اونس طلا2381.29
مظنه16,526,000
18 گرم3,815,000
ارزش سکه37,233,078
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

جهانگیری: صادرات ما به افغانستان بیشتر از صادرات به کل اتحادیه اروپا است

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در فضای تحریمی گفت: در چنین فضایی که یک صادرکننده به فعالیت خود ادامه می دهد باید دست او را بوسید.

اسحاق جهانگیری امروز در بیست و سومین سالروز روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تشکر از صادرکنندگان گفت: حدود دو سال از فشار جدید دولت آمریکا علیه ملت بزرگ ایران می گذرد و آمریکایی ها بعد از اینکه ما توافق برجام انجام دادیم و فضا را برای توسعه کشور فراهم کردیم با بهانه تغییر رئیس جمهور در آمریکا به تمام توافقات پشت پا زدند و به برجام پشت پا زدند و با خروج از برجام فشار بی سابقه ای به جامعه ایرانی وارد کردند و حتی با صراحت مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک جنگ اقتصادی علیه ایران و ملت ایران آغاز می کنند.

وی بیان داشت: تصور آنها این بود که بر اثر این جنگ اقتصادی اقتصاد ایران به فروپاشی می رسد و اعتراضات ناشی آن به فروپاشی اقتصاد و حتی به فروپاشی تمامیت ارزی ایران هم فکر کرده بودند.

جهانگیری بیان داشت: هر روز فشار آمریکای ها بر جمهوری اسلامی ایران و فعالان اقتصادی اضافه شده است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: مکرر گفته ایم که آمریکایی ها نتوانسته اند صادرات نفت کشور را به صفر برسانند ولی مرتب فشار وارد کرده آند و حتی کشورهای دوست ما هم جرات خرید نفت از ما را ندارند و ما برای فروش نفت کشور به روش های دیگری متوسل می شویم.

وی افزود: آنها مهمترین محصولات صادراتی مثل پتروشیمی را شناسایی کرده اند و آنها را در لیست تحریم قرار داده اند و حتی مثلا مجموعه فولاد کشور که برخی از نیازهای آن از خارج وارد می شود را تحریم کرده اند.

جهانگیری بیان داشت: همچنین کل شرکت های حمل و نقل دریایی در ارتباط با ایران را تحریم کرده اند و بیمه ها که کشتی ها را بیمه می کند تحریم کرده اند و کل نظام بانکی کشور را تحریم کرده آند و به معنای واقعی تمام گلوگاه های فعالیت اقتصادی کشور را در طول یکی دو سال گذشته بسته اند اما با این شرایط ما و ایران روی پای خود ایستاد.

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: اقتصاد ما در نتیجه فشارها با مشکل روبرو شده ولی روی پای خود ایستاده ایم.

وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در فضای تحریمی گفت: در چنین فضایی که یک صادرکننده به فعالیت خود ادامه می دهد باید دست او را بوسید.

جهانگیری اظهار داشت: آمریکایی و اسرائیلی ها و سعودی ها می خواهند ایران را زمین بزنند اما ما نباید دچار تحلیل اشتباه شویم و حتما باید اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه صادرات نفت کم شده و درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کم شده است، بیان داشت: صادرکنندگان در این زمان باعث شده اند که ما درآمد ارزی داشته باشیم بطوری که در 8 ماهه از نظر وزنی 16 درصد رشد صادراتی داشته ایم و اگراز نظر ارزشی صادرات ما کم شده در این فضای تحریمی طبیعی است.

جهانگیری بیان داشت: در 8 ماهه امسال بیش از 88 میلیون تن صادر شده است و این به معنای آن است که علیرغم تمام مشکلات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این کالاها را به خارج برده اند.

جهانگیری با بیان اینکه در کنار فشار به اقتصاد آمریکایی‌ها فشار به اقتصاد ایران وارد کردند گفت: ما باید بپذیریم شرایط امروز طبقه متوسط و ضعیف ایران در آن قرار گرفته سخت‌ترین شرایط زندگی دوران اخیر بعد از انقلاب است

معاون اول رئیس جمهور گفت: تا سال 91 نیز یک میلیون بشکه صادرات داشتیم یعنی از محل فروش نفت 68 میلیارد دلار درآمد داشتیم اما شوک دوم که در سال 97 و 98 به اقتصاد کشور وارد شد اگرچه سخت بود اما صادرات نفت تداوم یافت در این دو شوک اقتصادی به دلیل تورم بوجود آمده قدرت خرید مردم کاهش یافت.

وی افزود: ما باید اقتصاد و صادرات و اشتغال را سرپا نگه داریم که به فضل الهی وضع اقتصاد کشور بسیار بهتر از آن چیزی است که آمریکایی ها برای ما خواب دیده بودند.

جهانگیری اظهار داشت: اما در بخش معیشت مردم نیازمند کار جدی تری هستیم و باید در مقابل ملت ایران بخصوص طبقات ضعیف سر تعظیم فرود آوریم که علیرغم تمام مشکلات مقاومت کرده اند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و در مقابل مشکلات کمر خم نکردند.

وی افزود: برای تاب آوری اقتصاد در مقابل راهبرد فشار آمریکا باید هم در زمینه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و همچنین سیاست خارجه سیاست کامل تاب آورانه ای را تهیه می کردیم زیرا آنچه می تواند کشور را از گردنه سخت عبور دهد یک اجماع مهم و یک همبستگی و انسجام ملی است و هیچکس نباید دنبال فرصت طلبی برای تسویه حساب باشد زیرا امروز ایران در خطر است و آمریکایی ها و سعودی ها و اسرائیلی ها برنامه برای تمامیت ارزی کشور تهیه کرده اند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: باید به صورت جدی به همبستگی کمک کرد و اعتماد و مشارک مردم مهمترین سرمایه مورد نیاز است و باید نخبگان و دانشگاهیان و جریان های سیاسی کمک کنند که مشارکت مردم افزایش یابد.

وی گفت: مشارکت معنا دار در انتخابات آینده می تواند امنیت کشور را تضمین کند.

وی افزود: هیچ کس نباید به دنبال فرصت طلبی باشد و فکر کند که فرصتی برای تسویه حساب مهیا شده است، امروز ایران در خطر است و امریکا و سعودی و اسرائیلی‌ها برنامه برای تمامیت ارضی کشور ایران طراحی کرده اند. راه مقابله اجماع است و با اجماع می توان تمام تهدید را به فرصت تبدیل کرد همانطور که اقتصادی ها هم تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده اند.

جهانگیری بیان داشت: ما در این زمینه باید به صورت جدی به افزایش سرمایه اجتماعی کشور کمک کنیم و اعتماد و امید مردم را بالا برد زیرا این مهمترین سرمایه است .

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: نماد مشارکت مردم هم انتخابات پیش رو است و باید شرایطی را به وجود آورد که همه مردم جریانات سیاسی و مردم کشور احساس کنند که در بین کاندیداها، کاندیدای مورد نظرشان مشارکت می‌کنند زیرا یک مشارکت معنادار در انتخابات آینده می‌تواند امنیت ملی و منافع ملی کشور را تضمین و تثبیت کند.

وی بیان داشت: ممکن است در مقاطعی بخشنامه‌هایی صادر شده که مشکلاتی را برای صادرکنندگان بوجود آورده باشند اکنون تمام دستگاه‌های کشور وظیفه دارند سنگی از جلوی راه صادرات بردارند و هر کس در این زمینه کوتاهی کند حتما به فکر منافع کشور نیست زیرا مدیر کسی است که نیازهای کشور را شناسایی و پاسخگو باشد.

معاون اول رئیس جهور بیان داشت: گاهی اوقات یک تصمیم ممکن است برای بخشی خوب باشد اما اثر آن در بودجه کشور ممکن است بسیار مخرب باشد.

جهانگیری اظهار داشت: کار صادرات امروز یعنی با رقبا جنگیدن و ممنوعیت‌های صادراتی بسیار به فعالیت صادرکنندگان لطمه می‌زند و اصل بر این است که به هیچ وجه در مقابل صادرات کسی حق ندارد ممنوعیت ایجاد کند مگر در مقاطعی که احساس می‌شود با یک مسائلی ممکن است زندگی مردم سخت شود و هر اقدامی در این زمینه باید با هماهنگی اتاق بازرگانی باشد.

وی بیان داشت: صادرات پیشران است و تسهیلات بانکی در مرحله اول باید به واحدهایی داده شود که دنبال صادرات هستند.

وی افزود: در جلسه‌ای با وزیر صنعت و همتی مقرر شد تا 100 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی تا آخر سال برای سرمایه در گردش به رشته‌های پیشران اختصاص یابد که در همانجا اعلام کردم در راس پیشران‌ها بنگاه‌های صادراتی است.

جهانگیری در رابطه با بحث اگزیم بانک و ادغام صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات گفت: این بحث در جلسه اقتصاد مقاومتی مطرح و به وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر صمت ماموریت داده شده تا ظرف مدت کوتاهی طرحی ارائه کنند تا در این مورد تصمیم‌گیری شود.

وی بیان داشت: متولی صادرات وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت است و حتما از مهمترین محورهای صادرات ما گردشگری است و حتما یکی از مهمترین دستاوردها مورد توجه شرکت‌های دانش بنیان است.

جهانگیری بیان داشت: همسایگان مهمترین هدف صادراتی است زیرا 15 کشور همسایه یک میلیارد و 100 میلیون دلار وارد می‌کنند و اگر درصد کمی از این بازار را به خود اختصاص دهیم دارای حجم بالای صادرات خواهیم شد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: صادرات ما به کشور افغانستان از صادرات به کل اتحادیه اروپا بیشتر است.

وی گفت: ما به عراق، ترکیه و روسیه صادرات انجام می‌دهیم و بنابراین باید رابطه با این کشورها وسیع شود.

وی با اشاره به اتحادیه اوراسیا گفت: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ما تخفیف تعرفه‌ای داده و ما هم تعداد کمتری به آنها تخفیف تعرفه‌ای داده‌ایم که این موضوع باید در تعادل قرار گیرد.

جهانگیری اظهار داشت: ما فرصت‌های صادراتی به روسیه را به دلیل نداشتن شرکت‌های بزرگ صادراتی از دست دادیم بنابراین باید به راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ صادراتی توجه شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد