اونس طلا2394.45
مظنه15,946,000
18 گرم3,681,100
ارزش سکه35,926,338
قدیم (بهار)40,200,000
جدید (امامی)43,250,000
نیم25,600,000
ربع15,600,000

تقویم اقتصادی هفته: بازارهای جهانی بر لبه تیغ

نخستین هفته کاری کامل در سال 2020 میلادی ظاهرا به شدت تحت تاثیر رویدادهای ژئوپلیتیک قرار خواهد داشت.

به گزارش اینوستینگ، رویدادها و تحولات مهم سیاسی بیشترین تاثیر را بر بازارهای جهانی طی روزهای آینده خواهد داشت. ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در عراق موجب افزایش چشمگیر قیمت نفت در روزهای گذشته شده است. سرمایه گذاران همچنین منتظر اعلام آمارهای اشتغال آمریکا و اعلام جزئیات بیشتری از فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین هستند. در اینجا به رویدادهای مهم هفته اشاره می کنیم:

یک: نفت بار دیگر به نقطه جوش رسیده است

قیمت نفت روز جمعه پس از ترور فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی در حمله هوایی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد با افزایش چشمگیری روبرو شد ، این مساله موجب تشدید نگرانی ها نسبت به درگیری در خاورمیانه شده و می تواند موجب اختلال در عرضه نفت شود.

قیمت نفت آمریکا 3 درصد و قیمت نفت برنت 3.6 درصد افزایش یافت و به بیش از 68 دلار در هر بشکه رسید. آخرین بار که قیمت نفت برنت به این سطح رسیده بود مربوط به اواسط سپتامبر است زمانی که تاسیسات نفتی عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفت و بزرگترین جهش قیمتی در 30 سال اخیر اتفاق افتاد. اینکه روند صعودی قیمت نفت ادامه یابد ، بستگی به این دارد که ایران چه زمانی و چگونه به ترور شهید سلیمانی واکنش نشان دهد. افزایش قیمت نفت در سپتامبر چندان طول نکشید زیرا ریاض به این حملات واکنش نشان نداد. ایران تهدید کرده است که انتقام سختی در انتظار عاملان اصلی این جنایت است.

دو: ریسک ژئوپلیتیک

بازارهای جهانی طی روزهای آینده زیر فشار خواهد بود و تحلیلگران انتظار دارند که شاخص بازارهای مالی با کاهش روبرو شده و فشار بر بهره اوراق قرضه وارد شود و تقاضا برای ارزهای مطمئن و امن افزایش یابد. شاخص های اصلی وال استریت در روز جمعه با کاهش روبرو شد به طوری که اس اند پی 500 بیش از 0.7 درصد کاهش یافت و روند صعودی این شاخص در 5 هفته متوالی را قطع کرد. علاوه بر تشدید تنش ها در خاورمیانه ، کاهش فراتر از انتظار تولیدات صنعتی آمریکا نگرانی ها درباره کاهش رشد اقتصادی را بیشتر کرده است.

سه: گزارش اشتغال آمریکا

سئوال مهمی که بازارهای جهانی را طی ماه های اخیر تحت تاثیر قرار داده این است که آیا ضعف در بخش صنعت آمریکا به ضرر رشد اشتغال بوده است یا نه. در آمریکا بازار اشتغال نسبتا در برابر ضعف فعالیت های صنعتی مقاومت نشان داده و این مساله همراه با رشد دستمزد بوده است. گزارش نهایی اشتغال آمریکا در سال 2019 نشان داد که اقتصاد این کشور در ماه نوامبر 266 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده که بالاترین رقم در 10 ماه بوده و در عین حال نرخ بیکاری به 3.5 درصد رسیده که پایین ترین رقم در نیم قرن اخیر است.پیش بینی می شود رشد اشتغال در ماه دسامبر به 160 هزار رسیده باشد.

تصویر اشتغال نشان می دهد جنگ تجاری ترامپ با چین تاثیر چندانی بر اقتصاد آمریکا نداشته در حالی که رشد اقتصادی در سه ماه سوم به 2.1 درصد رسیده است.

چهار: توافق تجاری

دو سال منازعه و تنش تجاری، مذاکره و تعرفه های تلافی جویانه می تواند 15 ژانویه پایان یابد، تاریخی که دونالد ترامپ گفته است پکن و واشنگتن فاز نخست توافق تجاری را امضا خواهند کرد. ولی چین تاکنون درباره این موضوع سکوت اختیار کرده و سرمایه گذاران با اطمینان نمی دانند توافق تجاری واقعا شامل چه مفادی است و این مساله بازارهای جهانی را بر لبه تیغ قرار داده است.

در روزهای اخیر بازارهای چین تحت تاثیر آمارهای مثبت خرده فروشی، افزایش تولیدات صنعتی و تدابیر محرک پولی بانک مرکزی در کاهش نرخ ذخیره قانونی بانکها، با رشد و شکوفایی روبرو شده است.

شاخص خرید مدیران نیز که روز دوشنبه منتشر خواهد شد، اهمیت زیادی خواهد داشت. آمارهای تورم نیز روز پنجشنبه منتشر می شود.

پنج: لایحه برگزیت

پارلمان انگلیس 7 ژانویه تشکیل جلسه خواهد داد و درباره توافق برگزیت بین بوریس جانسون نخست وزیر و مقام های بروکسل بحث خواهد کرد. این لایحه روز پنجشنبه به مجلس اعیان ارسال می شود و می تواند در صورت تصویب نهایی به جانسون اجازه دهد تا 31 ژانویه برنامه برگزیت را نهایی کند.

ولی نگرانی های مربوط به برگزیت بدون توافق هنوز فشار زیادی بر پوند انگلیس وارد کرده است که به زیر 1.31 دلار بازگشته است این رقم در دسامبر به 1.35 دلار رسیده بود.

زمانی که پارلمان توافق برگزیت را تصویب کند، شمارش معکوس برای روابط آینده تجاری با اتحادیه اروپا آغاز می شود. اگر تا پایان 2020 هیچ توافقی حاصل نشود، نتیجه این است که بریتانیا اتحادیه اروپا را بدون توافق ترک کرده است.

با توجه به اینکه یک گام برگزیت احتمالا تا پایان ماه جاری اتخاذ خواهد شد، پوند بیشتر از سال گذشته به آمارهای اقتصادی واکنش نشان می دهد. امارهای نهایی فعالیت بخش خدمات انگلیس روز دوشنبه نشان خواهد داد که این بخش هنوز در حالت رکود قرار دارد و این شاخص احتمالا زیر 50 خواهد بود.

انتهای پیام /

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد