اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ریزش بورس‌ها در اروپا/سقوط بی‌سابقه شاخص داوجونز/جدیدترین قیمت دلار در بازارهای جهانی

شاخص دلار توانست موقعیت خود را در کانال ۹۶.۶ تثبیت کند.از طرفی بیشتر شاخص‌های بورسی در جهان با ریزش مواجه شدند.شاخص سهام داوجونز و اس‌اندپی۵۰۰، به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، با بیشترین سقوط خود در یک ماه اخیر روبرو شدند.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، شاخص دلار در آخرین روز از معاملات هفتگی با وجود تمایل سرمایه گذاران به خرید ارزهای امن موفق شد نسبت به روز قبل خود در سطح بالاتری بسته شود. فضای معاملات ارز کماکان تحت تاثیر ریسک‌های ژئوپلتیک باقی مانده است. به دنبال تحولات اخیر در عراق و تشدید تنش ها، بسیاری از کشورها خواهان خویشتنداری طرفین و کاهش تنش ها شده اند.

از سوی دیگر کره شمالی نیز اعلام کرده است که دیگر به محدودیت آزمایش موشک های بالستیک پایبند نخواهد بود و آمریکا را متهم به شکست مذاکرات صلح کرده است. روابط آمریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

کارل شاموتا، استراتژیست ارشد بازار در موسسه "کمبریج گلوبال پیمنت" گفت: به طور خلاصه، در یک روز شاهد آن بودیم که سطح تنش ها خیلی بالاتر رفت. معامله گران دنبال یک دارایی امن برای پناه گرفتن هستند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۰۸ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۶۰۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۸۳ دلار اعلام شد.

در حال حاضر تنها خبر امیدوارکننده برای معاملعه گران، احتمال امضای فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین خواهد بود که به گفته ترامپ برای روز پانزدهم ژانویه برنامه ریزی شده است. با این حال آن طور که رویترز گزارش داده است، چین برخلاف اظهارات ترامپ مبنی بر امضای فاز نخست توافق توسط روسای جمهور دو کشور، نخست وزیر خود را راهی واشنگتن خواهد کرد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۳۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۸۱ دلار مبادله شد. یورو نیز در دومین دور نزولی متوالی خود به ۱.۱۱۵۹ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۲۹۹۵ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۹۸ دلار سنگاپور مبادله شد. تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.

اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. موضع گیری جدید مقامات مالی و درایی انگلیسی نیز نشان می دهد که بودجه سال ۲۰۲۰ متمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها و افزایش هزینه های دولتی در بخش های آموزشی و درمانی خواهد بود که به معنای در نظر گرفتن یک دوره گذار طولانی برای برگزیت خواهد بود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴۸ درصد کاهش به ۱۰۸.۰۸۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۳۸۳ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۶۵۵ یوان چین اعلام شد.

روند معاملات در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر ریسک های مختلفی قرار گرفت. با توجه به فرا رسیدن سال نو و آرامش نسبی بازارها، معاملات فعلا در حجم بسیار پایینی انجام می‌شود. در تازه ترین تحولات شبه جزیره کره، کره شمالی که پیش تر اعلام کرده بود به هیچ محدودیتی در آزمایشات موشکی پایبند نخواهد بود به زودی از یک سلاح استراتژیک رونمایی خواهد کرد. از سوی دیگر تصمیم ترکیه به اعزام نیروی نظامی به لیبی نیز با مخالفت گسترده کشورهای عربی و غربی مواجه شده است.

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح کمتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۸۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۶۳۴.۸۸ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۷۱ درصد کاهش تا سطح ۳۲۳۴.۸۵۸ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش۰.۷۹ درصدی در سطح ۹۰۲۰.۷۷ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر تداوم اعتصابات گسترده در فرانسه در اعتراض به لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی، رشد ضعیف اقتصادی انگلیس و آلمان و هم‌چنین بحران بدهی ایتالیا، عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۲۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۶۲۲.۴۰ واحد بسته شد. شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۰۴ درصدی در سطح ۶۰۴۴.۱۶ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش۱.۲۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۲۱۹.۱۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۶ درصد پایین رفت و به ۹۶۴۶.۶۰ واحد رسید.

در بین نمادهای مختلف بورسی اروپا، نماد خطوط هوایی لوفت هانزا ۶.۵ درصد و نماد ایرفرانس ۱.۶ درصد سقوط کردند.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد کاملا مشابهی داشتند تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۷۶ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۶۵۶.۶۲ واحدی پایین رفت و شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ریزش ۰.۳۲ درصدی به ۲۸ هزار و ۴۵۱.۵۰ واحد رسید.

در چین شاخص " شانگ‌های کامپوزیت " با کاهش۰.۱۸ درصدی در سطح ۴۱۴۴.۹۶ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۶۷ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۷۳۳.۵۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد