اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

شکست کمپین فشار حداکثری آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران

پایگاه تخصصی اویل پرایس با اشاره به این‌که کمپین فشار حداکثری علیه ایران نتیجه عکس داده است نوشت: آمریکا شرکتهای معامله‌کننده با ایران را تهدید کرده ولی تا حالا نتوانسته صادرات نفت ایران را صفر کند.

تنش‌های ایران و آمریکا یک بار دیگر بالا گرفته است. ایران توانسته صادرات نفت خود را در سطحی پایین مدیریت کند.

طبق گفته ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را که بخشی از قرارداد برجام بود نقض کرده است. چند هفته پیش ایران قصد خود را برای افزایش ذخایر اورانیوم اعلام کرد و گفت دیگر دلیلی برای ماندن در این قرارداد وجود ندارد. آمریکا مدتها قبل از این قرارداد بیرون رفته بود. اگر قرار باشد ایران همچنان تحت تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا باشد، ادامه قرارداد برجام نفعی برای آن ندارد.

در نتیجه هدف دولت آمریکا از کمپین حداکثر فشار که محدود کردن آرزوهای اتمی ایران بود، احتمالاً نتیجه عکس می‌دهد.

روز دوشنبه کاخ سفید طی بیانیه‌ای این تصمیم ایران را «اشتباه» خواند و ادعا کرد شکی نیست ایران حتی قبل از وجود این قرارداد، مفاد آن را نقض کرده است.

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، این اظهارات ترامپ را در توییتر مسخره کرد.

دونالد ترامپ ماه گذشته گفت تمایل دارد بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران دیدار و مذاکره کند. وی همچنین از حمله نظامی به ایران منصرف شد. ترامپ روز دوشنبه پس از نقض محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران گفت این کشور با آتش بازی می‌کند.

واضح است که چین و برخی مقامات اروپا مخالف این تصمیم ایران برای نقض محدودیت‌های قرارداد برجام هستند. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت کاملاً پایبند به قرارداد برجام است و از ایران می‌خواهد به این قرارداد بازگردد و هر گونه اقدامی را که تعهد او را زیر سؤال می‌برد متوقف کند. هفته گذشته مکرون به رئیس جمهور ایران هشدار داده بود که نقض مفاد قرارداد برجام غیرعاقلانه است. انگلستان هم نگرانی‌های مشابهی را ابراز کرد.

اروپا سعی کرده امتیازاتی به ایران بدهد و این کشور را متعهد به قرارداد برجام نگه دارد. اروپا یک مکانیسم مالی خاص ایجاد کرد تا شرکت‌های اروپایی بتوانند به تجارت با تهران ادامه دهند، ولی ظریف گفت این تلاش‌ها کافی نیستند چون مخصوصاً به ایران اجازه صادرات نفت را نمی‌دهند.

روز دوشنبه ظریف اعلام کرد: «قدم بعدی ما غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از 3.67 درصد است که طبق قرارداد اجازه آن را داریم. اروپایی‌ها نتوانستند به قول‌های خود برای حفاظت از منافع ایران طبق قرارداد عمل کنند». وی همچنین اشاره کرد: «این تصمیمات ایران قابل بررسی هستند. اگر تلاش‌های اروپا نتیجه‌بخش باشند از آنها منصرف می‌شویم».

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران با اشاره به ساخت مکانیسم خاص مالی توسط اتحادیه اروپا گفت:«واضح است که اینستکس بدون یک قرارداد نفتی کار نمی‌کند».

ولی کمپین حداکثر فشار آمریکا کار را برای هر دو طرف سخت‌تر می‌کند. در واقع منطقی وجود دارد که هواخواهان جنگ در واشنگتن بدون شک روی آن حساب میکنند. با افزایش فشار، ایران گزینه‌ای جز نقض قرارداد اتمی و ادامه اقدامات مخالفت آمیز ندارد.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت که ایران مقصر نیست.« ما حامی ایران هستیم و اعتقاد داریم تحریم های صادرات نفت ایران غیرقانونی هستند و سازمان ملل آنها را تایید نکرده است».

ولی علیرغم بالا گرفتن درگیری ها ، ایران توانسته از صفر شدن صادرات نفتش جلوگیری کند. آمریکا شرکتهای معامله کننده با ایران را تهدید کرده ولی تا حالا نتوانسته صادرات نفت ایران را صفر کند.

طبق گزارش ماه ژوئن بازار نفت آژانس بین المللی انرژی، تولید نفت ایران در ماه می 2.4 میلیون بشکه در روز بود که 210 هزار بشکه نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشت. صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافته و به حدود 810 هزار بشکه در روز رسیده است که 480 هزار بشکه نسبت به ماه آوریل کمتر است.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد