اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رشد 112 درصدی ارزش بازاری بورس تهران در آخرین روز بهار

ارزش بازاری بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران در آخرین روز بهار سال جاری به ترتیب با رشد ۱۱۲ و ۱۴۰ درصدی نسبت به بهار سال ۱۳۹۷ همراه بودند.

بر اساس گزارش معاونت توسعه بورس اوراق بهادار تهران از بازارهای مالی، نفت، و طلای ایران و جهان در سه ماه نخست سال 1398 که با عنوان «مروری بر تحولات اقتصادی، بازارهای مالی، نفت و طلا د رایران و جهان» منتشر شد، در آخرین روز بهار سال جاری،‌ارزش بازاری بورس اوراق بهادار و فرابورس به ترتیب با رشد ۱۱۲ و ۱۴۰ درصدی نسبت به بهار سال ۱۳۹۷ همراه بودند.

در خلاصه و نتیجه گیری این گزارش آمده است:

اقتصاد جهان

* قیمت هر انس طلای جهانی در دو ماه نخست فصل بهار در پی تقویت ارزش دلار و کاهش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین در مسیر نزولی قرار داشت. اما در روزهای پایانی بهار تردید در رفع تنش‌های تجاری بین غول‌های اقتصادی جهان و افزایش تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه در کنار پیش‌بینی برخی نهادهای بین‌المللی از چشم‌انداز تیره اقتصاد جهانی منجر به بازگشت سریع قیمت طلا از کف چند ماه شد.

* در بهار سال جاری، قیمت جهانی نفت در دو مسیر رفت و برگشتی قرار داشت. افزایش تقاضا در پی فروکشی جنگ تجاری بین آمریکا و چین در نیمه نخست بهار مهم‌ترین عامل افزایش قیمت نفت و افزایش مازاد عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان (در کنار کاهش تقاضا به دلیل تشدید مجدد جنگ تجاری) بنیادی‌ترین عامل کاهش قیمت نفت طی این دوره بود.

* روند قیمت جهانی اکثر فلزات اساسی کاهشی بوده است در این رابطه می‌توان به افزایش شاخص دلار، تشدید تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا و پیش‌بینی ارشد نامناسب اقتصاد جهانی به عنوان سه عامل تأثیرگذار بر افت قیمت جهانی فلزات اساسی اشاره داشت.

* بررسی بازارهای معتبر ارز در سطح جهانی نشان می‌دهد که روند شاخص دلار در اکثر روزهای فصل بهار در سطوح بالای ۹۷ واحدی بوده که بیانگر بالا بودن ارزش دلار در مقایسه با ارزهای معتبر جهانی است.

* نسبت ارزش یورو به دلار در بهار سال‌جاری در یک سطح پایینی قرار داشت.

* در منطقه آسیای شرقی، تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین و در کنار آن جنگ ارزی موجب تضعیف نرخ برابری یوان در برابر دلار شد.

* بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان در سه ماه نخست سال ۱۳۹۸ از تحولات در حوزه تجارت جهانی به ویژه مذاکرات تجاری بین آمریکا با چین و تحولات اقتصادی در سایر بازارهای کالایی اعم از نفت، طلا و بازارهای ارزی تأثیرات قابل توجه پذیرفتند و بسیاری از این بازارها با توجه به روند مناسب مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین در نخستین ماه فصل بهار روند صعودی داشتند اما توقف مذاکرات تجاری و تشدید جنگ تجاری موجب سرخوردگی بسیاری از بورس‌های معتبر جهان شد.

اقتصاد ایران

* تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به بخش‌های اقتصادی طی دوره مذکور حدود ۳۴۲ هزار میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۲۵۷.۳ هزار میلیارد ریال) رشد ۳۲.۹ درصدی داشته است.

* در اردیبهشت ماه سال جاری، بانک مرکزی «آیین‌نامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی» را ابلاغ نمود.

* بانک مرکزی در اواسط بهار سال جاری نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات کالاهای ایرانی از سوی شرکت‌های داخلی را در قالب یک بسته جامع به تصویب رساند.

* در آخرین روز بهار سال جاری،‌ارزش بازاری بورس اوراق بهادار و فرابورس به ترتیب با رشد ۱۱۲ و ۱۴۰ درصدی نسبت به بهار سال ۱۳۹۷ همراه بودند.

* در بهار سال جاری، نرخ دلار و یورو در بازار آزاد در دو مسیر صعودی و نزولی قرار داشتند، به گونه‌ای که نرخ دلار از ۱۲۸.۹۴۰ هزار ریال در ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ با رشد ۱۹درصدی به ۱۵۳.۵۰۰ هزار ریال در ۱۹ اردیبهشت افزایش یافت اما سپس با کاهش ۱۴ درصدی به ۱۳۲ هزار ریال در ۳۰ خردادماه رسید.

* در فصل بهار، قیمت سکه نیز همراستا با تغییرات نرخ دلار در دو حالت رفت و برگشتی قرار داشت.

* قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان در تهران در نخستین فصل سال جاری نیز در سیر روند صعودی که از آغاز سال ۱۳۹۶ شروع شده بود، ادامه پیدا کرد و با عبور از کانال ۱۳۰ میلیون ریال، رکورد تازه‌ای را در بازار مسکن به ثبت رساند.

* نرخ تورم ماهانه فصل بهار، یک روند نزولی داشته است اما روند میانگین تورم صعودی بود.

* در فصل زمستان، نرخ بیکاری (جمعیت ۱۰ ساله و بیش‌تر) در کل کشور با رشد ۰.۴ واحد درصدی نسبت به پاییز ۱۳۹۷ به ۱۲.۱درصد افزایش یافته است.

* اساس آخرین آمار منتشره از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، تراز تجاری کشور در نخستین ماه سال جاری مثبت و معادل ۲۱۳ میلیون دلار بوده است.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد