اونس طلا2215.14
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

پیچیدگی حذف صفرها از تورم ۴۰ درصدی!

دولت با تصویب لایحه حذف چهار صفر از پول ملی عزم خود را برای اجرایی کردن این تصمیم آشکار کرد. با این حال یک اقتصاددان معتقد است در شرایطی که تورم بالای ۴۰ درصد است اجرای این طرح کمی پیچیده خواهد شد.

هیات دولت در جلسه چهارشنبه (۹ مرداد) به ریاست حسن روحانی، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

این تصمیم که از سال ۱۳۷۲ به بعد بارها و بارها عملیاتی شدن آن مورد بحث قرار گرفته بود، بالاخره در دولت دوازدهم رنگ مصوبه هیات دولت را به خود گرفت و به گفته سخنگوی دولت حتی ممکن است به صورت دو فوریتی به مجلس ارسال شود.

در رابطه با این تصمیم اقتصادی جدید دولت، مرتضی دلخوش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که شرایط اقتصادی باید برای حذف چهار صفر از پول ملی فراهم باشد، اظهار کرد: زمانی این طرح می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که اقتصاد در شرایط با ثبات خود باشد اما در شرایطی که تورم بالای ۴۰ درصد است اجرای این طرح کمی پیچیده خواهد شد.

او با بیان این‌که حذف صفرها از پول ملی می‌تواند تا حدودی بار روانی ناشی از لمس تورم را کاهش دهد ادامه داد: یک جنبه دیگر این تصمیم به وجه بین‌المللی پول ایران برمی‌گردد. اینکه در مقام مقایسه با پول‌ دیگر کشورها پول ما چند صفر بیش‌تر داشته باشد، خیلی جالب به نظر نمی‌رسد.

دلخوش با بیان این‌که با این حال حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود ادامه داد: در حال حاضر ممکن است چند صفر را بتوانیم از پول ملی حذف کنیم اما اگر تورم به همین صورت ادامه پیدا کند، آن وقت چند سال دیگر دوباره همین صفرها ممکن است به پول کشور اضافه شوند؛ به همین خاطر بهتر است اینگونه تصمیمات در شرایط ثبات اقتصادی اتخاذ شوند.

این اقتصاددان با تاکید بر این‌که گردش نقدینگی در اقتصاد باید کنترل شود اظهار کرد: باید سعی کنیم در اقتصاد به سمت انضباط مالی و پولی برویم نه اینکه هر زمانی احساس کردیم کسری بودجه داریم دست به یکسری اقدامات مقطعی بزنیم.

انتهای پیام


برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد