اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آمریکا در قبال سیاست‌های ضد دلاری روسیه و چین ساکت نمی‌ماند

یک کارشناسی اقتصاد سیاسی گفت: در حالی که روسیه و چین به شدت در تلاش هستند تا نقش دلار در مبادلات تجاری خود را هر چه بیشتر کاهش دهند نباید انتظار داشت آمریکا بی‌سر و صدا سلطه اقتصادی جهانی خود را از دست بدهد.

جک راسموس، کارشناسی اقتصاد سیاسی، می‌گوید در حالی که روسیه و چین هر چه بیشتر به دنبال کاهش نقش دلار در مبادلات تجاری خود هستند، نباید انتظار داشت واشنگتن بی‌سر و صدا از خیر سلطه اقتصادی خود بر جهان بگذرد.

پوتین رئیس‌جمهور روسیه، و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، اخیرا از تمایل خود برای گسترش ارزهای ملی دو کشور در مبادلات دو جانبه سخن گفتند.

در واقع چین و روسیه مدت هاست که روز به روز به این سیاست خود پروبال بیشتری می دهند و از این مسیر سعی در کنار زدن نقش دلار در مبادلات تجاری دوجانبه خود دارند.

دو کشور توافق کردند تا ابزارهای مالی مربوط به استفاده از ارزهای ملی خود را توسعه داده و در این مسیر یک توافق بین دولتی برای افزایش مبادلات ارزی در این زمینه امضا کردند.

هر دو کشور در حال کار در روی نظام پرداخت داخلی برای جایگزین کردن سوئیفت نیز هستند.

راسموس که استاد اقتصاد سیاسی در کالج سنت مری کالیفرنیا است، می‌گوید: این مسئله در مراحل ابتدایی خود قرار داشته و ما در حال حاضر از دو کشور صحبت می‌کنیم. این کشورها واقعا بزرگ هستند و حجم مبادلات تجاری غیردلاری آنها بسیار بزرگ خواهد بود.

این تحلیلگر اقتصاد سیاسی می‌گوید: در حالی که روسیه از اقتصادهای نوپدید متحد خود نظیر برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که عضو بریکس هستند،‌ خواسته است تا ابزارهای انجام مبادلات به ارزهای ملی این کشورها را ایجاد کنند اقدامات ضد دلاری آنها از چشم واشنگتن دور نخواهد ماند و حتما شاهد واکنش آمریکایی‌ها در این زمینه خواهیم بود.

وی می‌گوید: دلار همچنان ارز غالب بین‌المللی است و من فکر می‌کنم آمریکا با کشورهای عضو بریکس در این زمینه مبارزه خواهد کرد. آمریکا در قبال پیوستن دیگر اعضای بریکس به نظام پرداخت چین و روسیه ساکت نخواهد ماند و دست به سینه نمی‌نشیند.

وی افزود:‌ اگر کشورهای عضو بریکس در نهایت در اقدامات ضد دلاری به روسیه و چین بپیوندند واشنگتن به طور حتم اقدامات مقابله جویانه آشکار و نهانی را برای منصرف کردن آنها در پیش خواهد گرفت.

این تحلیلگر همچنین معتقد است: آمریکا با اعمال تحریم علیه هر کسی یا هر جایی که می‌خواهد، در حال دشمن کردن دیگر کشورها با خود است. با این حال اما تحریم‌ها به سادگی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد چرا که اگر آمریکا به استفاده از ابزار تحریم به عنوان یک سلاح سیاسی ادامه دهد دیگر کشورها از واشنگتن فاصله خواهند گرفت و روی بر خواهند گرداند.

راسموس معتقد است: استفاده از تحریم‌ها یک سلاح کوتاه مدت است اما در بلندمدت اگر آمریکا بخواهد استفاده از آن را تشدید کند این عواقب استفاده از این سلاح می‌تواند به سمت خود آمریکا برگشته و به این کشور آسیب بزند.

این استاد اقتصاد سیاسی می‌گوید:‌ اگر آمریکا با توپ پر به استفاده از ابزار تحریم ادامه داده و هر گاه که از یک کشور چیزی می‌خواهد آن را اعمال کند دیگر کشورها هم به سمت فاصله گرفتن هر چه بیشتر از آمریکا خواهند گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد