اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

روز پرنوسان شاخص‌های بورسی/دلار تمایلی به صعود ندارد

با فرا رسیدن تعطیلات سال نو شاخص‌های بورسی روز پرنوسانی را تجربه کردند.از طرفی با وجود فراهم بودن شرایط اولیه، شاخص دلار نتوانست تکان چندانی به خود بدهد.

به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، هرچند پس از ماه‌ها اختلاف بر سر مسائل تجاری و اعمال تعرفه‌های متقابل، واشنگتن و پکن بر سر فاز نخست گام‌های لازم برای رسیدن به توافق تجاری با یکدیگر به اشتراک نظر رسیدند اما به نظر نمی‌رسد که آمریکا قصد متوقف کردن جنگ تجاری را داشته باشد و احتمالا اروپا مقصد بعدی جنگ تعرفه‌ها خواهد بود. رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا به اروپا هشدار داده است که اگر طرف‌های اروپایی میزان واردات خود از آمریکا را افزایش ندهند، این کشور به منظور کاهش کسری تراز حساب تجاری خود با اروپا احتمالا تعرفه‌های خود بر واردات محصولات اروپایی را افزایش خواهد داد.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است که فاز نخست توافق تجاری بین این کشور و چین احتمالا تا اوایل ژانویه سال‌آینده امضا خواهد شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد که فاز نخست توافق در زمان بسیار کوتاهی امضا می شود. از سوی دیگر، مجلس نمایندگان آمریکا پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا بین آمریکا، کانادا و مکزیک را تایید کرده است.

رودریگو کارتیل، تحلیل‌گر ارشد در بانک ملی استرالیا گفت: روند بازارها در نتیجه مشخص نبودن سرانجام جنگ تجاری دچار سردرگمی شده است و معامله‌گران بیش از داده‌های قطعی به حدس و گمان روی آورده‌اند.

واقعه مهم دیگر برای بازارهای جهانی، موافقت کنگره آمریکا با ارسال پرونده استیضاح دونالد ترامپ به مجلس سنا پس از تقریبا دو ماه تحقیق و شهادت افراد آگاه به پرونده اوکراین بود. دموکرات‌ها ترامپ را متهم کرده‌اند که با سوء استفاده از قدرت خود از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته است که نسبت به فعالیت‌های پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی خود در این کشور اقدام کند.

با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، اکنون دونالد ترامپ به سومین رئیس جمهور تاریخ این کشور تبدیل می‌شود که باید در سنا حضور یابد. بند نخست قطعنامه استیضاح با ۲۳۰ رای مثبت در برابر ۱۹۷ رای منفی و بند دوم با ۲۲۹ رای مثبت و ۱۹۸ رای منفی به تصویب نمایندگان کنگره رسید و در صورتی که دو سوم سناتورها نیز به استیضاح رای دهند، ترامپ عزل خواهد شد.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی این کشور در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۳۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۵۵۱.۵۳ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۰۹ درصد افزایش تا سطح ۳۲۲۴.۰۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با افزایش ۰.۲۳ درصدی در سطح ۸۹۴۵.۶۵ واحدی بسته شد.

از سوی دیگر، بورس‌های اروپایی با خبر شوکه کننده منابع انگلیسی از احتمال اتخاذ موضع سرسختانه‌تر توسط دولت این کشور در جریان مذاکرات با اتحادیه اروپا مواجه شدند. اکنون دولت محافظه‌کار با توجه به اکثریت قاطع خود در مجلس می خواهد تا امتیازات بیشتری از بروکسل بگیرد و همین مساله احتمالا باعث تمدید بیشتر دوران گذار خواهد شد. مجلس انگلیس با اکثریت آرا با لایحه توافق دولت این کشور و اتحادیه اروپا بر سر خروج از اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه موافقت کرده است.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد متفاوتی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۵۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۶۲۳.۵۹ واحد بسته شد. شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۱۳ درصدی در سطح ۶۰۲۹.۳۷ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۱۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۳۰۰.۹۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۱۶ درصد پایین رفت و به ۹۶۵۹.۶۰ واحد رسید.

از سوی دیگر اما در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد کاملا متضادی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با رشد خفیف ۰.۰۱ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۸۲۲.۵۵ واحدی بالا رفت و شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با کاهش ۰.۱۵ درصدی به ۲۷ هزار و ۸۶۴.۲۱ واحد رسید.

در چین شاخص " شانگ‌های کامپوزیت " با صعود ۰.۲۴ درصدی در سطح ۳۹۷۶.۵۹ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۱۳ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۷۹۴.۲۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

شاخص‌های کلان اقتصادی از وضعیت آمریکا در بخش‌های مختلف نظیر مسکن، رشد اقتصادی و نرخ بیکاری نشان می‌دهد که با وجود کاهش شتاب رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، وضعیت اقتصادی به صورت کلی در سطح مطلوبی قرار دارد و این مساله همان طور که بسیاری از مدیران بانک مرکزی آمریکا نیز بدان اشاره کرده‌اند احتمالا به این معنا خواهد بود که نرخ بهره در آینده نزدیک بیش از سطح فعلی کاهش پیدا نخواهد کرد.

اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم امسال ۲.۱ درصد رشد کرد تا طولانی ترین دوره رشد متوالی مثبت اقتصاد آمریکا ادامه یابد. از سوی دیگر با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، اکنون دونالد ترامپ به سومین رئیس جمهور تاریخ این کشور تبدیل می‌شود که باید در سنا حضور یابد. بند نخست قطعنامه استیضاح با ۲۳۰ رای مثبت در برابر ۱۹۷ رای منفی و بند دوم با ۲۲۹ رای مثبت و ۱۹۸ رای منفی به تصویب نمایندگان کنگره رسید و در صورتی که دو سوم سناتورها نیز به استیضاح رای دهند، ترامپ عزل خواهد شد.

رای گیری در این خصوص احتمالا در ماه ژانویه برگزار خواهد شد. کارشناسان اقتصادی بانک ملی نیوزلند در یادداشتی نوشتند: تقریبا غیرممکن است که سناتورهای جمهوری خواه با دست خود به عزل هم حزبی خود از ریاست جمهوری رای دهند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، اتنها با ۰.۰۳ درصد افزایش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۷.۲۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۷۸ دلار اعلام شد.

شاون اوزبورن، استراتژیست ارزی در بانک" اسکوشیا" گفت: دلار از هفته پیش نتوانسته است روند صعودی تند خود را از سر بگیرد و پیش‌بینی هم نمی کنم که دست کم در کوتاه مدت اتفاق خاصی برای شاخص دلار بیافتد.

از سوی دیگر به نظر می رسد که اروپا به جز برگزیت، اکنون باید نگران مساله دیگری باشد. رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا گفته است که شاید این کشور تعرفه بر واردات محصولات اروپایی را افزایش دهد. در شرایطی که اقتصادهای اروپایی پیش از این نیز با بحران رشد اقتصادی مواجه شده و رشد اقتصادی کشورهای بزرگ مثل آلمان، انگلیس و ایتالیا در محدوده صفر درصد قرار گرفته است، یک جنگ تجاری آن هم در زمان برگزیت می تواند آخرین چیزی باشد که اروپایی خواستار آن هستند.

ادوارد مویا، تحلیل‌گر ارشد بازار در موسسه "اواندا" گفت: با توجه به احتمال بالای ثابت نگه داشتن نرخ بهره در آمریکا توسط فدرال رزرو در سال‌آینده، وضعیت دلار به میزان زیادی به تصمیمات اروپا بستگی خواهد داشت و با کاهش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین و افزایش تولیدات در آلمان و فرانسه، احتمالا یورو سال خوبی را در پیش خواهد داشت.

در آخرین دور از معاملات، پوند با کاهش اندک ۰.۰۵ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۴۳ دلار مبادله شد. یورو اما ۰.۶۲ درصد صعود کرد و به ۱.۱۰۸۸ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۱۵۴ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۶۱ دلار سنگاپور مبادله شد.

مینوری اوچیدا، استراتژیست ارزی در بانک میتسوبیشی گفت: در حال حاضر به دلیل فرا رسیدن تعطیلات سال نو میلادی حجم معاملات بسیار اندک است و معامله گران منتظر هستند تا مسیر آینده مشخص تر شود.

همچنین تحولات انگلیس نشان می‌دهد که احتمالا موضع لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات سخت‌تر خواهد شد و انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیش‌تری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۰۹.۳۷۱۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۵۹ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۱ یوان چین اعلام شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد