اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

موج دعوای آمریکا و چین به کانال پاناما رسید

تنش تجاری میان آمریکا و چین باعث شده حجم محموله‌های کالاهای آمریکای که از طریق کانال پاناما به چین صادر می‌شوند، امسال افت کرده و درآمدهای این آبراه کاهش پیدا کند.

خورخه لوئیس کیخانو، مدیرعامل تشکیلات کانال پاناما اظهار کرد: در پی تنش تجاری میان آمریکا و چین، این غول آسیایی واردات مواد غذایی و نفت آمریکا را کاهش داده است و ژاپن جای چین را به عنوان دومین استفاده کننده بزرگ این کانال گرفته است اما شرکت‌های آمریکایی همچنان بزرگترین مشتریان این کانال هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته از این که چین برخلاف قولی که همتای چینی وی در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ داده بود، خرید محصولات کشاورزی آمریکایی را افزایش نداده است، انتقاد کرد. به گفته کیخانو، چین برای تأمین گاز به کشورهای بیشتری مانند قطر، ترینیداد و توباگو و برزیل برای سویا وابسته است و این مسئله به ضرر آمریکا است زیرا چین همان محصولات را از کشورهای دیگر خریداری می‌کند.

کانال پاناما درآمد ۳.۱ میلیارد دلار در سال مالی جاری را پیش بینی می‌کند که یک درصد کمتر از سال ۲۰۱۸ است و نخستین کاهش درآمد از زمان افتتاح پروژه توسعه پنج میلیارد دلاری این کانال در سه سال گذشته محسوب می‌شود. اختلافات تجاری، حجم ترافیک کالا از آمریکا به چین را در سال مالی جاری که از اکتبر آغاز شده، حدود هشت میلیون تن کاهش داده است. ترافیک از طریق این مسیر مهم از ساحل شرقی آمریکا به آسیا، در سال مالی۲۰۱۸ حدود ۷۸ میلیون تن بود.

با این حال مؤسسه اعتبارسنجی مودیز اینوسترز رتبه اعتباری کانال پاناما را با اشاره به عملکرد مالی قوی این کانال از زمان توسعه و سطح پایین بدهی، از A۲ به A۱ ارتقا داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کیخانو پیش بینی کرد اگر اختلاف آمریکا و چین طولانی شود، کانال پاناما درآمد بیشتری از دست خواهد داد.

انتهای پیام

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد