اونس طلا2197.19
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

قربانی: در صورت نپیوستن به FATF روزنه‌ تبادلات تجاری با کشورهای دیگر از بین می‌رود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف هر چه سریعتر لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که در صورت نپیوستن به FATF روزنه‌های تبادلات مالی و تجاری با کشورهای دیگر هم از بین می‌رود.

علی قربانی با اشاره به ارجاع مصوبه مجلس در لوایح CFT و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: ما امیدوار بودیم مجمع سریعا این لوایح را تعیین تکلیف کند. بسیاری از طرح‌ها و لوایح در مجمع بلاتکلیف مانده و ما در یک جلسه غیرعلنی هم این درخواست را مطرح کردیم که لوایح و طرح‌های اختلافی مجلس و شورای نگهبان سریعاً در مجمع تشخیص تعیین تکلیف شود.

وی افزود: پیش از این برخی نگرانی‌ها در مورد پیوستن به FATF وجود داشت اما طبق بند ۶ این کنوانسیون کشورهای عضو هر وقت بخواهند می‌توانند از آن خارج شوند. در دنیا هم به جز یکی دو کشور مابقی به FATF پیوسته‌اند. آیا برای این کشورها مشکلی ایجاد شده است؟ ضمن اینکه اگر اشکالاتی است می‌توان آن را رفع کرد. در آنجا آنچه مدنظر یکی دو کشور متخاصم است حاکم نخواهد بود چرا که یک کشور حق وتو ندارد. بیش از ۱۹۰ کشور در این کنوانسیون عضو هستند. اگر مشکل وجود کشورهای متخاصم است آنها عضو سازمان ملل و بسیاری از نهادهای بین‌المللی دیگر هم هستند بنابراین به صرف حضور دولت‌های متخاصم نمی‌توان از پیوستن در این کنوانسیون جلوگیری کرد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس اضافه کرد: ما چیز پنهانی نداریم و به دنبال شفافیت هستیم، پیوستن به FATF هم مشکلی را برای ما ایجاد خواهد نکرد. اما اگر پیوستن به این کنوانسیون به تأخیر بیفتد خیلی از کشورها مثل چین و روسیه هم در روابط تجاری با ما تشکیک می‌کنند آن وقت ما در مبادلات تجاری با دنیا دچار مشکل می‌شویم. عدم شفافیت در کشور منجر به سربرآوردن پی‌درپی سلطان ها در اقتصاد شده، طبعا اگر شفافیت وجود داشت چنین مشکلاتی را نداشتیم.

قربانی با ابراز امیدواری نسبت به تعیین تکلیف لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: هم دولت و هم مجلس موافق پیوستن به این کنوانسیون هستند. ما امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود. در حال حاضر سوئیفت بسته است و ما از کانال‌های دیگر با ۱۵ کشور همسایه، چین و روسیه و همچنین برخی کشورهای اتحادیه اروپا تبادل مالی و تجاری داریم، اما اگر به FATF نپیوندیم همین روزنه ها هم از بین می‌رود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه علت العلل مشکلات ما داخلیست،‌ افزود: ما باید مشکلات ساختار داخلی و قطع وابستگی به نفت را حل کنیم، شاید ۲۰ درصد از این مشکلات به خارج برمی‌گردد. اما به هر حال ما باید تعاملات خود را با جهان داشته باشیم زیرا نمی‌توان در این دوره کشور منزوی ماند، درهای کشور را به روی دیگران بست و با هیچ کشوری ارتباط نداشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد