اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پنتاگون: گسترش نفوذ ایران و روسیه در خاورمیانه ما را نگران می‌کند

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا ضمن ابراز نگرانی از گسترش نفوذ ایران و روسیه در منطقه غرب آسیا گفت که واشنگتن روابط دو کشور را زیر نظر دارد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز جمعه به روسیه و ایران درباره همکاری در خاورمیانه هشدار داده است. او مدعی شده همکاری‌های این دو کشور می‌تواند منطقه را بی‌ثبات کند.

به نوشته فارن پالیسی، در جریان جلسه‌ای که روز 30 مه (پنجشنبه 9 خرداد) در واشنگتن برگزار شد، «کاترین ویلبرگر»، دستیار موقت وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌المللی درباره گسترش «خزنده» نفوذ روسیه و ایران هشدار داد و ادعا کرد که هر دو کشور «برنامه‌های تجدیدنظرطلبانه‌ای» در دستور کار دارند که بر شرکای آمریکا در منطقه اثر منفی خواهد گذاشت.

این مقام وزارت دفاع آمریکا گفت: « حتی با در نظر داشتن بی‌اعتمادی تاریخی میان مسکو و تهران، ایالات متحده و منطقه بایستی هنگامی که قدرت‌های تجدیدنظرطلب با یکدیگر همکاری می‌کنند هشیار باشند. ما این رابطه را به دقت تحت نظر داریم.»

وزارت دفاع آمریکا در گزارش‌های ارزیابی خود همواره روسیه، چین، ایران، کره شمالی و قدرت گرفتن گروه‌های افراطی را پنج چالش پیش روی این کشور معرفی کرده است.

ویلبرگر در بخش دیگری از اظهاراتش روسیه را «شریکی غیرقابل اعتماد» خواند و مدعی شد رابطه مسکو با ایران یکی از مصادیق سیاست‌های ریاکارانه این کشور است.

فارن‌پالیسی نوشته سخنان این مقام پنتاگون ظاهراً با هدف ایجاد اختلاف میان ایران و روسیه مطرح شده است. او این سخنان را در حالی مطرح کرده که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام کارزاری برای فشار علیه ایران به راه انداخته است.

دولت آمریکا به عنوان بخشی از این کارزار، تحریم‌ها علیه ایران را احیا کرده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی قرار داده و حضور نظامی خودش در منطقه را افزایش داده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که یکی از حاضران همیشگی سخنرانی‌های گروهک تروریستی منافقین است بدون ارائه شواهد موثق ایران را به دست داشتن در حادثه حمله به 4 تانکر نفتی در بندر الفجیره امارات متهم کرد.

دولت آمریکا علی‌رغم این اقدامات تا کنون در تحقق اهدافش ناکام مانده و اخیراً گفته تمایل دارد وارد مذاکره با تهران شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران چهارشنبه 8 خردادماه مذاکره را تاکتیک آمریکا برای تکمیل راهبرد فشار علیه ایران توصیف کردند.

ایشان فرمودند: « آمریکایی‌ها وقتی میخواهند با فشار، چیزی را در کشوری هدف قرار بدهند و مقصود خود را به دست آورند، "فشار" در اینجا برایشان راهبرد است؛ یک تاکتیک هم دارند به اسم مذاکره.»

مقام معظم رهبری تأکید کردند: «فشار می‌آورند تا طرف خسته شود و بعد میگویند حالا مذاکره کنیم. این مذاکره مکمل فشار است و برای آن است که محصول فشارها نقد شود. فشار می‌آورند و بعد میگویند حالا مذاکره کنیم؛ مذاکره این است. راهبردشان مذاکره نیست؛ فشار است. مذاکره یک ذیلی است در راهبرد فشار.»

«دونالد ترامپ» ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه سال گذشته با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دادند از روز ۱۴ آبان‌ماه سال گذشته از سر گرفته شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد