اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

برکناری جان بولتون از دریچه نگاه رسانه های کشور

برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا پس از هفته ها گمانه زنی درخصوص اختلافات وی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، ‌ ناظران سیاسی و رسانه ای را به ریشه یابی این اقدام واداشته است.

روند تضعیف موقعیت جان بولتون در کاخ سفید و احتمال اخراج او از زمانی تشدید شد که پژواک اختلافات میان او و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به ویژه بر سر مسائل بین المللی به وضوح در فضای رسانه ها بازتاب پیدا کرد. ترامپ در صفحه توئیتر خود درباره برکناری مشاور امنیت ملی خود اینگونه می نویسد:‌ شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که خدمات او در کاخ سفید دیگر مورد نیاز نیست. من و دیگر افراد در دولت با بسیاری از پیشنهادهای او به شدت مخالف بودیم و از این رو، از جان خواستم استعفا دهد که او امروز صبح استعفایش را به من ارایه کرد.

این در حالی است که بولتون دقایقی بعد در توئیتی نوشت: دیشب پیشنهاد استعفا را مطرح کردم و ترامپ گفت فردا درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

لازم به یادآوری است بولتون پس از مایکل فلین و هربرت مک‌مستر و بدون احتساب کیث کلاگ که به مدت یک هفته به‌صورت موقت در این سمت فعالیت کرد، ‌ سومین مشاور امنیت ملی ترامپ بود.

واکنش رسانه ای به این خبر از شب گذشته بسیار گسترده بوده که بیشتر آن ها با انگیزه ریشه یابی و روشن کردن علل این برکناری است. در این میان رسانه های اصلاح طلب با برشماری برخی از این علل همچون انزوای آمریکا در نظام بین‌الملل به دلیل مداخلات این کشور و تضاد بولتون با رویکرد ناسیونالیستی ترامپ، به یادآوری پیش بینی های ظریف در خصوص فروپاشی تیم بی پرداختند و نوشتند:‌ یکی از چهار ستون تیم بی فرو ریخت. جان بولتون حذف شد، مناسبات بن زاید (ولیعهد امارات) با ‌ایران نیز ترمیم شده است. فقط مانده بنیامین نتانیاهو و بن سلمان. سرنوشت نتانیاهو نیز به انتخابات پیش روی اسراییل گره خورده است. خاورمیانه شاهد تحولات جدید خواهد بود؟

اما رسانه های اصولگرا در حالی که به اختلافات داخلی کاخ سفید و نیز نقش مقاومت ایران‌ در مقابل فشار حداکثری این کشور به عنوان علل تغییرات پیش آمده تاکید کردند، با رویکرد جناحی خود اینگونه نوشته اند:‌ آن چه تیم ترامپ را از هم گسیخت و فشار او را از تاثیر انداخت، مقاومت مقتدرانه بود و نه فرستادن پالس مذاکره در برخی سفرهای نا به جا به نیویورک و پاریس، که با هار شدن و گردن کشی ترامپ رو به رو شد. این رسانه ها همچنین طیف مقابل خود را متهم کردند که در برخورد با خبر برکناری بولتون با ذوق زدگی و ساده لوحانه واکنش نشان داده اند.

رسانه های اصلاح طلب

رسانه های منتسب به طیف سیاسی اصلاح طلب همچنین در بازتاب خبر مذکور و با اشاره به جایگزینی موقت معاون بولتون به عنوان مشاور امنیت این کشور و با تاکید بر مواضع ضدایرانی وی متذکر شدند، ‌ تغییر رویکرد چشمگیری از طرف کاخ سفید در قبال ایران دیده نخواهد شد. این رسانه ها همچنین به واکنش برخی از مقامات کشورمان نیز پرداختند.

علل برکناری بولتون

روزنامه های شرق، ‌آرمان ملی و همشهری در تیتر یک خود به این موضوع پرداختند.

شرق تیتر بولتون قربانی ایران؟ را برگزید و نوشت:‌ آنچه از ماه‌ها قبل انتظارش می‌رفت، به وقوع پیوست و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جنگ‌طلب‌ترین عضو کابینه خود را اخراج کرد. اخراج بولتون که با توجه به اختلاف‌نظرهای گسترده با ترامپ از مدت‌ها قبل قابل پیش‌بینی بود، به روش مورد علاقه ترامپ اعلام شد. رئیس‌جمهور ایالات متحده که از حساب توییتری خود برای اعلام مواضع و تصمیم‌های مهم استفاده می‌کند، شب گذشته در توییتر از برکناری جان بولتون به دلیل «اختلاف‌نظرهای فاحش» خود و دیگر اعضای کابینه با تصمیم‌ها و رویکردهای بولتون خبر داد.

به نوشته این روزنامه با اینکه ترامپ اشاره‌ای به جزئیات مسائل محل اختلاف میان خود و بولتون نکرده است، در هفته‌ها و ماه‌های گذشته رسانه‌ها از اختلاف‌نظرهای شدید ترامپ و مشاور امنیت ملی خود خبر دادند. این اختلاف‌نظرها به‌ اندازه‌ای بود که بولتون عملا در حوزه سیاست خارجی ایالات متحده و در مهم‌ترین چالش‌های خارجی این کشور به حاشیه رانده شده بود.

در ادامه این گزارش می خوانیم: بولتون همچنین خواستار افزایش فشارها بر ایران و اتخاذ رویکردی تهاجمی از سوی واشنگتن در قبال تهران بود تا از این طریق ایران از برنامه‌های موشکی و نیز اقدامات منطقه‌ای خود عقب‌نشینی کند. او دو سال قبل با حضور در گردهمایی گروه تروریستی منافقین وعده داده بود با فروپاشی حکومت ایران، در تهران جشن خواهند گرفت؛ اما ترامپ از مذاکره و توافق با ایران حمایت می‌کرد. دولت ترامپ در تمام این چالش‌ها با ناکامی روبه‌رو شده و قصد تغییر رویکرد خود را دارد.

روزنامه آرمان ملی نیز اخراج ناگهانی جان بولتون را ناشی از سردرگمی کاخ سفید و نشانی از اضمحلال تیم B دانست و آورد:‌ شاید کمتر کسی باور می‌کرد افرادی که روزی یار غار دونالد ترامپ بودند و به او مشاورت می‌دادند امروز راه خروج از کاخ سفید را در پیش بگیرند. واقعیت این است که شرایط بین‌المللی و انزوای آمریکا در نظام بین‌الملل دونالد ترامپ را مجبور به تغییر رویکرد کرد. از این جهت ترامپی که مذاکره با ایران را برنمی‌تابید، پس از چند ماه خود متمایل به مذاکره با ایران شده است. لذا طبیعی است که اینگونه رویکردها باب میل امثال جان بولتون نباشد. از این رو ترامپ نیز به جای تغییر سیاست این بار دست به تغییر افراد زده است. به نوشته این روزنامه شاید اگر ترامپ از ابتدا گوش به دهان افرادی چون بولتون نداشت اساسا از برجام نیز خارج نمی شد و این مشکلات عدیده را برای ایران، ‌ اروپا و برجام به وجود نمی آورد.

اخراج" تیتر یک روزنامه همشهری است که در ذیل آن نوشت:‌ طرفداران جنگ در آمریکا و در خاورمیانه که وزیر امور خارجه کشورمان آن ها را تیم بی می خواند یکی از اعضای مهم خود در واشنگتن را از دست دادند.

بنا به تحلیل روزنامه اعتماد در حال حاضر اصلی‌ترین سوال این است که سرانجام کدام یک از سیاست‌های بولتون کاسه صبر مافوق وی در کاخ سفید را لبریز کرد. در یک ساعت نخست اعلام این خبر، ایران بیشترین نامی که در فضای مجازی پیرامون چرایی اخراج جان بولتون مطرح شد. هرچند که دونالد ترامپ سیاست سختگیرانه‌ای در قبال ایران داشته و حتی پیش از راهیابی به کاخ سفید هم مخالفت خود را با برجام اعلام کرده بود اما بسیاری از کارشناسان، بولتون را محرک اقدام‌های ایران‌ستیزانه ترامپ در یک سال و نیم اخیر می‌دانند. جان بولتون پیوندهای بسیار نزدیکی با گروه مجاهدین خلق (منافقین) داشت و در سال ۲۰۱۸ در یکی از گردهمایی‌های آنها ادعا کرده بود که تا پیش از سال ۲۰۱۹ میلادی، با سقوط نظام ایران به همراه اعضای مجاهدین در تهران جشن پیروزی خواهد گرفت. ۲۰۱۹ آمد و نه‌تنها بولتون در تهران جشنی نگرفت بلکه در تابستان آن از طریق توییتر متوجه اخراجش از تیم ترامپ شد. برخی از رسانه‌ها اوج اختلاف میان بولتون و ترامپ را زمانی می‌دانند که ایران پهپاد امریکایی را در حریم هوایی خود هدف قرار داد و بولتون ترامپ را برای مقابله به مثل و حمله ولو محدود به ایران تحت فشار گذاشته بود. ترامپ ادعا می‌کند این حمله را تنها چنددقیقه پیش از انجام کنسل کرده است.

روزنامه ایران در بازتاب این برکناری به خبری کوتاه اکتفا کرد و آورد:‌ رئیس جمهور آمریکا جان بولتون مشاور امنیت ملی خود را از کاخ سفید اخراج کرد. ترامپ در توییتر نوشت: به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر به حضور او در کاخ سفید نیازی نیست. من و دیگر اعضای دولت با بسیاری از پیشنهادات او شدیداً مخالف بودیم، به همین دلیل از او خواستم استعفایش را تقدیم کند، او هم صبح این کار را کرد. از خدمات او بسیار ممنونم. هفته آینده یک مشاور امنیت ملی تازه معرفی می‌کنم.

روزنامه دنیای اقتصاد در ریشه یابی این اقدام ترامپ می نویسد: جان بولتون که از حلقه نئوکان‌ها بود به دلیل اختلاف نظرهای زیاد با رئیس جمهور، از مسوولیت خود کنار رفت. به نظر می‌رسد اختلاف‌نظرها حول ۲محور «دامنه مداخلات بین‌المللی» و «اعمال قدرت از سوی آمریکا» بوده است. ترامپ به دنبال تحقق شعار آمریکا برای آمریکا بوده است؛ در حالی‌که بولتون به دنبال شعار جهان برای آمریکا تلاش می‌کرد. این رویکرد بولتون در تناقض با رویکرد ناسیونالیستی ترامپ قرار گرفته بود. رئیس جمهور آمریکا مداخلات بین‌المللی را به دلیل هزینه‌ها نمی‌پذیرفت، و حتی از آنها پرهیز داشت اما جان بولتون متمایل به افزایش مداخلات بین‌المللی بود. ترامپ به واسطه مخارج و نگاه ناسیونالیستی نسبت به کاربرد زور و قدرت سخت، خوش‌بین نبود، اما بولتون طرفدار استفاده از این رویکرد بود. سرانجام این اختلاف‌نظرها، به توییتی ختم شد که دیشب رئیس جمهور آمریکا نوشت و از استعفای مشاور امنیت ملی خود خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین؛ با رفتن او می توان گفت دو گروه از این اتفاق متضرر خواهند شد. یکی یار غار او نتانیاهو و دیگری مریم رجوی سرکرده منافقین که با او رفاقتی داشت. بولتن یار اسراییل و هماهنگ کننده سیاست های ضد ایران با تل آویو بود. با توجه به حوادث منطقه و تنش بی سابقه میان ایران و آمریکا در چهل سال گذشته به نفع دولت ترامپ است که فردی که پس از بولتون امنیت ایالات را به دست می گیرد مانند او جنگ طلب و تندرو نباشد. شاید بتوان گفت که گزینه جنگ با ایران فعلا از دستور کار خارج است. این درحالی است که پمپئو درست یک ساعت پس از اخراج بولتون اعلام کرد که دیدار با ترامپ با روحانی در نشست سازمان ملل محتمل است. شاید یکی از شروط ایران برای آمریکا اخراج بولتون بود. ‌اخراج ‌او از کاخ سفید در مسیر تنش زدایی با ایران، قطعا شرط لازم است اما کافی نیست. بدون تردید تا زمانیکه تحریم های ظالمانه علیه ایران برداشته نشود، حتی به اخراج پمپئو هم نمی توان دلخوش کرد.

مرتضی مکی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با ایلنا در این باره گفت: در ارزیابی اخراج جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از سوی دونالد ترامپ یادآور شد است که خیلی پیش‌تر آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان فروپاشی «تیم بی» را پیش‌بینی کرده بود. به گفته وی شاید بتوان جدا شدن نخستین پایه «تیم بی» را در تلاش‌های بن‌زاید، ولیعهد امارات برای تنش‌زدایی با ایران تفسیر کرد. در همین راستا می‌بینیم بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز پس از آنکه با اقدام ایران در سرنگونی پهپاد آمریکایی و عدم مقابله آمریکا مواجه شد، اندکی به تقلیل برخی سیاست‌های ضدایرانی خود روی آورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: قطعا این تحلیل به ذهن نزدیک است که ترامپ برای ایجاد یک فضای آرام و مثبت در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، جان بولتون را از سمت خود برکنار کرد.

به گزارش ایسنا، امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در صفحه توئیتر خود در مورد تحولات جدید در کاخ سفید، نوشت: یکی از چهار ستون تیم ب فرو ریخت. جان بولتون حذف شد، مناسبات بن زاید (ولیعهد امارات) با ‌ایران نیز ترمیم شده است. فقط مانده بنیامین نتانیاهو و بن سلمان. سرنوشت نتانیاهو نیز به انتخابات پیش روی اسراییل گره خورده است. خاورمیانه شاهد تحولات جدید خواهد بود؟

نوع رویکرد ترامپ بدون بولتون

به گفته تارنمای فرارو به نقل از ایسنا به دنبال برکناری جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا، کاخ سفید اعلام کرد که این سمت به طور موقت به چارلی کوپرمن واگذار می‌شود؛ فردی که به نظر می‌رسد مواضعش در قبال ایران و برجام در مقایسه با بولتون چندان متفاوت نیست. کوپرمن سابقه همکاری طولانی با بولتون دارد و در ژانویه ۲۰۱۹ به عنوان معاون وی منصوب شده است. انتصاب کوپرمن به عنوان معاون بولتون، در زمانی صورت گرفت که مشاور امنیت ملی وقت آمریکا مسیر سیاست‌های بسیار خصمانه علیه ایران را دنبال می‌کرد. این انتصاب چند روز پیش از آن اتفاق افتاد که وال استریت ژورنال گزارش داد مشاور امنیت ملی وقت از پنتاگون درخواست کرده که گزینه‌های مربوط به اقدام نظامی علیه ایران را ارائه دهد. بولتون با انتصاب کوپرمن به عنوان معاون خود نشان داد که قصد دارد کمپین فشار حداکثری علیه تهران را تقویت کند.

به گزارش تارنمای انتخاب، سوزان مالونی، تحلیلگر و از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خروج بولتون از تیم ترامپ نوشت که این موضوع لزوما باعث تغییر سیاست ترامپ در قبال ایران نمی شود. او نوشت: «مهم است که به خاطر داشته باشیم بولتون معمار سیاست های ترامپ در قبال ایران نبود. دشمنی ترامپ با تهران محصول غرور و غرایز سیاسی شخصی او است.»

وعده یک هفته‌ای ترامپ به چند ساعت نرسید! تیتر مطلبی در تارنمای بهارنیوز است که در بخشی از آن آمده است:‌ در حالی که دونالد ترامپ در توییت برکناری جان بولتون گفته بود هفته آینده جانشین او را معرفی می‌کند، کاخ سفید همین امشب چارلز کوپرمن را به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی کرد!! چارلز کوپرمن در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان معاون وزیر دفاع بوده است. او در طی سی سال گذشته مدیر عامل اجرایی لاکهید مارتین بزرگترین پیمانکار صنایع هوایی ارتش آمریکا و مدیر عامل اجرایی بویینگ بوده است. او از جمهوری‌خواهان کهنه‌کار و از حامیان سرسخت سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران به شمار می‌رود...

واکنش مقامات به برگناری جان بولتون

ایسنا گزارش داد: سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در توئیتی نوشت: دکتر ظریف در پاسخ به درخواست یک خبرنگار آمریکایی که خواستار اظهار نظر درباره اخراج جان بولتون شده بود، گفت: ما درباره امور داخلی ایالات متحده اظهارنظری نمی‌کنیم. همچنین محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پست اینستاگرامی نوشته است: سیاست های یک جانبه گرایانه، جنگ طلبانه، مداخله جویانه و بی ثبات کننده جان بولتون در دوران کوتاه حضورش در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا سرانجام بدون هیچ نتیجه ای و روبرو شدن با شکست کامل، منجر به اخراج او از کاخ سفید شد. او دشمن دیپلماسی و طرفدار جنگ و یکجانبه گرایی بود، حال آنکه جامعه جهانی دست کم در همین دوره به واشنگتن نشان داد که از جنگ بیزار و با دیپلماسی همراه است. حالا مردی که تهدید به جنگ می کرد و وعده می داد که ایران تا چند ماه دیگر فرو خواهد ریخت، در گوشه انزوا ناظر سیاست های ورشکسته خویش است... اخراج بولتون از دولت ترامپ نشان می دهد که دوره سیاست های جنگ طلبانه، رادیکال، فشار حداکثری و مداخله جویانه سرآمده و این راه جز شکست و ناکامی چیزی برای دولت و ملت آمریکا به همراه نداشته است.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در واکنش به اخراج مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توئیتر خود نوشت: «جان بولتون ماه‌ها پیش وعده داده بود که ایران تا سه ماه دیگر نخواهد بود؛ ما هنوز ایستاده‌ایم و او رفته است؛ همانگونه که همه ایران ستیزان، یکایک صحنه را ترک کردند. با اخراج بزرگترین حامی جنگ و تروریسم اقتصادی، کاخ سفید با مانع کمتری برای درک واقعیت های ایران مواجه خواهد بود.»

رسانه های اصولگرا

این رسانه ها در پرداخت به خبر برکناری بولتون از یک طرف به برجسته سازی اختلاف داخلی میان دولتمردان آمریکا و از جهت دیگر به نقش مقاومت ایران و شکست سیاست فشار حداکثری تاکید کردند. انتقاد از نحوه بازتاب این خبر در میان رسانه های اصلاح طلب، محور دیگری است که از طرف رسانه های اصولگرا مطرح شده است.

اختلافات میان دولتمردان آمریکا

روزنامه خراسان گزارش داد: بسیاری از تحلیل گران این تصمیم ترامپ را ناشی از نزدیک شدن او به انتخابات می دانند و معتقدند بولتون دیگر با شعار های انتخاباتی ترامپ و ابراز تمایل او برای مذاکره همخوانی نداشت. بولتون از جنگ با ایران حمایت کرد، خواستار مداخله نظامی (شکست خورده) در ونزوئلا بود، مخالف صلح با طالبان، کره شمالی و روسیه بود و به عنوان یک جنگ افروز در دامن نتانیاهو کار می‌کرد. هرچند نمی توان از تنش آفرینی و عدم تعهد ترامپ به قرارداد های بین المللی چشم پوشی کرد، اما ترامپ مایل نبوده که اقدامات مداخله‌جویانه بولتون بر خواسته‌های انزواطلبانه وی (با شعار اول آمریکا) برتری داشته باشد.

کیهان نوشت:‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان دیشب اعلام کرد «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی خود را اخراج کرد. شتر اخراجی‌های کاخ سفید سرانجام در خانه جان بولتون نیز خوابید و وی دیشب رسما از سوی ترامپ اخراج شد... طی روزهای اخیر رسانه‌های آمریکایی از جدی شدن اختلافات وی و ترامپ خبر داده بودند.

بنا به تحلیل تارنمای جهان نیوز، ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ با چالش‌های فراوانی در حوزه سیاست خارجی مواجه است. عدم موفقیت در مذاکره با کره شمالی و طالبان و همچنین تلاش‌های نافرجام در خصوص مذاکره با ایران از مهم‌ترین چالش هایی است که منجر به برکناری جان بولتون شده است.

در ادامه این مطلب می خوانیم: جان بولتون را به سیاست‌های خصمانه‌ همیشگی‌اش علیه ایران می‌شناسند و بسیاری تصمیمات دونالد ترامپ علیه ایران و خصوصا خروج او از برجام را تحت تاثیر سیاست‌های جان بولتون قلمداد می‌کردند. بولتون در سخنران معروفی در سال ۲۰۱۷ در گردهمایی گروه تروریستی مجاهدین خلق اعلام کرده بود که به همراه این گروه قبل از سال ۲۰۱۹ در تهران جشن خواهند گرفت. اکنون و در حالی که هشت ماه از سال ۲۰۱۹ می‌گذرد رئیس جمهور آمریکا او را از کار برکنار کرده است.

نقش مقاومت ایران در برکناری بولتون

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: آنچه بولتون را از پا درآورد و دولت ترامپ را عاجز کرد، مقاومت و اقتدار بازدارنده ایران به واسطه نفوذ منطقه ای و توسعه قدرت بازدارنده دفاعی بود که شمه ای از آن در شناسایی، ردگیری و سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا به نمایش درآمد...در حقیقت، آن چه تیم ترامپ را از هم گسیخت و فشار او را از تاثیر انداخت، مقاومت مقتدرانه بود و نه فرستادن پالس مذاکره در برخی سفرهای نا به جا به نیویورک و پاریس، که با هار شدن و گردن کشی ترامپ رو به رو شد... مقاومت فعال و انقلابی (و نه اظهار عجز و ضعف دیپلماتیک) بود که هیمنه اقتدار آمریکا را به زیر کشید. و گرنه نوع مذاکراتی که با دولت های دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در ادوار مختلف انجام شده، تنها به کلاهبرداری و بدعهدی و گستاخی بیشتر آمریکا انجامیده است.

خبرگزاری فارس گزارش داد: عبد الباری عطوان، نویسنده مشهور جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت:‌ جان بولتون پست خود را به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا رها کرد بدون اینکه رویای خود را در برپایی جشن تغییر نظام ایران در کنار مخالفان در تهران برآورده کند. چیزی که جان بولتون در گردهمایی سالانه مخالفان (گروهک منافقین) در پاریس به آن وعده داد و بدون اینکه خوان گوایدو به جای نیکلاس مادورو رهبر ونزوئلا شود و بدون اینکه پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی بمباران شود؛ بولتون لیست بلندی از این دست رویاها داشت.

عطوان افزود: شخصیت‌های متعددی پس از دریافت خبر برکناری بولتون دچار افسردگی خواهند شد که مهمترین آنها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و برخی از سران حوزه خلیج فارس به ویژه در عربستان سعودی و امارات هستند که امید داشتند به حکم حضور بولتون در کاخ سفید، آمریکا ضربات منحصر به فردی به ایران وارد کند و منجر به سرنگونی نظام ایران شود تا یک دولت طرفدار آمریکا و برنامه‌های آن در منطقه ایجاد شود که نخستین تصمیم آن افتتاح سفارت اسرائیل در قلب تهران باشد.

به گفته وی احتمال جنگ علیه ایران با برکناری بولتون از منصب خود بسیار کاهش یافت و بعید نیست برخی حامیان جنگ و عرب‌هایی از حوزه خلیج فارس که مشتاق وقوع جنگ علیه ایران بودند پرچم عزا را به مناسبت رفتن بولتون برافراشته کنند.

واکنش رسانه های اصلاح طلب

تارنمای راه دانا مدعی ذوق‌زدگی چند ساعته روزنامه‌های زنجیره‌ای از برکناری بولتون شد و آورد: این روزنامه ها به طور کاملا ساده لوحانه‌ ای برکناری ترامپ را به موضوع مذاکره مستقیم ایران و آمریکا ارتباط داده اند و قصد دارند اینطور القا کنند که این ماجرا چراغ سبز کاخ سفید به ایران بوده است.

این تارنما در ادامه افزود:‌ هر چند به نظر می رسد که همه این موارد خواب و خیالی اصلاح طلبانه ای بیش نیست؛ چراکه ترامپ اگر هم چراغ سبز به ایران نشان داده که همواره رئیس جمهور آمریکا علاقه مندی خود برای مذاکره مستقیم با ایران را نشان داده است اما مذاکره با آمریکا در زمانی که ایالات متحده ایران را به شدت تحریم کرده و از برجام خارج شده است نمی تواند نتیجه ای در بر داشته باشد. هر چند که مذاکرات آمریکا و کره شمالی به خوبی نشان داده که این روند اگر اتفاق بیفتد حاصلی برای ایران نخواهد داشت؛ اگرچه ترامپ بیشترین سود را در آستانه انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا خواهد برد و در تبلیغات انتخاباتی خود از سیاست خارخی خود به عنوان یک سیاست موفق یاد خواهد کرد که هم توانسته ایران را تحریم و هم آنرا به پای میز مذاکره بکشاند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد