اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تحریم‌های آمریکا، بازار ارز ترکیه را به هم ریخت

ارزش لیر به کمترین سطح خود از ماه می (خرداد) تاکنون رسید.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، به دنبال تداوم حملات ارتش ترکیه به مواضع نیروهای کرد در مناطق شمالی سوریه، آمریکا اقدامات تنبیهی جدیدی را علیه متحد خود در ناتو اتخاذ کرد. دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده است تعرفه واردات بر آلومینیوم از ترکیه را به ۵۰ درصد افزایش و به مذاکرات با این کشور برای امضای پیمان تجارت با هدف تحقق هدف تجارت ۱۰۰ میلیارد دلاری خاتمه خواهد داد. پیش‌تر تعرفه واردات بر آلمینیوم ترکیه ۲۵ درصد بود. وزارت خزانه داری آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد وزرای دفاع و انرژی ترکیه را تحریم کرده است.

از سوی دیگر ترامپ در توئیتر خود نوشته است که تحریم های بزرگی ضد ترکیه در صورت متوقف نشدن عملیات تهاجمی اخیر در راه هستند و وی کاملا آماده است تا اگر رهبران ترکیه به روش غیرسازنده و نادرست خود ادامه دهند، اقتصاد ترکیه را کاملا نابود کند.

در معاملات امروز بازار ارز ترکیه، هر دلار با ۰.۸ درصد افزایش به ۵.۹۳۱۵ لیر رسید تا ارزش آن به بالاترین سطح خود از ماه می تاکنون برسد. لیر ترکیه که سال گذشته ۳۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده بود کماکان به سقوط ادامه می دهد به گونه‌ای که ارزش آن تنها در یک ماه اخیر بیش از پنج درصد و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۲ درصد ریزش کرده است. ریزش بازار ارز به بورس استانبول نیز کشیده شد و شاخص "بیست ۱۰۰" به کمترین سطح خود از ماه ژوئن تاکنون رسید.

برخی از اقتصاد دانان گفته اند که اعمال تحریم های بیشتر توسط آمریکا ضد ترکیه می تواند به بهبود اقتصادی این کشور لطمه بزند به ویژه اگر تحریم‌ها یا محدودیت ها به روابط تجاری و اقتصادی این کشور با اتحادیه اروپا آسیب بزند. اقتصاد ترکیه وابستگی زیادی به اروپا دارد تا جایی که در سال ۲۰۱۷ این کشور دارای ۱۷۱ میلیارد دلار تجارت با اتحادیه اروپا بود در حالی که این رقم برای روابط آمریکا و ترکیه تنها ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

اینان سوزور- کارشناس موسسه " مکرو ویو کانسالتینگ" گفت: اگر آمریکا تحریم‌های موثری را وضع کند سال اینده ممکن است رشد اقتصادی ترکیه به منفی پنج درصد برسد. اقتصاد ترکیه در وضعیت شکننده ای قرار دارد و بازارهای مالی از سال گذشته تضعیف شده اند. تحریم‌ها می توانند چرخه مشکل زای جدیدی را ایجاد کنند که به بخش تولید شدیدا لطمه بزند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد