اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

دیپلمات‌های غربی: ایران اوائل جولای به مرز ذخائر اورانیوم مجاز در برجام می‌رسد

دیپلمات‌های غربی جمعه گفته‌اند انتظار می‌رود ایران اوایل ماه جولای به سقف ذخائر اورانیوم مجاز در توافق هسته‌ای برجام برسد.

ایران ظرف سه ماه گذشته ذخائر اورانیوم خود را تنها به میزان اندکی افزایش داده، اما دیپلمات‌های غربی جمعه گفته‌اند تردیدی وجود ندارد تردید اخیراً تولید ذخائر اورانیوم خود را افزایش داده است.

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود که امروز جمعه منتشر شد بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای برجام را تأیید کرد. در این گزارش تصریح شده ذخایر مواد هسته‌ای ایران هنوز از سقف‌های مجاز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فراتر نرفته است.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.

جمهوری اسلامی در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شده به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند، در غیر این صورت، ایران به صورت مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

در همین راستا «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد، در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم ۳.۶۷ کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش می‌یابد.

اتحادیه اروپا روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه با صدور بیانیه‌ای ضرب‌الاجل ایران را رد کرد و گفت «قویاً» به ایران توصیه می‌کند «از انجام اقداماتی که موجب تشدید مشکلات می‌شود، خودداری کند.»

علی‌رغم این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز جمعه خود اعلام کرد ذخائر اورانیوم با غنای 3.67 درصد ایران از 163.8 کیلوگرم در ماه فوریه به 174.1 کیلوگرم رسیده است. این میزان افزایش با افزایش 10-15 کیلوگرمی ذخائر اورانیوم ایران در هر سه ماه همخوانی دارد. در توافق هسته‌ای برجام، سقف ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران 202.8 کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

ذخائر آب سنگین ایران نیز از 124.8 متریک تن در ماه فوریه به 125.2 متریک تن رسیده است که این رقم نیز در محدوده سقف مجاز 130 متریک تن است.

دیپلمات‌های غربی به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند علی‌رغم افزایش اندک ذخائر مواد هسته‌ای ایران، این کشور به احتمال زیاد تولید اورانیوم خودش را افزایش داده، اگرچه هنوز میزان این افزایش مشخص نیست. دیپلمات‌ها گفته‌اند ایران ممکن است اوایل ماه جولای به مرز سقف اورانیوم مجاز خود در برجام برسد.

ضرب‌الاجل 60 روزه ایران به کشورهای اروپایی روز 7 جولای به پایان می‌رسد.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

انتهای پیام/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد