اونس طلا2327.68
مظنه15,442,000
18 گرم3,564,700
ارزش سکه34,790,826
قدیم (بهار)39,500,000
جدید (امامی)42,400,000
نیم25,000,000
ربع15,100,000

عوامل تاثیر گذار بر قیمت طلا در ایران

بازار طلای ایران جدا از بازار طلای جهانی نبوده و مستقیما از این بازار تاثیر می پذیرد

عوامل تاثیر گذار بر قیمت طلا در ایران

این روزها در پی تنش های ایجاد شده در سراسر دنیا شاهد فراز و فرودهای قدرتمندی در بازار طلا بوده ایم. در مقاله های پیشین نحوه معامله با طلا را آموزش داده ایم که چگونه میتوان در شرایط نابسامان بازار از نوسانات قیمت طلا در معاملات خود سود برد و تحلیل طلا با توجه به چه اصولی توسط حرفه ای ها انجام میشود.

در این مقاله میخواهیم با شما در خصوص عوامل تاثیر گذار بر نرخ طلا در کشورمان ایران، صحبت کنیم.

در این مقاله قیمت طلا با توجه به عوامل داخلی و بین المللی بررسی میگردد و عوام تاثیر گذار بر نرخ طلا عنوان میگردد.

از جمله عوام تاثیر گذار بر نرخ طلا به شرح زیر می باشد:

  1. قیمت دلاری طلا در بازارهای بین المللی
  2. نرخ دلار در بازار آزاد ایران
  3. حمایت نقدی و سفته ای قیمت دلاری طلا در بازارهای بین المللی

عوامل تاثیر گذار بر قیمت طلا در ایران

در همه جای دنیا قیمت طلا بر حسب دلار به صورت آنی و لحظه ای تعیین میگردد و در این بین تعیین قیمت تحت تاثیر عواملی نظیر هزینه تولید، سیاست حمایت از تولید کنندگان، نرخ بهره در آمریکا و اروپا، نرخ برابری ارزها، رشد اقتصاد جهانی، قیمت جهانی نفت، سیاست بانک های مرکزی در خصوص تصمیم گیری برای افزایش یا کاهش ذخایر طلا و قیمت فلزات هم رده می باشد. قیمت طلا بر مبنای دلار آمریکا و با واحدی به نام اونس سنجیده میشود.

در بازار ایران میتوان با استفاده از فرمول حجم معاملات در هر صد اونس طلا را به صورت ریالی محاسبه نمود. بازار طلای ایران جدا از بازار طلای جهانی نبوده و مستقیما از این بازار تاثیر می پذیرد. پس باید هشیار باشیم که نواسانات بازار جهانی بر روی نوسان بازار داخلی تاثیرگذار می باشد و نوسانات لحظه ای و ثانیه ای در بازارهای جهانی میتواند تاثیر زیادی بر روی بازار طلا ایران بگذارد.

قیمت طلا در سطح بین المللی بدین صورت در سراسر جهان تعیین میگردد. در ساعات اولیه صبح به وقت ایران بازارهای هنگ کنگ و شرق آسیا باز شده و بر روی نرخ طلا تاثیر خود را میگذارند. پس از آن نوبت به بازار لندن رسیدن و پس از آن طلا وارد پرنوسان ترین بازه زمانی خود در طی روز یعنی بازار نیویورک میشود. حرکت در این بازارها باعث تغییرات لحظه ای نرخ طلا میگردد. در هر لحظه برای تبدیل قیمت و در آوردن معادل ریالی آن باید قیمت بر حسب ریال، عیار و مثقال طلا تعیین شده و پس از انجام محاسباتی که در مقالات پیش تر در خصوص همه چیز در باره طلا به آن پرداخته ایم، معادل ریالی آن را استخراج کنیم.

طلا علاوه بر اینکه به عنوان کالا به شمار میرود در بازارهای بورسی به مثابه یک ارز با آن رفتار شده و از اینرو رعایت اصول بین المللی در آن اهمیت زیادی دارد.

در بازار ایران، با توجه به شرایط گوناگون نظیر شرایط زمانی و فصلی و انتظارات بازار داخلی و شرایط کلی اقتصاد معمولا نرخ ریالی هر مثقال طلای ۷۰۵ بیش از نرخ ریالی آن در بازار جهانی و اونس طلا می باشد و چیزی در حدود ۰ تا ۸ درصد نوسان خواهد داشت.

در پاره ای موارد که بسیار نادر می باشد این احتمال نیز وجود دارد که شاهد افزایش قیمت شدیدی در بازار جهانی باشیم اما در ایران با رشد منفی طلا روبرو گردیم که این را میتوان ناشی از شرایط فصلی، حمایت نقدی و سفته بازی دانست.

برای توضیح شرایط فصلی و آشنایی بیشتر با این اصطلاح مقداری به آن میپردازیم. در ایران عموما در بازها های پایانی سال و نزدیک شدن به مراسم عید نوروز و یا در اعیاد و ایام خاص فرهنگی و دینی شاهد تاثیر گذاری زیادی بر روی نرخ طلا هستیم.

حمایت نقدی مانند هر آنچه در بازارهای جهانی وجود دارد به مواقعی گفته میشود که دارندگان طلا و یا ارز به منظور اجتناب از ضررهای احتمالی ناشی از کاهش قیمت طلا و یا ارز اقدام به خرید و فروش می نمایند که در چنین شرایطی شاهد حمایت خریداران نقدی از طلا یا ارز خواهیم بود. در اینگونه مواقع مادامیکه قیمت نقدی طلا به سطح خاصی رسیده و در آنجا حفظ میشود، دارندگان طلا با فروش آن موجودی خود را خالی میکنند و در نهایت شاهد سیاست های سفته بازی خواهیم بود که تا حدودی بر روی قیمت نهایی تاثیر می گذارد زیرا خریداران در زمان تسویه، فروش یا خرید به صورت سلف عمل میکنند.

با وجود اینکه دولت ها از وجود چنین مواردی آگاه هستند اما مبارزه با آن بسیار سخت بوده و خارج از توان است.

خریدارن و دارندگان زمان هرگاه احساس کنند که دارایی هایشان در خصر است دست به چنین اقداماتی میزنند.

برای درک بهتر موضوع مثالی برای شما می آوریم: گاها شاهد فروش گسترده طلا بخاطر قدرت پایین مردم بوده ایم. در زمان سررسید تحویل جنس به مشتری و اطلاع از ناتوانی نقدی مشتری قیمت طلا تا حد بسیار زیادی پایین آورده میشود تا مشتری وادار به فروش دارایی خود شود. از اینرو ما میگوییم که قیمت طلا در بازار داخلی در درجه اول تحت تاثیر قیمت اونس جهانی و معادل نرخ دلاری آن است و در درجه دوم تحت تاثیر اقدامات سفته بازی، حمایت نقدی و شرایط فصلی قرار دارد.

طلا در بازارهای جهانی به عنوان یک دارایی امن و ارزی برشمرده شده و مشمول سیاست های ترکیب دارایی های ارزی می شود و به عنوان تثبیت کننده بازار و ابزاری برای بخش ارزی دولت به شمار میرود. سیاستمداران همواره در تلاش هستند تا در بازار طلا ثبات ایجاد کرده و به آن ثبات نسبی ببخشند زیرا طلا به عنوان یکی از رارایی های ارزی بانک مرکزی به شمار میرود.

در بازار ایران ، تقاضای سفته بازی تاثیر مهمی بر نرخ ارز و طلا میتواند دارد. نرخ سلف به عنوان یک شاخص پیش بینی منعکس کننده تمام اطلاعات روند نرخ ارز و یا طلا در آینده می باشد. به این معنی که نرخ سلف باید بهترین پیش بینی کننده روند نرخ نقدی در آینده باشد.

نرخ سلف معمولا با نرخ نقدی آینده به میزان زیادی متفاوت خواهد بود، اما این خطاها معمولا به طور منظم اتفاق نمی افتد. بسیاری از اقتصاددانان ، توانایی نرخ سلف را در پیش بینی نرخ نقدی آینده مورد بررسی قرار داده اند. این بررسی ها حکایت از آن دارد که نرخ سلف ، مصرف صحیح درباره آینده نرخ نقدی نیست ، اما تقریبا به عنوان تخمین زننده آینده نرخ نقد می تواند عمل کند.هزینه یا سود هر واحد ارز خارجی یا طلا از سلف ، عبارت است از تفاوت بین نرخ سلف و نرخ نقد که در تاریخ آینده مربوطه وجود دارد به علت این که هیچ کس نمی تواند آینده نرخ نقد را در زمانی که قرارداد سلف منعقد می شود با دقت تعیین کند، در نتیجه هزینه یا سود سلف نمی تواند شناخته شود.

بازار سلف ارز به بازاری گفته می شود که در آن پول رایج کشورها با قیمت های تثبیت شده در تاریخ معینی در آینده معامله می شوند. این معاملات می توانند نقدی یا وعده دار باشند ( بازار نقدی ). در خرید و فروش نقدی، معاملات بی درنگ انجام می گیرند و در همین بازار است که در اثر دخالت دولت ها سطح کنترل شده نرخ ارز نمود می یابد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد