اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دلار های تقلبی در كمین متقاضیان غیر حرفه ای

دلار های تقلبی یكی از معضلات جدید بازار ارز است كه این روزها در كمین متقاضیان غیر حرفه ای و ناآگاه از مسایل این بازار است.


به گزارش سایت طلا به نقل از ایرنا، در ماه های گذشته با نوسانات قیمت دلار در بازار و تغییرات سینوسی نرخ ارز در هر هفته ، اخبار متفاوتی از این بازار مانند قاچاق دلار و ورود دلارهای تقلبی به بازار نیز منتشر شده است.

ورود دلار های تقلبی در بازار ارز، زمزمه ای بود که از اواخر سال گذشته در این بازار منتشر شده بود و حکایت از آن داشت که دلارهای تانخورده‌ای در بازار پخش شده‌اند که غیرحرفه‌ای‌ها قادر به شناخت و تشخیص آن‌ها نیستند.

همچین بر اساس شنیده‌ها در آن زمان ، شناسایی این اسکناس‌های تقلبی حتی برای برخی از کهنه‌کاران بازار ارز هم امکان پذیر نبوده و به‌راحتی معامله می شد زیرا در بین اسکناس‌های واقعی به مردم فروخته می‌شد.

بر اساس همین اخبار شنیده شده، دلارهای تقلبی دارای نخ هستند و فقط برخی از قدیمی‌های بازار ارز قادر به شناسایی آن‌ها بوده اند.

اسکناس‌های تقلبی همواره نگرانی هایی را برای فعالان بازار ارز تهران که مرکز فعالیت آنها از میدان ناصر خسرو تا فردوسی است، ایجاد می کند و خبر خوبی برای بازار ارز نیست زیرا با ایجاد ناامنی، تعداد بیشتری متقاضیان و خریداران را به صرافت اتخاذ تصمیم‌های هیجانی سوق می‌دهد.

این شایعات همچنان در بازار ارز ادامه داشت تا اینکه هفته گذشته " سید شمس الدین حسینی " سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام خبر ورود دلار های تقلبی به بازار، آنرا به طور رسمی تایید کرد.

وی در مورد وجود دلارهای تقلبی در بازار گفت: همواره و همیشه نگران حضور هیجانی غیر حرفه‌ای‌ها در بازارهایی هستم که حرفه‌ای‌ها در آن حضور دارند.

وی افزود: نگرانی‌ایی که اخیرا افزوده شده این است که برخی سوء استفاده کرده و دلارهای تقلبی را در بازار منتشر می‌کنند. البته دستگاه‌های مسوول از جمله دستگاه‌های امنیتی ونظارتی فعال هستند و با سر منشاء این تخلفات برخورد می کنند، ولی توصیه من به مردم این است که اساسا تامین منابع مورد نیاز ارزی خود را در چارچوب‌های مشخص بانک مرکزی و کانال‌هایی که بانک مرکزی معرفی می کند، انجام دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به احتمال متضرر شدن بخشی از مردم گفت: مسوولان دستگاه‌های امنیتی و نظارتی کار خود را دنبال می‌کنند، ولی دلار تقلبی در بازار وجود دارد و ممکن است از طریق کانال‌های غیر رسمی یا در گوشه خیابان‌ها مبادله شوند؛ بنابراین مردم مراقب باشند و ازچنین معاملاتی پرهیز کنند.

با اعلام خبر ورود دلار های تقلبی در بازار بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار ارز معتقدند که بهتراست غیر حرفه ای ها برای تهیه دلار مورد نیاز خود به صرافی های رسمی و بانک ها مراجعه کنند که البته در این میان مشکلات دریافت ارز از این مراجع رسمی را نیز نباید از یاد برد.

هر چند فعالان بازار معتقدند این دلار‌های تقلبی، از یکی از کشورهای همسایه وارد کشور شده‌ اما در روز های گذشته اخباری مبنی بر دستگیری جاعل حرفه ای دلار در تهران منتشر شد.

در این خبر آمده بود ، کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ جاعل بزرگ دلارهای تقلبی در جنوب شرق تهران رادستگیر کرده اند که در محل استقرار وی حجم زیادی اسکناس دلار تقلبی وجود داشته است.

یکی از صرافان میدان فردوسی در این خصوص به خبرنگار ما ، گفت: با وجودی که اخبار زیادی در خصوص توزیع دلار های تقلبی منتشر می شود اما تا کنون این دلار ها را مشاهده نکرده ام.

وی معتقد است: این دلار ها از طریق دستگاه اسکن می شود و به همین دلیل به راحتی قابل تشخیص است و تنها این امکان وجود دارد که غیر حرفه ای ها در دام این جاعلان بیفتند.

وی ادامه داد: حجم این دلار ها بسیار اندک است و به همین دلیل در بازار ارز مشاهده نشده اند.

یکی دیگر از صرافان ارز مستقر در سبزه میدان نیز در این خصوص گفت: با وجودی که اخبار وجود دلار های تقلبی از سال گذشته همواره در این بازار منتشر می شود اما به دلیل حجم اندک هنوز این دلار ها به صرافی ها نرسیده است .

به گفته این فعال بازار ارز ، دلار های تقلبی در حاشیه خیابان ها و توسط دلالان ارز به خریداران ارایه می شود.

وی ادامه داد: بهتر است متقاضیان ارز برای تهیه ارز مورد نیاز خود به صرافی ها مراجعه و از خرید دلار از طریق دلالان خودداری کنند.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد