اونس طلا2232.37
مظنه14,231,000
18 گرم3,285,200
ارزش سکه32,062,443
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,403,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

نیویورک تایمز: تصمیمات ترامپ متحدان آمریکا را گیج کرده است

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به تصمیمات اخیر رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران نوشت: تصمیمات دمدمی مزاج ترامپ متحدان این کشور را گیج و مبهوت کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره اتفاقات اخیر در درون کاخ سفید در ارتباط با تصمیم به اقدام نظامی علیه ایران و لغو آن در دقایق آخر نوشت: برخی آن را یک تهدید توخالی دیگر از جانب رهبری می‌دانند که پارس کردنش به نیش زدنش می‌چربد. عده ای هم آن را یک روش جنون آمیز می‌دانند، یک حیله گری و اقدام هنرمندانه بالقوه.

و دیگرانی نیز آن را آخرین اقدام یک آمریکایی می‌دانند که مدتها پیش از دونالد ترامپ هم بود و آن تلو تلو خوردن از انزوا به سمت مداخله و سپس عقب نشینی است.

به دنبال ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا در خلیج فارس که به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود، دونال ترامپ مدعی شد که دستور حمله به سه نقطه در داخل ایران را صادر کرده بود اما در دقایق پایانی از آن منصرف شده است.

برخی از افرادی که در داخل نشست امنیتی ویژه کاخ سفید حضور داشتند درباره این ادعای ترامپ تشکیک وارد کردند. از جمله نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که گفته بود در جلسه چیزی درباره تصمیم ترامپ برای حمله نشنیدم.

این روزنامه آمریکایی نوشت: دستور روز پنج شنبه آقای ترامپ برای حمله به ایران در تلافی ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا و سپس لغو این دستور در دقایق آخر، شک و تردیدهای بین المللی در زمینه عقاید ترامپ و قدرت وی برای اداره ایالات متحده را افزایش داده است.

«نایجل شینوالد» سفیراسبق بریتانیا در واشنگتن که زمانی مذاکرات با ایران برای آزادی گروگانهای آمریکایی را هدایت می‌کرد، می‌گوید، پدیده تصمیم سازیهای دمدمی مزاج باعث سردرگمی متحدان ترامپ و همچنین رقبای این کشور شده است.

شینوالد افزود: با این حال این هم بخشی از ادامه تصویر ابهام آمیز از آمریکا درباره استفاده از قدرت است، چیزی که در سرتاسر تاریخ آمریکا وجود داشته است.

نیویورک تایمز در ادامه افزود: از روز پنج شنبه پاسخهای عمومی سیاستمداران غربی عمدتا محتاطانه بوده است و گاهی نیز مغشوش. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که اوایل هفته یک فرستاده خود را به تهران اعزام کرده است از دو طرف خواسته دنبال تنش زدایی باشند و گفت‌وگو کنند. انگلیس نیز که معاون وزیر خارجه خود را به تهران فرستاده خواستار تنش زدایی شده و یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز از لزوم تنش زدایی از مسیرهای منحصرا یپلماتیک سخن گفته است.

حتی تمجیدهایی نیز از تصمیم ترامپ برای عدم اقدام نظامی علیه ایران صورت گرفته است.

با این وجود برخی می‌گویند که این مساله در مسیر تکامل رهبری آمریکا در جهان آسیب زننده است.

«توماس گومار» رئیس اندیشکده روابط بین الملل فرانسه می‌گوید، عواقب چنین تصمیمانی غیر قابل شمارش است، آنها این حس از دست دادن کنترل را منتقل کردند که به ترامپ و اطرافیانش گره خورده است. اما به صورت گسترده تر، چهره ترامپ به عنوان یک الگوی آشنا از ادامه رفتار غیرقابل اتکا به تصویر کشیده شد.

براساس این گزارش، یک دیپلمات اروپایی که در مذاکرات هسته ای با ایران نیز حضور داشته گفت: این یک الگوی غیرقابل پیش بینی را ارائه کرد اما من فکر می‌کنم بقیه جهان از این تصمیم خوشحال و البته متعحب خواهند شد. در این مورد بخصوص من فکر می‌کنم تصمیم خوبی بود.

نیویورک تایمز در پایان نوشت: اگر تنش زدایی ناگهانی ترامپ کسانی که تهدیدهای وی را جدی می‌گرفتند را شگفت زده و متعجب کرده اما در کره جنوبی اصلا اینطور نبود، آنها قبلا این رفتار ترامپ را دیده بودند.

در سال 2017، دونالد ترامپ کره شمالی را به یک "آتش و خشم که جهان هرگز به خود ندیده" تهدید کرده بود اما ناگهان به سمت دیپلماسی تغییر موضع داد و کار به جایی رسید که گفت با کیم جونگ اون رهبر این کشور ارتباط عاطفی دارد.

انتهای پیام/م

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد