اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سهامداران نگران نباشند؛ مالیاتی در کار نیست

در حالی که مدتی است صحبت‌هایی مبنی بر اخذ مالیات از سود سهام و سود سپرده‌های بانکی مطرح شده، رؤسای نهادهای ناظر بازار پول و سرمابه این موضوع را تکذیب کرده‌اند و یک کارشناس اقتصادی معتقد است با توجه به اینکه نرخ تورم از سود سپرده‌ها بیشتر است مردم مالیات تورمی بالایی را می‌پردازند و در چنین شرایطی مطرح کردن مالیات بر سود سپرده‌ها منطقی نیست.

به گزارش سایت طلا به نقل از ایسنا، چندی پیش صحبت‌هایی شد بر این اساس که سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی در پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم درصدد اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام بر آمده است و این موضوع بازتابی در میان سرمایه گذاران در بازار های مالی داشت، اما عبدالناصر همتی - رییس کل بانک مرکزی - دو روز پیش رسما این ادعا را درباره مالیات از سود سپرده‌های بانکی از اساس تکذیب کرد.

شاپور محمدی - رئیس سازمان بورس - نیز در واکنش به این ادعا اعلام کرد که زمزمه‌های مطرح شده در خصوص وضع مالیات جدید بر سود سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی واقعیت ندارد.

محمدی تاکید کرده که بنا بر مذاکرات صورت گرفته با وزیر امور اقتصادی و دارایی، هیچ گونه تغییری در مالیات سود سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی صورت نخواهد گرفت. در صورتی هم که مقررات مالیاتی جدیدی وضع شود، بنا به اعلام وزیر، این مالیات باید در راستای حمایت از شرکت های بورسی کاهش یابد تا شفافیت مورد تشویق قرار گرفته و تولید و صادرات کشور تقویت شود.

رئیس سازمان بورس درباره وضع مالیات عایدی سرمایه نیز صراحتا گفته که این سازمان با وضع مالیات عایدی سرمایه مخالفت کرده و این موضوع را رسما به وزارت اقتصاد نیز اعلام کرده است؛ به طوری که فرهاد دژپسند نیز بر عدم وضع چنین مالیاتی تاکید داشته است.

به گفته محمدی، جای هیچ گونه نگرانی درخصوص تغییر مقررات مالیاتی مرتبط با بازار سرمایه نیست و در صورت تغییر، به گونه‌ای خواهد بود که بازار سرمایه بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد.

مردم مالیات تورمی می‌پردازند!

در این زمینه غلامرضا سلامی - کارشناس اقتصادی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سود بانکی دستوری است و در ایران بر خلاف دیگر کشور دنیا توسط دولت تعیین می شود به همین دلیل می‌تواند کمتر از نرخ تورم باشد که همین الان هم هست. مردم همین الان هم مالیات سنگینی می‌پردازند که آن مالیات، مالیات تورمی است. اگر تورم را حدود ۴۰ درصد فرض کنیم و سود بانکی ۲۰ درصد باشد مردم ۲۰ درصد مالیات تورمی می پردازند.

وی با بیان اینکه در دنیا زمانی از سود بانکی مالیات می گیرند که نرخ سود بانکی از تورم بیشتر باشد و بانک ها سود واقعی برای سپرده ها بپردازند، گفت: در ۳۰ سال اخیر فقط دو یا سه سال سود بانکی بالای نرخ تورم بود و در باقی سال‌ها، سود بانکی کمتر از نرخ تورم بوده است، در نتیجه دلیلی برای اینکه از سود سپرده های بانکی مالیات گرفته شود وجود ندارد فکر هم نمی کنم که نظر جمع بر این باشد.

سلامی درباره گرفتن مالیات بر سود سهام نیز اظهار کرد: سود سهام در همه جای دنیا یک درآمد تلقی می شود و مانند یک کسب و کار است و تمام چنین درآمدهایی مشمول مالیات می شوند. در ایران نیز قبل از سال ۱۳۸۰ از سود سهام تا ۵۴ درصد مالیات می گرفتند ولی بعد از آن برای اینکه مردم تشویق شوند در بنگاه ها سرمایه گذاری کنند مالیات بر سود سهام شرکت ها از ۱۰ درصد تا ۲۵ درصد رشد کرد و مالیات سود سهام حذف شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر سهم مالیات در درآمدهای دولت پایین است و باید برای آن جایگزینی پیدا شود، در نتیجه روی این فکر می کنند که آن جایگزین می تواند مالیات بر سود سهام و مالیات بر سود سپرده های بانکی باشد اما همانطور که گفته شد از آنجاکه ما در ایران به دلیل تورم زیاد سود واقعی برای سپرده های بانکی نداریم از سود سپرده ها نمی توان مالیات گرفت ولی احتمال دارد که بر سود سهام مالیات گرفته شود.

وی گفت: سود عایدی بر سرمایه چه در سهام چه روی ملک باشد در دنیا متداول است که در ایران مالیات بر ملک خیلی کم است و در سهام به دلایلی که اشاره شد گرفته نمی شود، البته و مالیات جزئی بر نقل و انتقال سهام باید پرداخت شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این تصمیمات کلان است و یک سمت خاص نمی تواند در این مورد تصمیم بگیرد در هیچ جای دنیا یک فرد در مورد مسائل کلان به تنهایی تصمیم نمی گیرد. اگر در شرایط فعلی از سود سپرده‌ها مالیات بگیرند نقدینگی به سمت بازار های دیگر می رود که این موضوع خطرناک است و همانطور که گفتم بعید می دانم که نظر جمع این باشد که از سود سپرده ها مالیات بگیرند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد