اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

گوشی‌های هوشمند با دوربین زیر نمایشگر امسال به بازار عرضه نمی‌شوند

باوجود پیش‌نمایش گوشی‌‌های هوشمند شیائومی و اوپو با دوربین سلفی زیر نمایشگر، انتظار نمی‌رود ظرف یک تا دو سال آینده شاهد عرضه‌ی چنین دستگاه‌هایی به بازار باشیم.  

تاکنون اخبار مختلفی در مورد دوربین سلفی زیر نمایشگر منتشر شده است. چند روز قبل، اولین دوربین های سلفی زیر نمایشگر توسط اوپو و شیائومی به نمایش گذاشته شد. به فاصله ی کمی مشخص شد سامسونگ مشغول کار روی دوربین سلفی زیر نمایشگر گوشی های هوشمند است.
باوجود زمان کوتاه تصویربرداری و رزولوشن پایین ویدئو، چنین فناوری هایی خبر از طراحی گوشی های هوشمند تمام صفحه می دهند. انتظار می رود دستگاه هایی با چنین مشخصاتی در آینده به بازار عرضه شوند ولی به نظر نمی رسد به این زودی شاهد عرضه ی گوشی های هوشمندی با دوربین سلفی زیرنمایشگر به بازار باشیم.
با وجودی که نمونه های اولیه ای که از گوشی هوشمند با دوربین سلفی زیر نمایشگر در مراحل اولیه ی توسعه ی قرار دارند، ولی به نظر می رسد فناوری دوربین سلفی زیر نمایشگر نیاز به زمان بیشتری برای رسیدن به مرحله ی تولید انبوه دارد. Ice Universe معتقد است در سال جاری میلادی شاهد عرضه ی گوشی هوشمندی با فناوری دوربین سلفی زیر نمایشگر به بازار نخواهیم بود. ولی انتظار می رود که شرکت های تولیدکننده ی گوشی هوشمند بر بهبود راهکارهای موجود تمرکز کنند.
Ice Universe ادعا می کند که فناوری تولید گوشی های هوشمند با روزنه ی دوربین سلفی روی نمایشگر در آینده ی نزدیک نه تنها مورد بی توجهی قرار نخواهد گرفت، بلکه انتظار می رود شرکت های تولیدکننده ی گوشی های هوشمند بر توسعه ی روزنه ی دوربین روی نمایشگر با قطر حدود یک میلی متر تمرکز کنند. Ice Universe معتقد است حداقل یک الی دو سال آینده شاهد چنین تغییراتی در گوشی های هوشمند بازار خواهیم بود.
حفره ی دوربین سلفی روی نمایشگر گلکسی S10 سامسونگ از قطر ۵ میلی متری بهره می برد. انتظار می رود گلکسی نوت ۱۰ با حفره ی دوربین روی نمایشگر با قطر کوچکتری به بازار عرضه شود.
اوپو در توئیتی به تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۱۹ برابر با ۱۳خردادماه، ویدئویی از دستگاهی با دوربین سلفی زیر نمایشگر به اشتراک گذاشت. توسعه ی گوشی های هوشمند با دوربین سلفی زیرنمایشگر یکی از بزرگ ترین چالش های تولیدکنندگان گوشی های هوشمند بوده است. ایده ی اولیه ی توسعه ی چنین دستگاه هایی به هیچ وجه جدید نیست. براساس تحقیقات Ice Universe، خیلی پیش تر از معرفی گلکسی اس ۱۰، پتنت های مختلفی در مورد چنین فناوری های نوینی به ثبت رسیده است. چالش اصلی، ایده ی پشت موضوع نیست، بلکه یکی از مسائل و چالش های مهم به اجرایی سازی این ایده برمی گردد. محدودیت های مختلف فناوری برای توسعه ی دستگاه هایی با دوربین سلفی زیر نمایشگر وجود دارد. اما انتظار می رود با پیشرفت این فناوری و کاهش قیمت های مربوط به تولید دستگاه هایی با این مشخصات، شاهد عرضه ی دستگاه های بیشتری به بازار با دوربین سلفی زیر نمایشگر باشیم.مقاله های مرتبط:سامسونگ در فکر ساخت گوشی هوشمندی با صفحه ی نمایش دوطرفه است
پیش از این نیز، در صنعت گوشی های هوشمند شاهد چنین رویکردی در پیاده سازی حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر در دستگاه های میان رده بازار بوده ایم. اساسا حسگر اثر انگشت نوری، حسگر دوربین CMOS زیر نمایشگر است. اما فناوری توسعه ی آن با فناوری دوربین سلفی زیر نمایشگر بسیار متفاوت است. حسگر اثر انگشت نیازی به لنز ندارد و تنها وقتی انگشت دست کاربر روی نمایشگر فشار داده شود، از اثر انگشت وی نمونه برداری می کند. حتی اگر انگشت کاربر یک میلی متر از نمایشگر فاصله داشته باشد، حسگر نمی تواند کار خود را به درستی به انجام برساند. اما برای تصویربرداری با دوربین سلفی باید دستگاه مجهز به دوربین باشد تا بتواند تصاویری باکیفیت حتی در فاصله ی سه متری بگیرد. به همین دلیل نمی توان فناوری حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر را از نظر فناوری با دوربین سلفی زیر نمایشگر مقایسه کرد.
یکی از روش های هوشمندانه برای پیاده سازی دوربین سلفی زیر نمایشگر، روشی است که شیائومی در نمونه ی اولیه ی خود استفاده کرده است و احتمالا اوپو نیز قصد دارد مسیر مشابهی را برای توسعه ی دوربین زیر نمایشگر در پیش بگیرد. شیائومی برای محقق ساختن هدف خود، تصمیم گرفت بخشی از نمایشگر اولد را به صورت شفاف طراحی کند. وقتی دوربین سلفی در حالت غیرفعال قرار داشته باشد، کل نمایشگر محتوای روی صفحه را نشان می دهد. اما زمانی که دوربین سلفی فعال شود، قسمت شفاف نمایشگر به عنوان لنز عمل می کند. چنین فناوری تنها روی نمایشگرهای اولد قابل پیاده سازی است و همین مسئله باعث می شود که فناوری دوربین سلفی زیر نمایشگر در شرایط فعلی نتواند به صورت گسترده در تمامی دستگاه های توسعه پیدا کند.
یکی از چالش های اصلی در طراحی دوربین زیر نمایشگر، قابلیت تصویربرداری با کیفیت بالا است. بی شک نمایشگر شفاف با لنز واقعی و محدب دوربین تفاوت هایی دارد. البته شیائومی وعده داده است که با توسعه ی گوشی های هوشمندی با حفره ی دوربین سلفی روی نمایشگر، امکان تصویربرداری با کیفیت بالا و وضوح بیشتر را دراختیار کاربران قرار دهد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد