اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

پالایشگاه‌های چینی مشتری نفت عراق شدند

پالایشگاه‌های نفت چین در جست و جو برای نفت ارزان‌تر به منظور جبران حاشیه سود اندکشان، از منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق نفت خریداری می‌کنند.

به گزارش سایت طلا ، به گفته معامله‌گران و پالایشگاه‌هایی که نفت خاورمیانه را خرید و فروش می‌کنند، نفت کردستان معمولا توجهات را جلب می‌کند زیرا خریداران از این واهمه دارند که باعث خشم شرکت بازرگانی نفت دولتی SOMO عراق شوند که گریدهای نفتی با کیفیت مشابه را عرضه می‌کند. این موضوع قیمت نفت کردستان که از طریق خط لوله به بندر سیهان ترکیه منتقل شده و از آنجا صادر می‌شود را پایین برده است.

چهار معامله‌گری که مایل نبودند نامشان فاش شود به بلومبرگ گفتند: شرکتهای دانگ یینگ کمیکال و دانگ یینگ هایکه رویلین کمیکال و دو پالایشگاه چینی دیگر نفت کردستان را برای بارگیری در نوامبر و دسامبر خریداری کرده‌اند. طبق آمار بلومبرگ، خریداران چینی در نیمه اول امسال تنها سه محموله نفت کردستان را خریداری کردند و هیچ خریدی در سال ۲۰۱۸ نداشتند.

تقاضای آسیایی برای نفت مدیوم حاوی سولفور بالا مانند نفتی که در کردستان عراق تولید می‌شود به دلیل موج آغاز فعالیت پالایشگاه‌ها در منطقه رو به رشد است. این پالایشگاه‌ها برای فرآوری گریدهای نفتی دارای کیفیت پایین‌تر برای تولید بنزین، دیزیل و سوخت کشتیرانی نسبت به پالایشگاه‌های اروپایی مجهزتر هستند. آنها همچنین قادر هستند سوخت کشتیرانی پاک‌تری که استفاده از آن از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ با آغاز اجرای سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) را تولید کنند.

این پالایشگاه‌های جدید به همراه افزایش نرخ حمل محموله و کندی رشد اقتصادی، حاشیه سود پالایش را برای پالایشگران در آسیا پایین برده‌اند. طبق آمار اویل آنالیتیکس، سود مجتمع پالایش در سنگاپور که قطب پالایش منطقه است، از بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه در سپتامبر به منفی یک دلار و ۸۷ سنت در ماه میلادی گذشته سقوط کرد. میزان سود پالایش تا روز سه شنبه منفی ۸۲ سنت بود.

بنا بر آمار کشتیرانی، نفتکش‌های آتلانتیک اکسپلورر، مینراوا ورا و گوانابارا ماه میلادی گذشته مجموعا ۲.۳ میلیون بشکه نفت کردستان را بارگیری کردند. نخستین کشتی محموله خود را در چین تخلیه کرده و دو کشتی دیگر قرار است اواخر ماه جاری به مقصد برسند.

به گفته معامله‌گران، نفت کردستان به مقصد چین دو تا سه دلار در هر بشکه بالاتر از قیمت نفت برنت بوده است. در مقابل نفت عمان با کیفیت مشابه دو دلار در هر بشکه یا بیشتر از گرید نفتی کردستان گران‌تر است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، معامله‌گران می‌گویند شرکت‌هایی که نفت سنگین و نفت سبک بصره را از شرکت SOMO‌ خریداری می‌کنند، بعید است بخواهند نفت کردستان را خریداری کنند زیرا تمایلی ندارند دسترسی آنها به نفت عراق به مخاطره بیافتد.

عراق دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک پس از عربستان سعودی است و نفت کردستان حدود ۱۱ درصد از ۳.۹۷ میلیون بشکه درروز صادرات این کشور در ماه میلادی گذشته را تشکیل داد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد