اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ظریف: تحریم جدید بانک مرکزی جنایت جنگی است

وزیر امور خارجه، با اشاره به اقدامات آمریکا در حوزه تروریسم اقتصادی، گفت: تحریم جدید بانک مرکزی به معنای تحریم غذایی و دارویی ایران است و جنایت جنگی به حساب می‌آید.

محمد جواد ظریف در کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم که صبح امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: وقتی بانک مرکزی از لیست SDN به SDGT تغییر می کند تنها تفاوتی که این اختلاف تعبیر ایجاد می کند این است که در خرید اقلامی مثل دارو و غذا مشکل ایجاد می شود و این اقدام یک جنایت جنگی است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه، آمریکا جنگ اقتصادی را بر نقص قوانین بین المللی استوار کرده است، گفت: اقدامات اخیر امریکا علیه ایران حائز شرایط اعمال تحریم نیست بلکه حائز شرایط برای تروریسم اقتصادی و جنایت جنگی است.

وی با بیان اینکه، با اجرای برجام و لغو تحریمهای اقتصادی به سمت افزایش قدرت اقتصادی طی 2.5 سال حرکت کرده بودیم، تاکید کرد، اما این روند با روی کار آمدن دولت ترامپ و با نقص عهد این دولت دچار آسیب جدی شد و فعالیتهای تجاری کشور با مشکلات عدیده رو به رو شده است.

به گفته ظریف برای مواجهه با سیاست حداکثر فشار اقتصادی راهبرد کشور مقاومت حداکثری باتاکید بر توانمندی داخلی است.

ظریف کفت: حوزه تجارت خارجی و مبادلات پولی و بانکی از حوزه هایی است که آمریکا با چیرگی خود بر نظام مالی بین المللی از توان بالایی برای رصد معاملات ایران و تحریم کشورهای طرف معامله برخوردار است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: یکی ازمهمترین راهبردهای دیپلماسی کشرو در شرایط فعلی استفاده از روشهایی در تجارت خارجی است که در برابر سلطه دلار آسب پذیری کمتری داشته باشد.

وی افزود: در این راستا روشهای قدیمی مثل تهاتر و روشهای مدرنتر مثل تجارت متقابل مورد توجه و پیگیری در حوزه سیاست خارجی قرار گرفته است.

به گفته ظریف سیستم اینستکس که اروپایی‌ها اخیرا مطرح کرده بودند برای همین شرایط مستقر خواهد شد بنابراین برای مقابله با تروریسم اقتصادی بایستی روشهایی به کار گرفته شود که رصد آن برای آمریکاییها دشوار شود و هم ایمنی بیشتری برای طرفین تجاری کشور داشته باشد.

وی افزود: در این شرایط بایستی تنش‌ها با دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه به حداقل رسیده و این تنش‌ها مدیریت شود تا توان ملی روی هدفهای آتی یعنی مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا و گذار از این شرایط متمرکز شود.

ظریف گفت: ضرورت جلوگیری از توفیق آمریکا در تغییر صورت مسئله تحریم ایران و تغییر تروریسم اقتصادی به عنوان یک امر مشترک بین‌المللی بایستی پیگیری شود.

وزیر امور خارجه افزود: نباید آمریکا بتواند سیاستهای خصمانه غیرقانونی خود را به موضوع و موضع جامعه بین‌المللی تبدیل کند.

به گفته ظریف در شرایط فعلی آمریکا با زور و قلدری و سوءاستفاده از جایگاه خود در فضای اقتصاد بین‌المللی بسیاری از کشورها را ناگریز از تبعیت کرده است. اما باید توجه داشت که هزینه‌های چنین اقداماتی برای خود آمریکا نیز گزاف خواهد بود.

وی ادامه داد: آمریکا به دلیل یکجانبه‌گرایی و استفاده از تروریسم اقتصادی به جای تحریمهای شناخته شده بین‌المللی مجبور شده در روابط بین‌المللی هزینه‌های زیادی را پرداخت کند.

وی ادامه داد: اگر آمریکا بتواند با سوء تدبیرها مسئله خود را به مسئله جامعه بین‌الملل تبدیل کند و قانون‌شکنی بین‌المللی را تعبیر وارونه کند فشار بر ایران در دستور کار کشورهای مختلف قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه در همایش اقتصاد جهانی و تحریمها گفت: امرووز یکی از شروط رسیدن به امنیت ملی و حفظ نظام سیاسی از تهدیدات جهانی مدنظر قرار دادن ملاحظات سیاسی است.

وی با بیان اینکه تدوام رشد و توسعه در شرایط فعلی به صورت روزافزون مدنظر دولتها قرار گرفته است گفت: دیگر مانند گذشته دستور کار دستگاه‌های دیپلماسی سیاسی و امنیتی نیست بلکه بایستی درونمایه‌های رفاهی و اقتصادی، اجتماعی لحاظ شود.

ظریف افزود: سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران بهبود معیشت مردم را مدنظر قرار داده است.

وی در تشریح شرایط جدید اقتصاد بین‌الملل بعد از روی کار آمدن ترامپ گفت: عرصه جهانی به محل معارضه در حوزه اقتصادی تبدیل شده و تراز منفی بازرگانی افزایش و کاهش تعرفه‌ها، تحریم و معافیت از تحریم‌ها به ابزار این معارضه تبدیل شده است. در شرایط کنونی شاهد بروز پیچیدگی‌هایی هستیم که عرصه تصمیم‌گیری در حوزه سیاست بین‌الملل را دشوار کرده است.

وی افزود: در این شرایط نگاه‌های سنتی و مبتنی بر عوامل و مکانهای قدرتهای سنتی دیگر نمی‌تواند پاسخگوی مناسبی برای تحریمها، پیش بینی آینده باشد.

به گفته ظریف آمریکا با سرمایه‌گذاری از یک چهارم ظرفیت اقتصادی جهان برای ایجاد فشار روی کشورهایی مانند ایران، کوبا، روسیه، چین و ونزوئلا از این ظرفیت اقتصادی و چیرگی دلار سوءاستفاده کرده است.

وزیر امور خارجه افزود: البته استفاده افراطی از اهرم فشار اقتصادی در آینده به کاهش قدرت آمریکا مبدل خواهد شد.

ظریف تاکید کرد: جنگ‌افزارهای جدید آمریکا یا همان ابزار جنگ اقتصادی مردم عادی را هدف قرار داده است و استفاده از کلمه تحریم برای اقدامات آمریکا در مقابل ایران مبنای حقوقی ندارد.

وی به تحلیل گران و کارشناسان بین‌المللی پیشنهاد کرد: اگر نمی‌خواهند از واژه تروریسم اقتصادی برای تحریمهای ایران استفاده کنند باید از واژه اقدامات قهرآمیز علیه ایران استفاده کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد