اونس طلا2196.99
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

همه می‌گویند سهمیه بنزینی که به ما می‌دهید کم است/کارت سوخت برای برخی‌ها یک موضوع مقدس شده است

وزیر نفت با تاکید بر اینکه موضوع کارت سوخت که برای برخی‌ها یک موضوع مقدس شده است، گفت: اکنون همه می‌گویند سهمیه کارت سوختی که به ما می‌دهید کم است، اما باید بدانیم هر خودرو چقدر کار می‌کند تا به آن سهمیه بدهیم، اما اینکه بنزین بدهیم تا مردم با فروش بنزین زندگی بگذرانند نمی‌شود

به گزارش سایت طلا به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، بیژن زنگنه، وزیر نفت صبح امروز (یکشنبه، ۱۷ آذرماه) در آیین گشایش نخستین رویداد توسعه فناوری ویژه اقلام پرمصرف صنعت گاز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری در جمع مدیران ارشد صنعت گاز و شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: راه‌اندازی رویداد توسعه فناوری نیازمند اراده جدی مدیریت‌هاست، زیرا در صورتی که مدیریت‌ها خودشان اهتمام کنند، پیگیر باشند و وقت بگذارند بیش از ۷۰ درصد از کار انجام می‌شود.

وی با اشاره به همکاری شرکت ملی گاز ایران با صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه فناوری و خودکفایی افزود: کاری که شرکت ملی گاز ایران انجام داده، بسیار مهم است و من از مدیران و کارکنان این شرکت سپاسگزارم و امیدوارم این کار را با جدیت ادامه دهند و به نتیجه برسانند.

وزیر نفت از جدیت در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اظهار کرد: من امسال وقت زیادی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها گذاشته‌ام، قرار شد یک شهرک بزرگ در منطقه ری ایجاد کنیم. آنجا منطقه وسیعی داریم که اکنون ۲۵ هکتار آن را به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده‌ایم، البته یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم تا بتوانیم اکوسیستم شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت را راه‌اندازی کنیم این است که حتما به پشتیبانی مالی از سوی آنها (دانش‌بنیان‌ها) نیاز داریم تا صندوق نوآوری را تشکیل دهیم و به‌زودی باید تقاضای این صندوق نوآوری را ارائه دهیم.

زنگنه ادامه داد: هفته گذشته تاسیس صندوقی با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی را تایید کردیم که سهامدارانش نیز مشخص شدند و این هفته باید مدارکش را آماده کنیم و برای تصویب به هیئت یا شورایی که در این محل هست (صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی) ارائه دهیم. من متوجه شدم آدم‌های فهیم و عاقلی در این حوزه کار می‌کنند که همه زنجیره‌ها را درست شناخته‌اند و از آنها استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: باید در این زمینه (توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان) کار کرد تا مجموعه‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها رشد کنند و آن‌قدر این کار از نظر من مهم است که تصمیم دارم هفته‌ای چند بار وقت بگذارم تا به استارت‌آپ‌ها کمک کنم و از همکاران خودمان هم تقاضا کنم بیایند و به استارت‌آپ‌ها کمک کنند، زیرا وقتی ما وارد کار می‌شویم وضع خیلی فرق دارد. ما خرید می‌کنیم و بازار را از سوی تقاضا می‌شناسیم و در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است.

وزیر نفت یادآور شد: پیش از این نیز ما درهای پژوهشگاه نفت را به روی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باز کرده بودیم. نخستین قدم کار نیز باید از محیط فیزیکی پژوهشگاه صنعت نفت باشد تا پس از آن به سراغ منطقه ری برویم، زیرا ممکن است (راه‌اندازی منطقه ری) کمی طول بکشد.

وی درباره تقاضاهای مطرح‌شده در حوزه استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها توضیح داد: در این سه روزی که نخستین رویداد توسعه فناوری ویژه اقلام پرمصرف صنعت گاز برگزار می‌شود، بیشتر روی اقلام پرمصرف بحث خواهید کرد، اما این ساده‌ترین شکل نیاز ما است. یک سری اقلام را از خارج می‌خریم یا به هر ترتیبی به آنها دسترسی پیدا می‌کنیم که باید در داخل کشور ساخته شوند. این اقلام بیشتر به عنوان قطعه یدکی هستند، وگرنه زمانی که ما قصد ساختن یک پالایشگاه گازی را داریم تقریبا هیچ قطعه‌ای از آن را نمی‌خریم، بلکه در قالب یک قرارداد ای‌پی‌سی، تامین کالا و نصب و راه‌اندازی را به پیمانکار واگذار می‌کنیم، بنابراین ما طرف خرید نیستیم، فقط زمانی که پالایشگاه ساخته و به شرکت ملی گاز ایران تحویل شود از آن پس شرکت گاز اقدام به خرید کالاهای مورد نیاز می‌کند، در نتیجه اگر شرایط عادی را در پیش بگیریم سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری می‌شود که مقدار کمی از این رقم مربوط به قطعات یدکی است و بخش مهمی از این گردش مالی به مسائل فنی ربطی ندارد.

زنگنه خطاب به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: همیشه به دوستان توصیه می‌کنم که نفت را از جایگاه‌های بالا ببینید، ایده بگیرید و دنبال کسب‌وکار باشید، زیرا این موضوع خیلی مهم است که زمینه‌های جدید شناخته شوند. شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز باید در راهی که شرکت ملی گاز ایران پیش‌قدم شده، وارد شوند. این مسیر فقط بحث دولت نیست، بلکه موضوعی ملی است. زمینه‌های متعددی است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به آن وارد شوند و کار کنند. برای مثال ما اکنون با موضوع قاچاق فرآورده روبه‌رو هستیم که فنی نیست، بلکه با بحث توزیع مرتبط است، اما می‌شود برای آن راه‌حل‌هایی پیدا کرد، یا موضوع کارت سوخت که برای برخی‌ها یک موضوع مقدس شده است؛ موضوعی که مربوط به ۲۰ سال پیش است و از رده خارج شده. یعنی ۲۰ سال پیش ایده‌ای در زمینه کارت سوخت بود که جواب هم می‌داد، اما الان با این همه سیستم آی‌تی و بانکی، دیگر نیازی به کارت سوخت نیست، زیرا کارت بانکی هم همان کار را انجام می‌دهد.

وزیر نفت ادامه داد: در زمینه پیمایش می‌گفتند باید ۶۰۰ دلار بدهیم تا دستگاه جی‌پی‌اس بسازیم، اما بعد دیدیم که تنها سه دلار نیاز است که ساخته و روی همه خودروها نصب شود تا مشخص شود چقدر پیمایش می‌کنند و به چه میزان سوخت نیاز دارند، زیرا موضوع اصلی قاچاق در زمینه گازوئیل است. اکنون همه می‌گویند سهمیه کارت سوختی که به ما می‌دهید کم است، اما باید بدانیم هر خودرو چقدر کار می‌کند تا به آن سهمیه بدهیم، اما اینکه بنزین بدهیم تا مردم با فروش بنزین زندگی بگذرانند نمی‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر که میزان صادرات و واردات کم شده، اما میزان مصرف سوخت شناورها افزایش یافته است به چه معناست؟ معلوم است این وسط یک اتفاقاتی رخ می‌دهد. می‌توان میلیاردها دلار از هدر رفتن ثروت ملی جلوگیری کرد که اینجا دیگر موضوع ساخت تجهیزات نیست، بنابراین زمینه‌های بازرگانی و سیستم‌هایی که به کار می‌گیریم و کنترل پروژه‌ها مسائل خیلی مهمی برای ما هستند.

زنگنه درباره توزیع سوخت اظهار کرد: برای توزیع سوخت نیز می‌خواستیم سیستمی مثل تاکسیرانی اینترنتی راه بیندازیم، برخی مخالفت کردند و گفتند این مثل یک بمب ساعتی است، اما برای آنها توضیح دادیم و فکر کنم قانع شدند. ما در تهران دیگر نمی‌توانیم جایگاه درست کنیم. از میانه تهران به بالا قیمت زمین بسیار گران است، دولت هم زمینی ندارد که برای ساخت جایگاه اختصاص دهد، اما با راه‌اندازی سوخت‌رسانی سیار هم مردم و هم توزیع‌کنندگان نفع می‌برند. این کار هم اشتغال‌زا و هم درآمدزا است.

وزیر نفت درباره دیگر جنبه‌های قابل بررسی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت گفت: بهداشت و درمان صنعت نفت در اختیار ما است که سالانه چند صد میلیارد تومان هزینه می‌شود، اما هنوز سیستمی نداریم که پرونده پزشکی، روند درمانی و داروهای مصرفی همه کارکنان و خانواده‌هایشان مشخص باشد. با این حال، همه دفترچه‌های درمانی هنوز به قوت خودش باقی است. یک نفر ممکن است صد بار یک دارو را بگیرد، یا هر اتفاق دیگری بیفتد، اما هیچ چیزی از آن نمی‌دانیم، بنابراین موضوعات مهمی در صنعت نفت وجود دارد که برای شرکت‌های دانش‌بنیان قابل توجه است، از دور هم خیلی کارها را می‌توان انجام داد. این برای ما خیلی مهم است. غیر از مسائل فنی و مهندسی، روش‌های مدرن و نوینی است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه‌ها به ما کمک کنند و کار را جلو ببرند. این آغاز کار است و پایان راه نیست و من نیز به‌طور قاطع از این کار حمایت می‌کنم.

وی درباره راه‌اندازی منطقه ری توضیح داد: ما مزیت‌های زیادی برای منطقه ری در نظر گرفته‌ایم؛ نخست آنکه تبدیل به یک پارک با همه مزایایی که پارک‌ها دارند می‌شود. دوم آنکه از حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند خواهند شد و تلاش می‌کنیم حداکثر سفارش‌ها از شرکت‌های تابع صنعت نفت باشد و نیز امکان استفاده از تسهیلات نخستین خرید را داشته باشند.

زنگنه گفت: ایده من این است که یکی سری از کالاها را تایید کنیم تا خرید تضمینی برای آنها داشته باشیم و نگذاریم هر خریدی الزاما به یک خریدار وصل شود. همان‌طور که گندم را خرید تضمینی می‌کنیم در صنعت نفت نیز یک‌سری اقلام را تضمین کنیم که هر کسی از آنها (دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها) نخرید، ما خریداری کنیم. این سبب می‌شود که خیلی از مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، ما در وزارت نفت کاری کنیم هر کالایی که به تولید داخلی رسید دیگر از خارج کشور خریداری نشود. می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم. انجمن نفت به هر کالایی که گواهی کیفیت داد آن کالا باید از داخل کشور خریداری شود، بنابراین سودی که در مجموع از ایجاد اشتغال و رونق تولید می‌بریم قابل توجه است.

وزیر نفت افزود: تسهیلات اعتباری، دسترسی به امکانات آزمایشگاهی و امکانات پژوهشگاه صنعت نفت از جمله مزایایی است که در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار می‌گیرد و همه اینها اقدام‌هایی است که برای کشور انجام می‌دهیم.

زنگنه گفت: هر زمان با این جوانان (فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان) صحبت می‌کنم از آنها روحیه می‌گیرم و اکنون با جدیت و عشق و علاقه دنبال این هستیم که کسب‌وکارها برای حال و آینده کشور فعال شود و آینده کشور با ابتکارات این جوانان رقم بخورد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد