اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

به نظر ما آمریکایی‌ها از سفر ظریف مطلع بودند/نفت آدریان دریا فروخته شد

سخنگوی دولت با اعلام اینکه در جریان سفر ظریف به فرانسه هیچ تمایلی از سوی ایران برای ملاقات با آمریکایی‌ها وجود نداشته است، گفت:به نظر ما آمریکایی‌ها از سفر ظریف مطلع بودند.

علی ربیعی صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی با اهالی رسانه در سخنان ابتدایی نشست اظهار کرد: هفته دولت امسال آغازی نیرومند برای ۲۴ ماه آینده است تا همانطور که در کنار مردم ۱۸ ماه سخت اخیر را گذراندیم که در آن ترامپ پدیده‌ای نامیمون برای نظام جهانی، اقدامات فراوانی در تحریم ملت ایران و فشار آوردن به ما آغاز کرد تا جایی که فکر می‌کردند می‌توانند نظام را به فروپاشی بکشانند اما دولت و مردم در کنار هم ایستادند و آن روزها را پشت سر گذاشته‌ایم و می‌گذاریم.

روزی نیست که در دولت به بحث آلام مردم نپردازیم

وی افزود: ما روزی نبوده است که در جلسات دولت آلام مردم و مشکلات و مسائل آنان در بحث‌هایمان قرار نداشته باشد و هیچ جلسه‌ای نبود که در آن از کمبود مواد اولیه، دارو و فشاری که بر تولید کنندگان ما وارد می‌شود موضوعی را طرح نکنیم که البته متاسفانه برخی بی مهری‌های داخلی هم بر این مسائل افزوده است.

علائمی از بهبود وضعیت در جامعه ایجاد شده است

ربیعی با بیان اینکه ما در همین وضعیت توانستیم ثبات نسبی برای جامعه پدید آوریم اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب و نمایان شدن این ثبات در زندگی مردم فاصله داریم اظهار کرد: علائمی از بهبود وضعیت در جامعه ایجاد شده اما تا این علائم در زندگی مردم هم آثار خود را نشان دهد، وقفه‌ای کوتاه فاصله وجود دارد اما مطمئن باشید که ما در یک برنامه ۲۴ ماهه با تعهد نسبت به آینده بهتر دو سال پایانی دولت را آغاز خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به دیدار هیات دولت با رهبری در روزهای اخیر اظهار کرد: این دیدار دلگرم کننده به ما کمک کرد که برای خدمتگزاری بیشتر با استفاده از رهنمودها و ارشادهای مهم رهبری کار خود را ادامه دهیم که به نظرم یکی از مهمترین بخش‌های سخنان رهبری در این دیدار اشاره‌ای بود که به تولید کنندگان داخلی داشتند و آنان را سربازان دوران جنگ اقتصادی خواندند که این توصیه و توصیف ایشان ما را ملزم می‌کند بیش از پیش حمایت از تولید کنندگان را ضروری بدانیم و در دستور کار خود قرار دهیم.

دولت تمام توان دیپلماتیک خود را به کار گرفته است

ربیعی با اشاره به دیدارهای متعدد دیپلماتیک نمایندگان ایران با کشورهای خارجی در هفته اخیر اظهار کرد: این هفته برای دستگاه دیپلماسی ما هفته شلوغی بود و البته این نشان دهنده این است که ما تسلیم فشارهای آمریکا نشدیم و دولتمان تمام توان دیپلماتیک خود را به کار گرفته که در گام اول تحریم‌های غیر انسانی آمریکا را رفع کند و در گام بعدی اثرات آن را کاهش دهد و در ادامه با کشورهای باقیمانده در برجام برای عمل کردن به آن به گفت‌وگو بنشیند و متقاعدشان کند که به برجام و توافقی که امضا شده است پایبندی بیشتری داشته باشد.

اجازه نمی‌دهیم تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت در عرصه جهانی عادی سازی شود

ربیعی با اشاره به اینکه ما در تلاش برای رفع تحریم‌ها هستیم تاکید کرد: هرگز اجازه نمی‌دهیم که تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ما در عرصه جهانی عادی سازی شود و چنین رویه‌ای علیه ملت ما ادامه یابد. به هر حال علت این تحریم‌ها رفتار غیر مسئولانه آمریکا علیه ایران است و قطعا رفع چنین تحریم‌هایی کمک می‌کند این کشور به یک عضو عادی در جامعه جهانی بدل شود.

وی با تقدیر از تلاش‌های تیم دیپلماسی کشور و شخص وزیر خارجه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر اظهار کرد:‌ در این زمینه باید قدردان تیم دیپلماتیک‌مان باشیم که به ریاست آقای ظریف دیدارهای متعددی را برگزار کرده و تلاش می‌کند اثر تحریم‌ها و خود آنها را بی اثر و لغو کند.

رژیم صهیونیستی بداند تاوان اقدامات متعرضانه‌اش را پرداخت می‌کند

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به بخش‌هایی از لبنان اظهار کرد: تجاوزات بی شرمانه رژیم صهیونیستی به لبنان همانطور که سید حسن نصرالله نیز در گفت‌وگویی اظهار کرد بی جواب نخواهد ماند و این رویه که رژیم صهیونیستی دامنه تجاوزات خود را گسترش دهد و امروز متعرض کشورهای منطقه شود و از خویشتنداری آنان سوء استفاده کند به حدی که تجاوزاتش شامل سوریه، عراق و لبنان شود رویه درستی نیست و مسئولان این رژیم باید بدانند که کاسه صبر ملت‌های منطقه لبریز شده و قطعا هر گونه اقدامی از سوی حزب الله لبنان برای دفاع از خودش در زمینه حملات اخیر مورد حمایت ما خواهد بود تا این رژیم بداند که تاوان اقدامات متعرضانه‌اش را پرداخت می‌کند.

وزیر اطلاعات در موضوع مازیار ابراهیمی به مجلس توضیح می دهد

در بخش دیگری از این نشست خبری ربیعی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر ادعاهای اخیر مازیار ابراهیمی در رد سخنان سخنگوی دولت درباره دلجویی از وی و نیز عدم واکنش صریح وزارت اطلاعات به پرونده ابراهیمی اظهار کرد: من دیروز با آقای علوی در این زمینه صحبت کردم و قرار شد که ایشان در مجلس حاضر شوند و شخصا ابعاد مسئله را مورد بازخوانی قرار دهند. پس با توجه به خواست ایشان مبنی بر اینکه خودشان درباره این موضوع توضیح دهند از شما نیز درخواست می‌کنم اجازه دهید خود وزیر با حضور در مجلس درباره این موضوع توضیح دهند.

تمایلی به ملاقات با مقام‌های آمریکا در فرانسه نداشتیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر سفر اخیر وزیر خارجه به فرانسه و مسائلی که درباره مخفیانه بودن این سفر در رسانه‌ها مطرح شده بود اظهار کرد:‌ این سفر به درخواست کشور فرانسه صورت گرفته و ما هیچ تمایلی برای این نداشتیم که با مقام‌های آمریکا در فرانسه ملاقاتی داشته باشیم. سفر آقای ظریف ارتباطی با گروه ۷ نداشت. ما از حسن نیت فرانسه در این زمینه استقبال می‌کنیم اما دخالتی در مذاکرات فرانسه با آمریکا برای برجام نداریم. فرانسه این کار را به ابتکار عمل خود آغاز کرده است که ما از این موضوع تقدیر می‌کنیم.

به نظر ما آمریکایی‌ها از سفر ظریف مطلع بودند

ربیعی ادامه داد: همچنین ادعایی که درباره مخفیانه بودن این سفر مطرح شده بود کاملا از سوی ما رد می‌شود. به نظر ما آمریکایی‌ها هم از این سفر مطلع بودند هر چند که ادعا می‌کنند غافلگیر شدند اما این موضوع به ناکارآمد بودن دستگاه دیپلماسی خودشان باز می‌گردد. هر چند که باز هم تاکید می‌کنیم به نظر ما این یک ادعاست که آنان از این سفر خبر نداشتند.

جز در چارچوب برجام حاضر به مذاکره نیستیم

وی با تاکید بر اینکه ما درباره هیچ چیز جز در چارچوب برجام حاضر به مذاکره نیستیم اظهار کرد: ما برای هر گونه مذاکره تنها در چارچوب برجام حاضر به گفت‌وگو هستیم و درباره مسائل موشکی یا مسائلی مشابه آن گفت‌وگویی نخواهیم داشت. مقامات فرانسوی هم در گفت‌وگو با رییس جمهور کشورمان در چارچوب برجام مذاکره کرده و می‌کنند.

خواهان گسترش روابط با چین هستیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی دیگر درباره سفر امروز آقای ظریف به چین و آنچه که قرار است در این سفر مطرح شود اظهار کرد: ما در چارچوب همان برنامه‌های قبلی خودمان و گفت‌وگوهای دو جانبه‌ای که با این کشور داشته‌ایم، آقای رئیس را به چین فرستاده‌ایم که البته در این زمینه با توجه به اینکه چین را به دلیل اهمیت استراتژیکش در جهان کشور قدرتمندی می‌دانیم گفت‌وگوهای دو جانبه خود را با آنان حتما دنبال می‌کنیم و درباره مسائل بین‌المللی نیز به دلیل تاثیرات این کشور در معادلات جهانی حتما گفت‌وگو خواهیم کرد.

ربیعی ادامه داد: آمریکا فشار زیادی بر دولت چین وارد کرده اما این کشور در مسائل دو جانبه واردات و صادرات و انجام پروژه‌ها همچنان با ما همکاری می‌کند که از آنان قدردان هستیم و البته در این سفر درباره برجام و ارائه نقطه نظرات جمهوری اسلامی در این باره و در زمینه مسائل مهم ایران در جهان و تحریم‌هایی که انجام شده است با مقامات چینی گفت‌وگو خواهد شد. چرا که معتقدیم چین بیش از کشورهای دیگری که از آن سوی آبها آمده‌اند حق این را دارد که در مسائل منطقه اظهار نظر کند و ما نیز خواهان این هستیم که روابطمان با این کشور هر چه بیشتر گسترش یابد.

از چین برای قبول بازطراحی راکتور اراک تشکر می‌کنیم

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه سفیر چین گفته است این کشور برای راه اندازی مجدد راکتور اراک برنامه ریزی کرده است، گفت: این توافق در همان چارچوب برنامه برجامی ما با چین انجام شده و ما خواهان سرعت بخشیدن بیشتر به این پروژه هستیم. هر چند که من نمی‌توانم زمان دقیقی برای اینکه پروژه کی به پایان می‌رسد اعلام کنم؛ چرا که متغیرهای زیادی در این موضوع دخیل هستند اما به طور کلی ما خواهان این هستیم که فشارهای آمریکا برای جلوگیری از چنین طرحی به حداقل خود برسد و از چین نیز برای قبول بازطراحی راکتور اراک تشکر می‌کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی دیگر درباره موضع دولت در باب انتقادهای اخیر از سفر ظریف به فرانسه اظهار کرد: من به روشنی در این زمینه مواضع خود را اعلام کردم. ما در زمین ترامپ بازی نمی‌کنیم، بلکه می‌خواهیم آنها را وادار کنیم در موضوعی که ما آن را احقاق حق خودمان می‌دانیم بیایند و بنشینند و نتیجه بهتری به دست آید. اتفاقا ما در این زمینه واکنشی عمل نکردیم و کنشگری فعال بودیم تا جایی که قضاوت رسانه‌های خارجی حداقل از برخی رسانه‌های داخلی در این زمینه منصفانه تر بوده است. آنان شهادت دادند که در این زمینه برگ برنده با ایران است و چارچوب‌های منطقی بحث از سوی ما دنبال شده است و ایران هر آنچه که در تعهد بوده را دنبال می‌کند اما به هر حال آزادی است و دوستان هم می‌توانند دیدگاه‌هایشان را در این زمینه بیان کنند.

اظهار نظر شمخانی در مورد برجام به تاکید خودش اظهار نظر یک شهروند بود

ربیعی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه علی شمخانی اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه NBC تاکید کرده که امضای برجام اشتباه بوده است و اینکه موضع دولت در این زمینه چیست؟ و آیا دولت به دنبال جایگزینی برای شمخانی است یا نه؟ اظهار کرد: آقای شمخانی خودشان در آن گفت‌وگو تاکید کردند که به عنوان یک شهروند اعلام نظر می‌کنند، نه اینکه موضع دولت را بیان کرده‌اند؛ ما در دولت همچنان معتقد به درست بودن امضای برجام هستیم. چرا که برای صلح جهانی نیز بسیار اثرگذار و مفید بوده است اما درباره سوال دومتان اجازه بدهید که به این موضوع نپردازیم.

بانک مرکزی اسامی بدهکاران بانکی را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرد

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه رئیس کل بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده بود که نام دانه درشت‌ها در مفاسد اقتصادی را اعلام خواهد کرد، گفت: دیروز با آقای همتی در این زمینه صحبت کردم. اینها افرادی هستند که در یک بازه زمانی ۲۰ ساله اقدام به دریافت وام نمودند اما از اجرای تعهدات خود نسبت به آن سر باز زدند و هر چند که در این زمینه من عدد دقیق و کاملا درستی را نمی‌توانم مطرح کنم اما به نظر می‌رسد میزان مجموع این ارقام به ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که بانک مرکزی اسامی این افراد را جمع‌آوری کرده و به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ارائه نموده تا همزمان پرونده این افراد در قوه قضائیه هم روی میز قرار گرفته و ما تاکید داریم که باید تاخیرها در بازپرداخت وام با اصل و فرع آن حتما دریافت شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگر درباره اینکه آیا محمدجواد ظریف در سفر مجدد به فرانسه قصد ابلاغ پیامی را داشته یا نه؟ اظهار کرد: همانطور که تاکید کردم این سفر بنا به درخواست طرف فرانسوی انجام شد، که ایشان مجبور شدند دوباره به فرانسه روند اما از آنجا که این مذاکره کوتاه بود ماندن ایشان در آنجا دلیلی نداشت. در نتیجه ایشان بازگشت و البته پیام خاصی هم در کار نبوده است.

کشورهای منطقه رونداخیر رژیم صهیونیستی را محکوم کنند

ربیعی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی درباره حملات هوایی رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های حشد الشعبی در روزهای اخیر چیست؟ اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم حمله اسرائیل به پایگاه‌ها و نیروهای عراقی نقض آشکار حریم عراق است و سازمان ملل نیز نباید نسبت به این موضوع بی واکنش باشد. البته اینکه آمریکا ادای دموکراسی و پیگیری حق حاکمیت ملی کشورها را مطرح می‌کند همین گونه رفتارهای نزدیکترین هم پیمانان آنها نشان می‌دهد که باید خط بطلان به ادعا و ادابازی‌های آنان در این زمینه کشیده شود.

وی افزود:ما از همه کشورهای منطقه هم انتظار داریم که روند اخیر رژیم صهیونیستی را محکوم کنند و خودمان نیز از هیچ کمکی به کشورهای آسیب دیده در این زمینه دریغ نخواهیم کرد اما معتقدیم جامعه عراق آنقدر قوی است که خودش جواب این حملات را خواهد داد. هر چند که نزاع‌های اخیر داخلی در رژیم صهیونیستی نیز در انجام چنین عملیات‌هایی بی تاثیر نبوده است.

به دنبال کاهش خام فروشی هستیم

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه سیاست دولت برای کاهش خام فروشی چیست؟ اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که خام فروشی را کاهش دهیم و در سال‌های اخیر هم تراز واردات و صادرات ما به سمت صادرات مثبت شده است اما در مورد فراورده‌های نفتی به دنبال این هستیم که پتروشیمی‌ها و مواد نفتی مورد نظر در این موضوع که می‌توانند ارز آوری خوبی برای ما داشته باشند را از خام فروشی بیرون بکشیم .

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که برای تامین منابع جهت سرمایه گذاری در پروژه‌هایمان می‌توانیم از مردم استفاده کنیم و بخشی را هم از صندوق توسعه ملی به این طرح‌ها اختصاص دهیم که سرمایه خوبی هم جذب شده است اما در حوزه معدن نیز به دنبال این هستیم که خام فروشی را کم کنیم؛ چرا که معتقدیم هم به ایجاد اشتغال کمک می‌کند و هم در مورد پتروشیمی‌ها کم کردن خام فروشی موجب می‌شود که منابع لازم مالی برای تجهیز زیرساخت‌ها را به دست آوریم.

اطلاعی از مقصد نهایی آدریان دریا نداریم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه اخیرا مطرح شده مقصد کشتی آدریان دریا از یونان به قطر تغییر یافته است اظهار کرد: مقصد این کشتی را صاحب نفت آن مشخص می‌کند. ما نفت را فروخته‌ایم و اوست که تصمیم می‌گیرد کشتی کجا پهلو بگیرد که با ما نیز این موضوع را چک نمی‌کند اما لازم است باز هم از سیاست‌های غلط آمریکا که به کشورهای مختلف فشار می‌آورد تا این کشتی را در بندرگاه‌های خود نپذیرند و آنان را تهدید می‌کند گلایه کنیم و محکومش نماییم اما همانطور که گفتم ما اطلاعی از مقصد نهایی آدریان دریا نداریم و کشوری که نفت آن را خریده این موضوع را مشخص می‌کند.

ترور فیزیکی شهروندان از ایران بر نمی آید

ربیعی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تحریم بنیاد ضد ایرانی FDD از سوی ایران و واکنش دولت آمریکا به آن را چطور ارزیابی می‌کند اعلام کرد: واکنش دولت آمریکا به این موضوع از نظر ما عجیب بود اما همانطور که می‌دانید تحریم‌ها و اعمال آن چیزی جز تلاش برای آسیب رساندن به مردم و وحشت زده کردن آنان نیست. موسسه‌ای هم که به آن اشاره کردید خود را در حالی حامی دموکراسی معرفی می‌کرد که یکی از اصلی ترین حامیان تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران بود و ما طبعا با اعضای آن به مثابه حامیان تروریسم اقتصادی برخورد می‌کنیم اما اینکه بخواهیم آنان را تهدیدات فیزیکی کنیم یک ادعای مضحک است. ما با آنها مطابق قوانین رفتار می‌کنیم. ترور فیزیکی شهروندان کاری است که رژیم صهیونیستی و آمریکا انجام می‌دهد و از ما بر نمی‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا انتشار حقوق مدیران در سامانه ثبت هنوز انجام نشده اظهار کرد: ما بر اساس مصوبه دولت و قانون اعلام حقوق و مزایای مدیران، معاونان و سرپرستان ادارات مختلف تاکید کردیم که آنان این ارقام را در سایت‌های خودشان بارگذاری کنند. از سوی دیگر سازمان اداری استخدامی هم اعلام کرد که آمادگی دارد تا این ارقام را برخط سازد و تقریبا در سامانه ثبت حقوق و مزایا که از ابتدای امسال دارد کارش را در این زمینه انجام می‌دهد اقداماتمان پیش رفته است ولی امیدواریم که سایر دستگاه‌ها نیز به عملی کردن این قانون اهتمام ورزند.

معلمان نگران نباشند

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی رتبه بندی معلمان اظهار کرد: همانطور که پیش از این هم توضیح دادم بر اساس قانون برنامه ششم توسعه ما آنچه که باید در این زمینه پرداخت شود را پرداخت می‌کنیم. در قانون بودجه سال گذشته هم پرداخت‌ها انجام شد و امسال نیز پرداخت‌ها در این زمینه کاملا انجام می‌شود حتی بر اساس گفته‌های سازمان برنامه و بودجه و سخنان سرپرست وزارت آموزش و پروش ۲۰۰۰ میلیارد تومانی که برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده است افزایشی ۱۰ درصدی را هم تجربه کرده که آن نیز اعمال می‌شود. آنچه که مجلس در این زمینه اعلام کرد را هم اعمال می‌کنیم پس معلمان عزیز نگران نباشند و این نکته را هم اضافه می‌کنم که آموزش و پرورش طرحی را دنبال می‌کند تا دبیران علاقمند به تدریس بیش از ۱۰ ساعت در هفته هم بتوانند کار خود را انجام دهند و اضافه حقوق دریافت کنند.

تحریم ها ظریف را فعال‌تر کرد

ربیعی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا تحریم‌های اعمال شده بر محمدجواد ظریف وزیر خارجه وی را در پیگیری مسائل ایران دچار مشکل می‌کند یا خیر؟ اظهار کرد: اتفاقا ما نمی‌دانیم در این تحریم‌ها چه چیزی نهفته بود که هم ظریف فعالتر شده است و هم خارجی‌ها بیشتر دعوتش می‌کنند. به نظر می‌رسد رابطه معنادار و بعکسی در این تحریم وجود داشته است. پس باید گفت که این تحریم‌ها حتما هیچ تاثیری در کار ظریف نداشته و نخواهد داشت.

هیچ گزارشی در مورد تخلف رییس سازمان خصوصی سازی دریافت نکردیم

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که بازداشت‌های اخیر از مدیران دولتی که در مجموعه ایران خودرو و سازمان خصوصی سازی اتفاق افتاد چه روندی را دنبال کرده و دولت چه واکنش و دیدگاهی درباره این دو بازداشت دارد اظهار کرد: در مورد سازمان خصوصی سازی باید بگویم که ما هیچ گزارشی در مورد تخلف یا نفع شخصی آقای پورحسینی در سازمان دریافت نکردیم. بسیاری معتقدند که او فردی سالم، پاک و صالح است و نسبت به بیت المال حساسیت نشان می‌دهد. آنچه در مورد ایشان مطرح شد یکی فروش مجموعه ایران ایر تور بود و یکی هم درباره مجموعه مغان.

وزارت اطلاعات معتقد به مبرا بودن رییس سازمان خصوصی سازی است

ربیعی ادامه داد:‌ در مورد هر دوی این واگذاری‌ها دکتر دژپسند وزیر اقتصاد نامه‌ای نوشتند که من آن را خواندم و دیدم در آن تاکید کرده‌اند واگذاری ایران ایر تور یکی از افتخارات مجموعه واگذاری‌ها در دولت است و بررسی و گزارش‌های ایشان نشان می‌دهد که واگذاری مجموعه مغان هم یک واگذاری خوب بوده است. با برخی دوستان در وزارت اطلاعات هم صحبت کرده‌ام که آنان تاکید کرده‌اند در این موارد هیچ نفع شخصی وجود نداشته و آقای پورحسینی از این موضوع مبراست.

وی افزود: اما معتقدیم که دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد. یکی این است که برخی معتقدند تصمیمات اتخاذ شده در آینده ضرر و زیان‌هایی به همراه خواهد داشت و دیگری اینکه نفع شخصی در این واگذاری‌ها وجود داشته است. قضاوت در برابر هر دو موضوع آسان نیست. ممکن است در مراحل دیگر مسائلی پیش آمده باشد اما همانطور که تاکید کردم در مورد شخص آقای پورحسینی نفع شخصی وجود نداشت ولی درباره اینکه این تصمیمات در آینده ضرر و زیان به همراه دارد. نکته این است که چطور می‌خواهیم درباره‌اش قضاوت دقیقی داشته باشیم؟ این یک موضوع پیچیده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: ممکن است امروز مجلس قانونی وضع کند و بعدها متوجه شویم که این قانون زیانبار بوده، آیا می‌توانیم نمایندگان آن روز را محاکمه کنیم؟ مثلا ممکن است در آینده طرح تجمیع دادسراها که اکنون انجام شده است ضررآفرین شود. چطور می‌خواهیم با این موضوع برخورد کنیم؟ به هر حال مدیریت چیزی جز تصمیم گیری نیست اما باز هم تاکید می‌کنم ممکن است در بررسی سایر مراحل به مسائل جدیدتری برسیم اما نفع شخصی در این زمینه وجود نداشته است. حتی آن خریدی که درباره یک کارخانه تولید گوشت به ایشان نسبت داده شده در زمان آقای احمدی نژاد رخ داده و ربطی به الان و ریاست ایشان در سازمان خصوصی سازی ندارد.

اطلاعی از فساد مدیرعامل ایران خودرو جز تخلف در قیمت‌گذاری ها نداریم

سخنگوی دولت با اشاره به موضوع بازداشت مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد: ما هیچ اطلاع دیگری در دولت درباره فساد ایشان نداریم جز اینکه افزایش قیمت‌ها تخلفی بوده که باید به آن رسیدگی می‌شده است. درباره مدیریت ایران خودرو بحث‌های متعددی شکل گرفته است اما غیر از آنچه که درباره افزایش قیمت‌ها بوده ما چیز دیگری نمی‌دانیم و قوه قضائیه است که باید این موضوع را دنبال کند.

ربیعی در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کردند اما کالایی به کشور وارد نکردند و اینکه پیگیری‌ها به کجا رسیده است؟ اظهار کرد: همانطور که گفتیم در هر وزارتخانه کمیته‌ای تشکیل شده که درباره بخش کشاورزی و صنعت و معدن موارد گزارش‌های کمیته‌ها را اعلام کرده‌اند اما هنوز در وزارت بهداشت و درمان گزارش نهایی را نگرفته‌اند، اما از میان آن شرکت‌هایی که ارز گرفته‌اند و در واردات تاخیر داشته‌اند یا خللی در کارشان بوده‌ است پنج پرونده موجود بوده است که آنها را آماده ارسال به قوه قضائیه کرده‌ایم و فکر می‌کنم الان در اختیار مسئولان قرار دارد.

روحانی در سفر به نیویورک در چارچوب برجام کارخواهد کرد

وی در پاسخ به این پرسش که سخنان امروز آقای روحانی درباره اینکه اگر بدانیم ملاقات با سران یک کشور منافع ملی ما را دنبال می‌کند آن را انجام خواهیم داد و معنای آن در آستانه سفر ایشان به نیویورک چیست؟ اظهار کرد: این گفته رئیس جمهوری بیان چنین نکته‌ای است که ما از هیچ چیز اگر منافع ملی‌مان را تامین کند سر باز نمی‌زنیم. یعنی مردم بدانند که اگر فریب و دروغی در کار نباشد و منافع ملی ما تامین شود از هیچ کاری فروگذار نمی‌کنیم اما هیچ مصوبه‌ای در امروز و فردا برای این مسئله و اینکه آقای روحانی در سفر به نیویورک خارج از چارچوب برجام موضوعی را مطرح کنند نداریم و ایشان در همین چارچوب به کار خود در نیویورک خواهند پرداخت.

هنوز رسما نظر رییس جمور در مورد وزیر گردشگری و صنایع دستی اعلام نشده است

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که احتمال انتخاب مونسان به عنوان وزیر گردشگری و صنایع دستی چقدر است، اظهار کرد:‌ من از رئیس جمهور در این زمینه سوالی نپرسیده‌ام اما چون ایشان بسیار به موضوع میراث فرهنگی و گردشگری مسلط است و خوب کار کرده‌اند شخصا امیدوارم ایشان انتخاب شوند اما چون نظر رئیس جمهور را در این زمینه نگرفته‌ام نمی‌توانم به صورت رسمی چیزی اعلام کنم.

آیا کسی هست که آن ۵۵ ماه خوبی که دولت پشت سر گذاشت را انکار کند؟

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه او اخیرا در سرمقاله روزنامه ایران وجود این دولت را در شرایط فعلی به نفع مردم دانسته است و اینکه آیا چنین دفاعی از اقدامات دولت درست است یا خیر اظهار کرد: شما می‌پرسید که دفاع من از عملکرد دولت مسئولانه است یا نه؟ و من می‌گویم بله آنچه که شما در روزنامه کیهان می‌نویسید را قطعا مسئولانه می‌دانید و ما هم چیزی را که می‌گوییم مسئولانه می‌دانیم و هر کس هم ثواب خود را می‌برد. اگر شما امروز می‌گویید وضع خراب شده و ما هم معتقدیم که شرایط مثل قبل نیست علتش کجاست؟ تا سراغ علت نرویم نمی‌توانیم به واقعیت‌ها دست یابیم اما در همین شرایط هم آیا کسی هست که آن ۵۵ ماه خوبی که دولت پشت سر گذاشت را انکار کند؟

وی ادامه داد: ما در شرایطی بودیم که رشد متوسط اقتصادی چهار تا پنج درصد را پشت سر می‌گذاشتیم، در وضعیتی بودیم که تورم تک رقمی بود و متوسط اشتغال بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر بود آیا می‌توانیم آنها را انکار کنیم؟ چه شد که یکباره ارز بالا رفت و با تورم تک رقمی خداحافظی کردیم؟ آیا شرط عقل است که دولتی که چنین سیاست‌هایی را در ۵۵ ماه داشته است یکباره بیاید و سیاست‌های تازه‌ای در پیش بگیرد؟ قطعا در این زمینه تحریم‌ها یک مسئله بسیار مهم بوده است.

ربیعی تاکید کرد: ما در هیچ دوره‌ای چنین تحریم‌هایی را نداشته‌ایم. الان در وضعیتی هستیم که کشتی ما را روی آبها رصد می‌کنند. حتی این شکی که آمریکا با تحریم‌هایش وارد کرد نتوانست دولت ما را زمین بزند؛ چرا که کوشیدیم ارز را در یک نوسان قابل قبول به سمت کاهش قیمت حرکت دهیم. البته نمی‌گوییم قیمت ارز مناسب است اما روند کاهش را در پیش گرفته، همچنین شیب گرانی‌ها کنترل شده است .

۲۴ ماه آینده مناسبی خواهیم داشت

سخنگوی دولت در پایان تصریح کرد: اگر سراغ علت آن ۱۸ ماه سختی نروید به آنچه که امروز پیش آمده است نمی‌رسیم. برخی فکر کردند اگر راهپیمایی انجام شود دولت آسیب می‌بیند اما ترامپ آن خط را دنبال کرد که نمی‌خواهم وارد جزئیاتش شوم اما تاکید می‌کنم که ما ۲۴ ماه آینده مناسبی خواهیم داشت و قطعا حضور و وجود این دولت اثر خود را گذاشته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد