اونس طلا2213.49
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

ماکرون: می‌خواهم ترامپ را متقاعد کنم بخشی از تحریم‌های ایران را رفع کند

رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید در دیدار با همتای آمریکایی‌اش، از او خواهد خواست بخشی از تحریم‌های ایران را رفع کند تا شانس مذاکره با تهران افزایش یابد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه گفت در جریان نشست گروه ۲۰ در «اوساکا» ژاپن از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خواهد خواست بخشی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را رفع کند، تا بلکه بتوان با ایران وارد مذاکره شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ماکرون در جمع گروهی از خبرنگاران که همراه او از شهر «توکیو» ژاپن به «کیوتو» می‌رفتند، گفت: «می‌خواهم ترامپ را متقاعد کنم که به نفع اوست که روند مذاکرات را بازگشایی کند، (و) تحریم‌های مشخصی را به عقب بازگرداند تا به مذاکره شانسی بدهد.»

وی گفته است که در مذاکرات مد نظر او، باید مجموعه‌ای موضوعات از برنامه هسته‌ای گرفته تا فعالیت‌های منطقه‌ای ایران مورد بحث قرار گیرد.

رئیس‌جمهور فرانسه ساعتی پیش هم گفت در تماس تلفنی با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، به او گفته است که خروج از توافق هسته‌ای یا هر اقدامی که چنین پیامی ارسال کند، اشتباه است. (جزئیات بیشتر)

در دو سال گذشته دولت ترامپ علاوه بر خروج از توافق هسته‌ای، ده‌ها تحریم مختلف علیه ایران وضع کرده و کشورهای مختلف را برای توقف تجارت با ایران تحت فشار قرار داده است. آمریکا این هفته نیز مقام معظم رهبری و شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تحریم قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای اعلام کرد در واکنش به محقق نشدن منافع اقتصادی برجام و ناتوانی یا خودداری کشورهای اروپایی از جبران آثار خروج آمریکا از توافق، بخشی از تعهدات خود از جمله پایبندی به سقف‌های تعیین‌شده برای ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را کنار می‌گذارد. ایران همچنین به طرف‌های باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد تا راهکاری برای تحقق اهداف اقتصادی برجام بیابند.

با این وجود، کشورهای اروپایی از جمله فرانسه تأکید دارند که ایران بدون دستیابی به منافع اقتصادی، به صورت یکجانبه به اجرای توافق هسته‌ای ادامه دهد.

روز گذشته در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱، «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه نمی‌توان یک توافق چندجانبه را یکجانبه اجرا کرد، گفت: «ایران نباید، نخواهد و نمی‌تواند بار حفظ برجام را به صورت یکجانبه بر دوش بکشد.» (جزئیات بیشتر)

ادعای ماکرون درباره پهپاد آمریکا

رئیس‌جمهور فرانسه امروز در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گفت پاریس در ارتباط با ایران دو هدف را دنبال می‌کند: نگه داشتن ایران در توافق هسته‌ای و ممانعت از وقوع درگیری نظامی.

وی گفت: «تنش‌ها رو به افزایش است و برای من عنصری که در اولویت نخست قرار دارد، این است که خروجی از این چارچوب (برجام) صورت نگیرد. چیز دیگری که فردا با رئیس‌جمهور (ترامپ) در موردش صحبت می‌کنم، این است که هر کاری می‌کنم تا از درگیری نظامی جلوگیری شود.»

ماکرون سپس مدعی شد که فرانسه معتقد است که پهپاد جاسوسی آمریکایی بر فراز آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته است. وی افزود: «بنابراین، این اقدامی ستیزه‌جویانه بود که یک گام دیگر در این تشدید تنش است.»

هفته گذشته یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی پس از ورود به حریم هوایی ایران، هدف قرار گرفته و ساقط شد. جمهوری اسلامی ایران مختصات دقیق نقطه اصابت و مسیر حرکت این پهپاد آمریکایی را منتشر کرده، اما واشنگتن همچنان بدون ارائه مدرکی، مدعی است که این پرنده در حریم هوایی بین‌المللی پرواز می‌کرده است. این هفته روسیه رسما اعلام کرد که داده‌های ارتش این کشور نشان می‌دهد این پهپاد همانطور که تهران می‌گوید، در حریم هوایی ایران هدف قرار گرفته است.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم نوشته است که حتی خود دولت آمریکا نیز به ارزیابی پنتاگون از این حادثه اعتماد ندارد و عدم اطمینان به پرواز پهپاد در آسمان بین‌المللی، یکی از دلایل صرف نظر کردن ترامپ از درگیری نظامی با ایران بر سر این حادثه بوده است.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد