اونس طلا2215.36
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

روسیه و چین تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را محکوم کردند

روسای جمهور روسیه و چین در بیانیه‌ای مشترک بعد از دیدار با یکدیگر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را محکوم کردند.

روسای جمهوری روسیه و چین امروز چهارشنبه (۱۵ خرداد/۵ ژوئن) بعد از دیدار با یکدیگر در بیانیه‌ای مشترک تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را محکوم و بر ضرورت پایبندی همه طرف‌ها به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، رهبران روسیه و چین در این بیانیه از گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید پایبندی ایران به مفاد برجام ابراز خشنودی کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «طرفین خرسندند خاطرنشان کنند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌هایش تأیید کرده که ایران کماکان به اجرای تعهدات خود ذیل برجام ادامه می‌دهد.»

در بیانیه «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین آمده است: «طرف‌ها به علاوه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کنند.»

«دونالد ترامپ» ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه علیه ایران اجرایی شده‌اند.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اهمال یا ناتوانی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در سالروز خروج آمریکا از برجام اعلام کرد قصد دارد با استناد به مفاد این توافق هسته‌‌ای تعهداتش را کاهش دهد.

در بیانیه‌ای که شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) صادر کرد اعلام شد ایران قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.

تهران در این بیانیه همچنین به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند. این بیانیه همچنین هشدار می‌دهد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

روسای جمهور چین و روسیه در بیانیه امروز از ایران خواسته‌اند از «برداشتن گام‌های بیشتر برای متوقف کردن تعهدات خود ذیل برجام» خودداری کند.

آنها تصریح کرده‌اند: «طرف‌ها (چین و روسیه) از ایران می‌خواهند از برداشتن گام‌های بیشتر در جهت متوقف کردن اجرای تعهدات خود ذیل برجام خودداری کند و از سایر اعضای برجام می‌خواهند به تعهداتشان عمل کنند.»

سران چین و روسیه ضمن تأکید بر اهمیت برجام تأکید کرده‌اند به تعهدات خود پایبند خواهند ماند و تمامی تعهدات خود را طبق مفاد مندرج در توافق و منطبق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد اجرا خواهند کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ گزارش از زمان اجرایی شدن برجام پایبندی کامل ایران به تعهداتش را خاطرنشان کرده است. پانزدهمین گزارش نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل هفته پیش منتشر شد.

انتهای پیام/

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد