اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

روانچی: انگلیس نفتکش ایران را آزاد نکند باید منتظر عواقبش باشد/ اروپا به تعهداتش در برجام عمل نکرده است

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت چیزی که مشخص است این است که غیر از آمریکایی ها، اروپایی ها نیز به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند نبوده و به این تعهدات عمل نکرده‌اند.

مجید تخت روانچی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در مصاحبه با بی بی سی تاکید کرد: اروپایی ها باید برای جبران خسارات تهران ناشی از تحریم های ایالات متحده، اقدامات بیشتری را انجام دهند، در غیر این صورت ایران به لغو محدودیت های اعمال شده بر تولید سوخت هسته‌ای در چارچوب برجام، ادامه خواهد داد.

وی در ادامه تصریح کرد: ایران فعلا در توافق هسته‌ای با قدرت های جهانی باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید

تخت‌روانچی: منافقین همکاری تنگاتنگی با جامعه اطلاعاتی آمریکا برای اخلال در ایران دارند

نماینده ایران در سازمان ملل اظهار داشت: اگر انگلیس نفتکش ایرانی توقیف شده در سواحل جبل الطارق را آزاد نکند، این مساله تبعاتی را برای لندن به همراه خواهد داشت.

تخت روانچی افزود: ایران توافق هسته‌ای را نقض نکرده است ولی در توافق هسته‌ای مفادی وجود دارد که اگر سایر طرف ها به تعهدات خود عمل نکرده و آن را نقض کنند، ایران نیز می تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

وی گفت: تا این لحظه ایران در توافق هسته‌ای باقی مانده است و از سایر طرف ها نیز دعوت می کنیم تا در توافق باقی بمانند. ولی اگر اروپایی ها به وعده های خود مبنی بر منافع اقتصادی توافق هسته‌ای برای ایران عمل نکنند، تهران نیز مرحله سوم برنامه افزایش غنی سازی اورانیوم را آغاز خواهد کرد. چیزی که مشخص است این است که غیر از آمریکایی ها، اروپایی ها نیز به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند نبوده و به این تعهدات عمل نکرده‌اند.

روانچی افزود: گزارش هایی که اعلام می کند ایران قصد دارد در مرحله سوم، سطح غنی سازی اورانیوم را به طور چشمگیری افزایش داده و به 20 درصد برساند، کاملا گمانه زنی و بر اساس فرضیات است. ما اعلام کرده‌ایم که دیگر قصد نداریم به تعهد خود مبنی بر تولید اورانیوم با غنای 3.67 درصد پایبند باشیم. اینکه در مرحله سوم غنی سازی چه اتفاقی خواهد افتاد، ما هنوز آن را اعلام نکرده‌ایم. ولی اگر به آن نقطه برسیم، قطعا زودتر اعلام خواهیم کرد.

این در حالی است که کمی قبل از مصاحبه روانچی، یک فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده است که پایگاه های نظامی و ناوهای هواپیمابر آمریکایی در تیررس موشک های ایران قرار دارد و اگر آمریکا مرتکب اشتباه شود، آنها منهدم خواهند شد.

سفیر ایران در سازمان ملل درباره تنش‌های نظامی اخیر بین ایران و آمریکا در منطقه و اینکه "یک فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده است که پایگاه های نظامی و ناوهای هواپیمابر آمریکایی در تیررس موشک های ایران قرار دارد و اگر آمریکا مرتکب اشتباه شود، آنها منهدم خواهند شد" نیز گفت: این اظهارات تهدید نیست بلکه سیگنال و نشانه‌ای است که ایرانی ها در صورتی که هدف حمله قرار گیرند، دست روی دست نخواهند گذاشت.

روانچی همچنین این مساله را تکذیب کرده است که نفتکش توقیف شده توسط بریتانیا حامل نفت برای سوریه بوده است. وی این اقدام بریتانیا را دزدی دریایی آشکار توصیف کرده که مغایر با قوانین بین المللی است.

وی افزود: بهتر است دولت انگلیس این کشتی را هرچه سریعتر آزاد کند در غیر این صورت باید منتظر تبعات احتمالی باشد.

روانچی در ادامه این مصاحبه اظهار داشت: تصور نمی کنم که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دنبال جنگ با ایران باشد ولی بر این باورم که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا به دنبال این مساله است. بولتون آشکارا پیش از آنکه وارد کاخ سفید شود، خواستار تغییر نظام سیاسی ایران شده است.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: تا زمانی که دولت آمریکا حداقل تحریم ها را لغو نکند، هیچ گونه مذاکره‌ای با واشنگتن آغاز نخواهد شد.

وی همچنین شایعات بی پایه و اساس درباره کاهش شدید صادرات نفت ایران را که منجر به سقوط اقتصادی خواهد شد، رد کرد و گفت: ما شرایط بدتر از اوضاع امروز را نیز به خوبی مدیریت کرده‌ایم و مطمئن هستم که دوباره نیز خواهیم توانست این وضعیت را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد