدد دلار جهانی/ادامه ریزش بورس‌های اروپایی

در معاملات امروز نیز دلار در برابر بسیاری از ارزها عقب نشست.بورس‌های منطقه کماکان تحت تاثیر وقایع اخیر ریزشی هستند.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، شاخص دلار در معاملات روز سه شنبه نیز با افزایش تمایل سرمایه گذاران به خرید ارزهای امن نسبت به روز قبل خود در سطح پایین‌تری بسته شد. فضای معاملات ارز کماکان تحت تاثیر ریسک‌های ژئوپلتیک باقی مانده است.

به دنبال تحولات اخیر در عراق و تشدید تنش ها، بسیاری از کشورها خواهان خویشتنداری طرفین و کاهش تنش ها شده اند. پس از رای پارلمان عراق به اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، آمریکا تهدید به وضع تحریم‌های بی‌سابقه علیه این کشور کرده است که این موضع بلافاصله با مخالفت برخی متحدان واشنگتن از جمله آلمان مواجه شد. همچنین برخی از گروه های عراقی از دولت این کشور خواسته اند سفارت آمریکا در این کشور را ببندد. هر چند برخی کشورها نظیر آلمان و ایتالیا گفته اند که از تصمیم دولت مرکزی عراق تبعیت خواهند کرد اما وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد برنامه ای برای خروج از عراق ندارد.

روابط آمریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با کاهش ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۳۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۱۷ دلار اعلام شد.

در حال حاضر تنها خبر امیدوارکننده برای معاملعه گران، احتمال امضای فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین خواهد بود که به گفته ترامپ برای روز پانزدهم ژانویه برنامه ریزی شده است. با این حال آن طور که رویترز گزارش داده است، چین برخلاف اظهارات ترامپ مبنی بر امضای فاز نخست توافق توسط روسای جمهور دو کشور، نخست وزیر خود را راهی واشنگتن خواهد کرد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۵۸ دلار مبادله شد. یورو نیز برای دویمن روز متوالی صعودی شد و به ۱.۱۱۸۷ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۲۹۶۷ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۸۲ دلار سنگاپور مبادله شد.

تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۸.۴۶۱ ین رسید که پایین‌ترین نرخ برابری دلار در مقابل ارز ژاپنی طی سه ماه اخیر محسوب می شود. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۳۸ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۵۰۵ یوان چین اعلام شد.

روند معاملات در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر ریسک های مختلفی قرار گرفت. تنش‌ها بین آمریکا با ایران و متحدانش در منطقه بیش از پیش افزایش یافته است. پس ازآن‌که پارلمان عراق به خروج نظامیان آمریکایی از این کشور رای داد، پنتاگون اعلام کرد که فعلا برنامه‌ای برای عقب‌نشینی از عراق ندارد. از سوی دیگر به دنبال تصمیم ایران برای کنار گذاشتن محدودیت‌های برجامی تا زمان بازگشت طرف مقابل به انجام تعهدات خود، قرار است آلمان، فرانسه و انگلیس در نشست روز جمعه خوداین موضوع را بررسی کنند.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۲۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۷۰۳.۳۸ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۳۵ درصد افزایش تا سطح ۳۲۴۶.۲۸ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با صعود ۰.۵۶ درصدی در سطح ۹۰۷۱.۴۷ واحدی بسته شد.

از سوی دیگر، بورس‌های اروپایی با افزایش احتمال اتخاذ موضع سرسختانه‌تر توسط دولت انگلیس در جریان مذاکرات با اتحادیه اروپا، دچار روند ریزشی شدند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۶۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۵۷۵.۳۴ واحد بسته شد. شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۵۴ درصدی در سطح ۶۰۱۳.۵۹ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۱۲۶.۹۹ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۷ درصد پایین رفت و به ۹۶۰۰.۹۰ واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد کاملا بهتری داشتند تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با جهش ۱.۶ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۵۷۵.۷۲ واحدی بالا رفت و شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با صعود ۰.۳۷ درصدی به ۲۸ هزار و ۳۲۹.۵۰ واحد رسید.

در چین شاخص " شانگ‌های کامپوزیت " با افزایش ۰.۵۸ درصدی در سطح ۴۱۵۲.۳۰ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۳۵ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۸۲۶.۴۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد