اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ماس: باید از تنش‌های ناخواسته در منطقه جلوگیری کنیم

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به اینکه اروپا موافق سیاست آمریکا در فشار حداکثری علیه ایران نیست گفت که با وجود اینکه همه از صلح حرف می‌زنند اما اروپایی‌ها بیشتر از همه برای حل مسئله با توسل به دیپلماسی تلاش می‌کنند.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان امروز شنبه درباره شرایط حاکم بر خلیج فارس موضع‌گیری کرد.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: « اگر چه همه می‌گویند که خواهان جنگ نیستند، (اما) بیشتر اروپایی‌ها هستند که تلاش می‌کنند تا در دیپلماسی را باز نگه دارند. اقدامات ما در منطقه باید رد و نشانی از اروپا داشته باشد.»

بنابر اعلام وزارت امور خارجه آلمان، وزیر امور خارجه این کشور در ادامه گفت : «این اقدامات فقط در صورتی می‌توانند توام با موفقیت باشند که سه کشور اروپایی عملکردی یکپارچه داشته باشند. ما این موضوع را روشن کرده‌ایم که با آمریکا در زمینه سیاست فشار حداکثری موافق نیستیم. اقدامات ما در منطقه در قالب اقدامات اروپایی باید شناخته شود. اروپا منفعت زیادی در کمک به امنیت منطقه خلیج‌ (فارس) دارد. یکی از مسایلی که ما در قالب سه کشور بر روی آن بحث می‌کنیم این است که چطور می‌توانیم تمام کشورهای منطقه را پای میز مذاکره بیاوریم تا درباره امنیت دریایی بحث کنیم. برای عملی شدن این اقدام نیازمند اقدام دیپلماتیک فراوانی هستیم. اکنون برای اینکه از تنشی ناخواسته جلوگیری شود، باید کانال‌های ارتباطی مناسب و گفت‌وگو بر مبنای قوانین مشترک وجود داشته باشد.

وی افزود: همچنین کاملا علاقمندیم تا در قالب سه کشور اروپایی با توجه به دیدگاه آنها درباره امکان ماموریت دریایی با هم ارتباط نزدیک داشته باشیم. به ویژه با دولت جدید بریتانیا در ارتباط هستیم تا بدانیم که موضع‌گیری آنها چه خواهد بود. با این حال روند برنامه‌ریزی در مراحل بسیار ابتدایی است. آلمان در صورتی در این ماموریت شرکت می‌کند که ما دیدگاه روشنی درباره اینکه این ماموریت چه خواهد بود، داشته باشیم و پیش از اینکه چنین تصمیمی اتخاذ شود، باید به پرسش‌های سیاسی و قانونی در این مورد پاسخ داده شوند.»

وزیر امور خارجه آلمان دیروز جمعه هم درباره پیوستن به ائتلاف اروپایی به رهبری انگلیس در خصوص عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز هم گفته که آلمان بعد از شفافیت بیشتر درباره اهداف این طرح درباره مشارکت در آن تصمیم لازم را اتحاذ خواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

دولت انگلیس روز دوشنبه به کشورهای اروپایی پیشنهاد داده بود تا ناوگان دریایی با ماموریت حفاظت از کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه هرمز و خلیج فارس ایجاد کنند تا از تکرار حوادثی مشابه توقیف نفتکش آنها توسط ایران رخ ندهد.

نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه بیست‌وهشتم تیرماه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی بندرعباس، یک نفتکش تحت پرچم انگلیس را در نزدیکی تنگه هرمز و به دلیل نقض قوانین و مقررات دریانوردی توقیف کرد. این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس به یک کشتی حامل نفت ایران که از آب‌های بین‌المللی نزدیک «جبل طارق» در حال گذر بود حمله کرده و آن را توقیف کردند.

انتهای‌پیام/م

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد