اونس طلا2342.19
مظنه15,286,000
18 گرم3,528,700
ارزش سکه34,439,358
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

نقره در انتظار تصمیم طلایی دولت

اشتغال 35 هزار نفری و رونق سوغات زائر در صورت رفع محدودیت های واردات و صادرات نقره

مشهد مقدس اگرچه عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها را یدک می کشد و پیش بینی می شد این اعتبار، به یکی از مزیت های این شهر برای صادرات سنگ های قیمتی و کالاهای ساخته شده از آن تبدیل شود اما محدودیت های صادراتی موجود، دامن گیر فعالان این عرصه شده است هرچند که خبرهای رسیده از موافقت اولیه دولت برای رفع این موانع حکایت دارد. به گزارش خراسان رضوی، وجود دو هزار کارگاه تولیدی فعال نقره سازی و اشتغال 16 هزار کارگر در این کارگاه ها بخش عمده ای از بازار سوغات استان را به خود اختصاص داده است اما مشکلات واردات نقره خام و شمش نقره از یک سو و موانع برسر راه صادرات نقره از سوی دیگر، باعث شده است امروز صنعت نقره سازی مشهد با وجود پیشتازی در کشور با حداقل ظرفیت خود کار کند.یکی از مشکلات این صنعت این است که در قوانین گمرکی، شمش نقره از معافیت های مالیاتی و گمرکی مانند طلا برخوردار نیست و همین موضوع واردات آن را برای رفع نیاز تولید داخل با مشکل جدی روبه رو کرده است. از طرفی صادرات این فلز گران بها هماهنگ با طلا و به میزان 150 گرم برای زیورآلات و 3 کیلوگرم برای مصنوعات تزیینی تعیین شده است. در حالی که ارزش ریالی 150 گرم طلا با 150 گرم نقره قابل قیاس نیست و همین موضوع ضربه ای اساسی به صنعت نقره زده است. در این شرایط، به رغم تلاش ها برای افزایش حجم سهم تولید داخل در بازار سوغات زائر، قوانینی این چنینی عملا مانعی بزرگ بر سر راه افزایش حجم سوغات زائر داخلی است.


جلسه 2 روز قبل کمیته رفع موانع صادرات و واردات


«محمد باقر معبودی نژاد» رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد در این خصوص می گوید: پیگیری های زیادی برای رفع این موانع از پیش پای صنعت نقره داشته ایم که پس از جلسات متعدد، کمیته رفع موانع صادرات و واردات صنعت طلا و جواهر تشکیل شده و در جلسه ای که روزیک شنبه(دو روز قبل) با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک ایران برگزار شد، اولین موضوع بررسی مشکلات مربوط به صادرات و واردات نقره بود.


درخواست معافیت از پرداخت مالیات ارزش افزوده و حق و حقوق گمرکی


وی می افزاید: در این جلسه تشکل ها و اتحادیه های کشور تاکید داشتند که ارزش قیمتی طلا و نقره قابل قیاس نیست و باید حجم صادرات آن افزایش یابد، همچنین اجازه واردات این محصول با شرایط مربوط به طلا به صورت معاف از مالیات ارزش افزوده و حق و حقوق گمرکی درخواست شد که این موضوع مورد تایید نمایندگان دولت هم قرار گرفت. همچنین اصناف حجم مجاز خروج زیورآلات نقره برای هر گردشگر را 3 کیلوگرم پیشنهاد کردند که با موافقت اولیه نمایندگان دولت همراه شد.


تصمیم گیری دولت تا 10 روز آینده


معبودی نژاد تصریح می کند: نمایندگان دولت در این جلسه اظهار کردند که نقره در محاسبات قانونی از قلم افتاده و شرایط موجود در صادرات و واردات آن غلط است و باید هرچه سریع تر اصلاح شود، بر همین اساس با قول مساعد آن ها قرار شد طی 10 روز آینده نتیجه مذاکرات در دولت مشخص و اصلاحیه های لازم نیز صادر شود که با این اقدام اتفاقات خوبی در صنعت نقره سازی کشور که بخش عمده آن در استان بوده خواهد افتاد.


وی با اشاره به این که حجم واردات شمش نقره در استان سالانه 70 تن برآورد می شود، گفت: البته این میزان براساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا حدود 90 تن نیز بوده و برآورد ما این است که به همین میزان مصنوعات و زیورآلات نقره در استان تولید شده است. رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد ادامه داد: پیش بینی ما این است که با رفع موانع صادرات و واردات نقره، تولید مصنوعات نقره در استان به بیش از 200 تن در سال برسد و برای 35هزار نفر شغل ایجاد شود که رشد قابل توجهی در زمینه اقتصاد استان و سوغات زائر نیز به دنبال خواهد داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد