اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تحلیلگر چینی: باید به خرید نفت از ایران ادامه دهیم

یک استاد «بنیاد مطالعات بین‌المللی شانگهای» و کارشناس مطالعات آفریقا و غرب آسیا معتقد است، تحریم احتمالی چین از سوی آمریکا به دلیل خرید نفت ایران، بر خود ایالات متحده هم اثرات منفی خواهد داشت.

از نظر «لی ویجیان» استاد «بنیاد مطالعات بین‌المللی شانگهای» و کارشناس مطالعات آفریقا و غرب آسیا، تحریم‌های آمریکا علیه ایران «یکجانبه» و «غیرقانونی» و تداوم خرید نفت ایران از سوی چین «امری عادی» است و باید ادامه یابد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» درباره مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تهدید این کشور به تحریم چین به دلیل ادامه خرید نفت ایران، با یک کارشناس ارشد چینی مصاحبه کرده و نظر او را درباره این موضوع و همچنین آینده روابط آمریکا و چین جویا شده است.

در ابتدای گزارش این رسانه روس آمده است: «به دلیل ادامه خرید نفت ایران، ایالات متحده در حال بررسی احتمال اعمال تحریم‌ها علیه چین است. چین در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) علیرغم اقدام آمریکا در عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران و بدون ترس از تحریم‌های این کشور، بیش از یک میلیون بشکه نفت خام ایران وارد کرده است».

اسپوتنیک نوشت: «کاخ سفید اعتقاد دارد که اقدامات چین در حال تضعیف کردن فشارهای شدید ایالات متحده علیه ایران است. گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده که همکاری این کشور با ایران، قانونی است و پکن مخالف تحریم های یکجانبه و فرا سرزمینی است».

«لی ویجیان» استاد «بنیاد مطالعات بین‌المللی شانگهای» و کارشناس مطالعات آفریقا و غرب آسیا در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «به نظر من، حتی بدون در نظر گرفتن موضوع نفت هم، مسائل حل نشده بسیاری در تجارت بین چین و آمریکا وجود دارد».

این تحلیلگر چینی معتقد است: «بعید است آمریکا بر موضوع خرید نفت ایران از سوی چین به منظور اعمال فشار بر چین در جریان مذاکرات تجاری (بین واشنگتن و پکن) تاکید زیادی بکند. به هر حال، اگر مذاکرات دو طرف شکست بخورد، (اعمال تحریم آمریکا علیه چین به دلیل خرید نفت ایران) تنها تحریم یکجانبه این کشور علیه چین نخواهد بود».


از نظر ویجیان، «برای آمریکا هم مهم است که دو کشور سر میز مذاکره بنشینند چرا که این موضوع به نفع هر دو کشور است و بسیاری از مسائل اقتصادی داخلی آمریکا هم به این موضوع وابسته است. در نتیجه این موضوع که آمریکا مساله نفت ایران را لحاظ کند، یک موضوع قطعی است اما این تنها عامل تصمیم‌ ساز این کشور نخواهد بود».

تحلیلگر «بنیاد مطالعات بین‌المللی شانگهای» گفت: «تجارت آمریکا- چین یک جاده دو طرفه است و برای آمریکا هم مذاکره کردن با چین، موضوع خیلی مهمی است. آمریکا تا همین حالا هم برای اعمال فشار بر چین و ارعاب ما به منظور دستیابی به برخی پیروزی‌های کوتاه مدت تلاش کرده است اما موضع چین کاملا شفاف بوده است. چین در تمامی ابعاد، در موقعیت بهتری از آمریکا قرار دارد. البته که تاثیراتی بر موضوع نفت ایران وجود خواهد داشت اما این تاثیرات آنقدرها هم چشمگیر نخواهد بود و اگر آمریکا تصمیم به اعمال هر گونه تحریم در این باره بگیرد، اول از همه چنین کاری بر خود آنها هم اثر خواهد داشت».

وی افزود: «مهم است که در آینده خرید نفت ایران ادامه یابد. تحریم‌های یکجانبه آمریکا، متعلق به قوانین داخلی آمریکا هستند و برای کل جهان ضرورتی برای دنبال کردن آنها وجود ندارد. هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم ایران مکرر اعلام کرده‌اند که این کشور کاملا به توافق (برجام) پایبند بوده است. این واقعیت که چین نفت ایران را می‌خرد، یک رویه و اقدام عادی است اما این موضوع که خرید نفت ایران از سوی چین متوقف شود، یک اقدام عادی نیست».

ویجیان گفت: «در حال حاضر کشورهای زیادی در تلاش برای پیدا کردن راه حلی برای حفظ کردن توافق (هسته‌ای) ایران و مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا هستند. اروپا و تعداد دیگری از کشورها دارند به این موضوع فکر می‌کنند اما از نقطه نظر ایران، این کشورها به اندازه کافی کار انجام ندادند».

وی با اشاره به گام‌های اول و دوم کاهش تعهدات برجامی ایران تصریح کرد: «برای ایران مهم است که روند عادی تبادل نفت در اقتصادی این کشور بدون اختلال ادامه یابد و کمک‌های بشردوستانه برخی کشورهای تنها اقداماتی ناقص و نیمه کاره هستند به همین دلیل ایران اکنون برخی اقدامات خاص را در پیش گرفته است. قصد این کشور از این اقدامات نابودی توافق (برجام) نیست بلکه قصدش اعمال فشار بر دیگر کشورها به منظور کمک به ایران برای مقاومت کردن در برابر تحریم‌های غیرمنصفانه آمریکا است. اتتحادیه اروپا در حال حاضر در تلاش برای کمک کردن در این موضوع است تا ایران از توافقات قبلی خود فرا نرود. اگر این اقدامات صورت نگیرد، توافق هسته‌ای ایران را می‌توان دفن شده ارزیابی کرد».

انتهای پیام/م

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد