اونس طلا2197.92
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

مزایا و معایب خرید خودرو صفر و کارکرده

یکی از مزیت‌های مهم خودرو صفر کیلومتر اطمینان خاطر از کارکرد صحیح خودرو و عدم تصادفی بودن آن می‌باشد و اصلی‌ترین دلیل انتخاب خرید خودرو کارکرده یا دست دوم قیمت اقتصادی این دسته از خودروها می‌باشد ...

مزایا و معایب خرید خودرو صفر یا نو

یکی از مزیت‌های مهم خودرو صفر کیلومتر اطمینان خاطر از کارکرد صحیح خودرو و عدم تصادفی بودن آن می‌باشد، شاید برای شما یا یکی از آشنایان شما اتفاق افتاده باشد که پس از خرید خودرو کارکرده و بررسی آن توسط متخصص متوجه تصادفی بودن خودرو شده‌اند، مزیت خرید خودرو به صورت نو این است که دیگر این مشکل پیش نخواهد آمد و یا در صورت وقوع چنین موردی می‌توان خودرو را مسترد کرده و از خودروساز شکایت نمود.

مورد بعدی که می‌توان اشاره نمود راحتی خودرو می‌باشد، در خودرو نو تمامی قطعات استفاده شده نو می‌باشند و به همین دلیل از کیفیت بهتری نسبت به قطعات خودرو دست دوم یا کارکرده دارند، در خودروهای کارکرده برای رسیدن به این آرامش خاطر و رانندگی مطلوب باید هزینه‌های سنگینی اعم از هزینه‌های داخل کابین، کمک فنرها، جلوبندی، گیربکس و... نمود.

خودروهای صفر خریداری شده به طور معمول دارای گارانتی به مدت دو سال یا 40.000 کیلومتر می‌باشند، البته این گارانتی بستگی به شرکت سازنده خودرو دارد و می‌تواند از این مدت بیشتر یا کمتر باشد، این مورد یکی از مزیت‌های اساسی خودرو صفر به حساب می‌آید.

در اکثر خودروهای تولیدی و یا مونتاژ شده در ایران بعد از تحویل خودرو ایرادات کوچک و بزرگی مشاهده می‌شود که با استفاده از گارانتی می‌توان این ایرادات را به صورت رایگان تعمیر یا تعویض نمود، همچنین قابل ذکر است که در خودروهای صفر کیلومتر سرویس اول که معمولاً در 8.000 کیلومتر الی 10000 کیلومتر می‌باشد که به‌صورت رایگان در نمایندگی انجام می‌پذیرد.

دیگر مزیت خودرو نو استفاده از تکنولوژی و آپشن های جدید در خودروها می‌باشد، هرچند این موضوع در ایران چندان قابل توجه نیست اما در خودروهای خارجی این مسئله به طور واضح قابل مشاهده می‌باشد، اگر امکانات جدید در خودرو برای شما مهم است حتماً به سراغ خرید خودرو نو یا خودروهای خارجی بروید.

از معایب خودروهای صفر می‌توان به قیمت بالا برای خرید اشاره نمود، خودرو صفر بعد از مدت دو سال رانندگی و استفاده از آن حتی در صورتی که تصادفی رخ نداده باشد افت قیمت محسوسی را متحمل می‌شود، این افت قیمت به دلیل استهلاک، پایان یافتن گارانتی و موارد مشابه دیگر می‌باشد.

از معایب دیگر خودروهای صفر می‌توان به هزینه بالای بیمه نامه اشاره نمود، هر چند هزینه بیمه سال اول از طرف شرکت سازنده خودرو پرداخت می‌گردد اما سال دوم باید هزینه زیادی برای بیمه نامه پرداخت گردد که طبعاً به عهده خریدار می‌باشد، شایان ذکر است اگر خودرو دارای بیمه طی سال گذشته از خدمات بیمه‌ای استفاده نکرده باشد، سال بعد ده درصد از هزینه کل پرداختی برای بیمه کسر خواهد شد و این ده درصد می‌تواند برای ده سال محاسبه شود، منظور این است که خودرویی با 10 سال سابقه بیمه که از آن استفاده نشده باشد دارای صد درصد تخفیف بیمه نامه می‌باشد، هزینه‌های بیمه نامه این خودروها حدوداً 300 الی 450 هزار تومان خواهد بود (این مورد بستگی به شرکت بیمه گذار و مقدار تعهدات مالی آن شرکت دارد) قابل ذکر است که هزینه بیمه بدنه خودرو صفر کیلومتر نیز نسبت به خودروهای مدل پایین و کارکرده بالاتر می‌باشد، هزینه بیمه نامه بدنه خودرو با قیمت روز خودرو و سقف تعهدات مالی محاسبه خواهد شد.

خودروهای صفر با یک تصادف حتی جزئی که منجر به رنگ خوردگی قسمتی از خودرو می‌شود دچار افت قیمت شدید می‌شوند، شایان ذکر است افت قیمت برای نقاط مختلف خودرو یکسان نیست به‌طور مثال افت قیمت رنگ خوردگی درب خودرو از رنگ خوردگی کاپوت جلو بسیار کمتر می‌باشد، دلیل این تفاوت قیمت این است که رنگ کاپوت عمدتاً به دلیل تصادف از قیمت جلو خودرو بوده و این تصادف می‌تواند منجر به آسیب دیدگی موتور و تجهیزات داخل قسمت موتور خودرو شود، یکی بالاترین افت قیمت‌ها برای خودرو در بازار ضربه خوردگی و رنگ خوردگی سقف خودرو می‌باشد که بعضاً قیمت خودرو نو را تا 30 درصد کاهش می‌دهد. باید توجه داشت که رنگ خوردگی سپر جلو و عقب در قیمت خودرو آن‌چنان تأثیرگذار نمی‌باشد.

نکته: هنگام تحویل خودرو، خودرو رو کاملاً بازدید نموده و سپس تحویل بگیرید این کار به دلیل خطاهای حمل و نقل می‌باشد که بعضاً هنگام پایین آوردن خودرو از روی تریلی کف خودرو یا سپر و دیگر نقاط خودرو آسیب می‌بیند که اگر هنگام تحویل گرفتن متوجه شوید می‌توانید از شرکت خسارت گرفته یا خودرو را مسترد کنید اما اگر پس از تحویل و خارج کردن خودرو از شرکت متوجه ایرادات احتمالی در خودرو شوید ممکن است شرکت فروشنده این ایرادات را قبول نکرده و شما مجبور به پرداخت هزینه‌های تعمیرات برای خودرو شوید.

مزایا و معایب خرید خودرو کارکرده یا دست دوم

اصلی‌ترین دلیل انتخاب خرید خودرو کارکرده یا دست دوم قیمت اقتصادی این دسته از خودروها می‌باشد، طبیعی است که استفاده از یک کالا در مدت زمان مشخص باعث کاهش قیمت محسوس آن کالا خواهد شد و خودرو نیز از این قضیه مستثنا نیست.

از مزایای اقتصادی خودرو کارکرده می‌توان به عدم افت شدید قیمت آن اشاره نمود، افت قیمت تنها به دلیل تصادف یا ایرادات فنی در خودرو نمی‌باشد، در افت قیمت خودرو نبود گارانتی، استهلاک، نمای خودرو و مسائل دیگر نیز دخیل می‌باشد، بعضاً خودروهای دست دوم بدون رنگ با قیمت‌های بسیار بالا بفروش می‌رسد که خرید این نوع خودروهای ریسک بسیار بزرگی می‌باشد. هر چند این نوع خودروهای طرفدارانی دارد و در میان برخی افراد خاص محبوب می‌باشد اما با یک تصادف جزئی قیمت خودرو به‌شدت افت می‌کند.

مزیت دیگر خودروهای کارکرده هزینه پایین بیمه نامه می‌باشد که با توجه به قوانین خودروها برای تردد در معابر و جاده‌های درون شهری و برون شهری مستلزم داشتن بیمه نامه شخص ثالث می‌باشند. هزینه بیمه نامه خودروهای کارکرده به مراتب پایین‌تر از خودروهای صفر می‌باشد. خودروهای فرسوده برای بیمه بدنه نیز با توجه به قیمت بروز خودرو و تعیین سقف تعهدات مالی هزینه پایین‌تری نسبت به خودروهای صفر می‌پردازند.

مورد بعدی که می‌توان اشاره نمود رده کیفی خودرو می‌باشد که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارائه می‌گردد.

در رده کیفی همه‌ی جوانب خودرو از قبیل کیفیت قطعات، کیفیت مونتاژ و ... در نظر گرفته می‌شود و به خودرو امتیازی داده می‌شود که رده کیفی خودرو را مشخص می‌نماید. رده کیفی خودرو با ستاره نشان داده می‌شود که می‌تواند شامل یک الی پنج ستاره باشد.

شاید فکر کنید که رده کیفی خودرو چه ربطی به مزیت خودرو دست دوم دارد؟

در نظر بگیرید شخصی برای خرید خودرو، X میلیون تومان بودجه در نظر گرفته است. این شخص می‌تواند با بودجه x میلیون تومانی خودروی صفر کیلومتری با رده کیفی دو ستاره (ساینا، تیبا، 405 و ...) بخرد از طرفی دیگر می‌تواند با کمی دقت خودروی دست دومی با رده کیفی سه یا چهار ستاره (تندر 90، 206 و...) تمیز و سالمی تهیه نماید.

مطمئناً خودرو با رده کیفی سه ستاره چه از لحاظ امکانات رفاهی و امنیتی و چه از لحاظ کیفیت ساخت، امتییاز بالاتری از خودرو دو ستاره می‌باشد پس رده خودرو نیز می‌تواند از مزایای خودرو دست دوم باشد.

از معایب خودروهای دست دوم می‌توان به بروز ایرادات بعد از خرید اشاره کرد که این ایرادات می‌توانند جزئی یا ایرادات اساسی باشند برای به حداقل رساندن ایرادات باید قبل از خرید خودرو، با کمک کارشناس خودرو، کل خودرو را چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ ظاهری بررسی کرده و سپس اقدام به خرید نمایید.

به طبع خودرو دست دوم ایراداتی دارد که می‌توان با هزینه کردن این ایرادات را برطرف نمود اما قبل از خرید باید این ایرادات شناخته شده و در قیمت گذاری خودرو لحاظ شود.
لازم به ذکر می‌باشد تست رنگ برای خرید خودرو یک امر واجب می‌باشد که می‌توان با هزینه ناچیز و در کمتر از 20 دقیقه این کار را انجام داد.

مورد دیگری که می‌توان اشاره نمود دسته اول نبودن سند یا به عبارتی تک‌برگ نبودن سند خودرو می‌باشد. در خرید این نوع خودروها قبل از امضا هرگونه قرارداد رسمی و غیررسمی سند خودرو را ملاحظه کنید و سپس اقدام به امضا قرارداد فرمایید. این امر نیز به دلیل نفوذ افراد سودجو به بازار خودرو می‌باشد.

این افراد بعضاً خودروهای بدون سند، لیزینگی، مزایده‌ای را بدون اطلاع خریدار از وضعیت سند به فروش می‌رسانند و در موقع ثبت سند هزار و یک دلیل و بهانه برای به تعویق انداختن ثبت سند می‌آورند و این قضیه چندین مرتبه تکرار می‌شود تا شخص خریدار مجبور به شکایت شود که این پروسه نیز چندین ماه طول می‌کشد و هزینه دادرسی و ... را نیز دربر دارد. فلذا بهتر هست همان‌گونه که در بالا اشاره شد قبل از خرید سند رسمی خودرو را دیده و سپس اقدام به خرید نمایید.

یکی دیگر معایب خودروهای دست دوم (فرسوده) تعهدات بیمه‌ای محدود می‌باشد به گونه‌ای که اگر خودرو طبق قانون فرسوده باشد و شخصی با خودرو فوق تصادف کند و مقصر باشد و به بیمه مراجعه کنند، کارشناس بیمه خسارت را محاسبه کرده و تقسیم بر دو می‌کند، به عبارتی تعهدات مالی به خودروهای فرسوده نصف پرداخت می‌شود

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد