اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ونزوئلا،ثروتمندترین کشور امریکای جنوبی چگونه به خاک سیاه نشست؟

طی سالیان گذشته، فساد و سیاست‌های شکست خورده‌ی دولت ونزوئلا، اقصاد این کشور را به فروپاشی کشانده، مسأله‌ای که باعث تخریب زیرساخت‌ها و فقیر شدن میلیون‌ها ونزوئلایی شده است.

خاموشی‌های سراسری، تورم شدید، کمبود غذا و بیماری، مشکلاتی هستند که به دنبال این شرایط گریبانگیر مردم ونزوئلا شده. نشریه‌ی نیویورک تایمز اخیراً بحران ونزوئلا را وخیم‌ترین بحرانی دانسته که دنیا، در دوران خارج از جنگ، تا به حال به خود دیده. از زمان شروع این بحران، بیش از ۳ میلیون ونزوئلایی از کشور خود گریخته اند. بسیاری از آن‌ها با پای پیاده کشور خود را ترک کرده اند.

با وجود آنکه کشورهای متعددی در دنیا از جمله ایالات متحده، خوان گوایدو، رهبر مخالفان، را به عنوان رئیس دولت قانونی ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند، اما نیکولاس مادورو هنوز رئیس جمهور این کشور است.

صادرات و واردات کالاها در کشور ونزوئلا کاهش چشمگیری داشته و این مسأله باعث شده اقتصادی که روزگاری قدرتمندترین در آمریکای لاتین محسوب می‌شد حالا تحت فشار شدیدی قرار گیرد.

در ادامه به حقایقی درباره‌ی اقتصاد کشور ونزوئلا خواهیم پرداخت.

۱- امسال ممکن است تورم ونزوئلا به ۱۰ میلیون درصد برسد

کارشناسان تخمین می‌زنند در سال ۲۰۱۹، تورم در ونزوئلا به ۱۰ میلیون درصد برسد. این بدان معنی است که محصولی که در دورانی، قیمت آن معادل یک دلار بود، حالا معادل ۱۰ میلیون دلار خواهد بود. در شرایط حاضر، درآمد ماهانه‌ی بسیاری از ونزوئلایی‌ها برای خرید یک گالن شیر هم کافی نیست.

۲- ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر نفتی دنیا را دارد، اما میزان تولید آن ۲/۳ برابر کمتر از میزان تولیدش در دهه‌ی ۱۹۷۰ شده

ونزوئلا شاید بیشتر از هر کشور دیگری ذخایر نفتی داشته باشد، اما این روزها تولیدات نفتی آن به میزان نسبتاً پایینی رسیده. در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی، روزانه ۳/۵ میلیون بشکه نفت در ونزوئلا تولید می‌شد، در حالی که تولیدات آن حالا به حدود ۱/۵ میلیون بشکه در روز رسیده. بخشی از کاهشی که در تولید نفت ونزوئلا رخ داده به دلیل ناکارآمدی هوگو چاوز و مادورو، رئیس جمهورهای قبلی و فعلی ونزوئلا، در اداره‌ی صنعت نفتی این کشور است.

۳- ونزوئلا زمانی ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی بود

از سال ۱۹۵۸ تا دهه‌ی ۱۹۸۰ که یک حکومت دموکراتیک در این کشور بر سر کار بود، در بیشتر این دوره، ونزوئلا ثروتمندترین کشور در سرتاسر آمریکای جنوبی بود. سقوط قیمت نفت در دهه‌ی ۱۹۸۰ و سیاست‌های ناموفق اقتصادی ونزوئلا، به برتری اقتصادی این کشور در منطقه پایان داد.

۴- در دوره‌ی شش ساله‌ی ریاست جمهوری مادورو، ۲۶ بار به دستور او حداقل دستمزد در ونزوئلا افزایش یافته

در تلاشی تقریباً بیهوده برای جلوگیری از رسیدن ونزوئلایی‌ها به فقر مطلق، مادورو گهگاه حداقل دستمزد در این کشور را افزایش داده. در ژوئن سال جاری میلادی، به دستور او، حداقل حقوق ماهیانه از ۴،۵۰۰ بولیوار ساورن (ارز ملی ونزوئلا) به ۱۸،۰۰۰ بولیوار ساورن افزایش یافت که افزایشی ۳۰۰ درصدی محسوب می‌شود.


۵- کارشناسان قیمت یک رول دستمال توالت در ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ را ۲/۶ میلیون بولیوار ساورن تخمین زدند

به تخمین کارشناسان، یک رول دستمال توالت در سال ۲۰۱۸ در ونزوئلا ۲/۶ میلیون بولیوار ساورن قیمت داشت.

در زمان این تخمین، یعنی در اواسط سال ۲۰۱۸، تورم در ونزوئلا حدود یک میلیون درصد بود. همان یک رول دستمال کاغذی ۲/۶ میلیون بولیوار ساورنی، بر اساس دلار آمریکا، ۴۰ سنت قیمت داشت.

۶- نرخ بیکاری در ونزوئلا ۴۴ درصد تخمین زده شده

کارشناسان تخمین می‌زنند نرخ بیکاری در ونزوئلا در سال جاری میلادی، ۴۴ درصد را رد خواهد کرد و احتمالاً سال آینده به ۵۰ درصد خواهد رسید. با این حال، دولت ونزوئلا از بعد از سال ۲۰۱۶، هیچ آمار رسمی‌ای از نرخ بیکاری در این کشور اعلام نکرده. در سال ۲۰۱۶، نرخ بیکاری در کشور ونزوئلا ۷/۳ درصد اعلام شده بود.

۷- امسال ممکن است خروجی اقتصادی ونزوئلا ۲۵ درصد کاهش پیدا کند که این بدترین عملکرد اقتصادی رخ داده در میان تمامی کشورهای دنیا از زمان جنگ داخلی لیبی است

تولید، کشاورزی و صادرات در ونزوئلا به قدری کاهش یافته که ممکن است امسال خروجی این کشور یک چهارم کاهش پیدا کند. از زمان وقوع جنگ داخلی در لیبی در سال ۲۰۱۴، این بدترین عملکرد در میان تمامی کشورهای دنیا محسوب می‌شود و تقریباً بدترین رکودی است که هر کشوری در دوران خارج از جنگ، تا به حال تجربه کرده.

۸- از سال ۲۰۱۷، نزدیک به ۹۵ درصد از درآمد حاصل از صادرات در ونزوئلا، از طریق تولیدات نفتی به دست آمده

در سال‌های اخیر، ونزوئلا جز نفت تقریباً چیز دیگری صادر نکرده. حدود نیمی از درآمد سالانه‌ی دولت ونزوئلا از طریق صادرات نفتی تأمین می‌شود.


1717

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد