اونس طلا2232.37
مظنه14,341,000
18 گرم3,310,600
ارزش سکه32,310,273
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

اقتصاد ایران از پا نمی‌افتد

رییس جمهوری آمریکا بارها گفته‌است که فروش محصولات نفتی و فلزی ایران را به صفر می‌رسانند ولی حالا با همه این حاشیه‌ها و بازی‌های رسانه‌ای باید بگوییم که نقشه‌هایی که آمریکا بر روی کاغذ ترسیم می‌کند در عمل نتیجه‌ی عکسی داشته است.

گزارش انجمن جهانی فولاد (World Steel Association) نشان می‌دهد که تولید فولاد خام ایران در آوریل ۲۰۱۹ با رشد ۲.۸ درصدی به ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار تن رسید و باتوجه به اینکه چنین رقمی در مدت مشابه سال گذشته ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار تن بود است.
همچنین در همین زمینه رشد تولید فولاد خام ایران در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ با افزایش ۶ درصدی روبه‌رو شده است و طبق گزارش جدید انجمن جهانی فولاد تولید جهانی این فلز در مدت مورد بررسی با رشد ۴.۸ درصدی همراه شد.
اگر کمی به عقب باز گردیم می‌بینیم که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفته بود که نه‌تنها فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند بلکه تولیدات و فروش فولاد ایران را هم متوقف خواهد کرد و با استفاده از ابزاری به نام تحریم ایران را در گسترش این صنعت متوقف خواهد کرد. آنچه مشخص است دیگر باید همه نقشه‌های دونالد ترامپ را لو رفته بدانیم. مردی که هیچ چیز از سیاست نمی‌داند و تنها با تکیه بر اینکه فردی اقتصادی و رسانه‌ای است می‌خواهد جهان را با نظرات اشتباه خودش تغییر دهد.
اعمال فشارهای اقتصادی، تحریم‌ها و خصومت‌های قدیمی که در دوران ریاست جمهوری اوباما با همکاری اروپا رو به تمام شدن می‌رفت و در همین رابطه ما مشاهده کردیم که سران ایران و آمریکا پشت یک میز نشسته‌اند و بر سر اختلافات گفت‌وگو می‌کنند با آمدن رییس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا همه موازنه‌ها تغییر کرد و حتی در این زمینه می‌بینیم که اروپا هم از خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام حمایت نکرد.
تحریم‌های دور جدید آمریکا شاید فروش نفت ایران را با کاهش محسوسی روبه‌رو کرده است ولی از سوی دیگر باعث شد تا حمایت‌ها از جمهوری اسلامی ایران هم بیشتر شود و در چنین وضعیتی می‌بینیم که کشورهایی مانند چین که از قدرت‌های اقتصادی جهان محسوب می‌شود به سمت ایران آمده حتی از خرید نفت از جمهوری اسلامی حمایت کرده است.
اگر ترامپ پیش از اینکه بخواهد فولاد ایران را تحریم کند می‌دانست که مشتری‌های صنایع فلزات ایران در آسیای مرکزی و خاورمیانه در هر شرایطی مشتری ایران خواهند ماند، هیچگاه به سمت تحریم فلزات ایران نمی‌رفت. نمی‌توان منکر آن شد که در شرایط کنونی اقتصاد ایران از تحریم‌ها لطمه جدی خورده است و تولیدات داخلی را به دلیل عدم واردات مواد اولیه به چالش جدی کشانده است ولی فراموش نکنید که رییس جمهوری آمریکا بارها گفته‌است که فروش محصولات نفتی و فلزی ایران را به صفر می‌رسانند ولی حالا با همه این حاشیه‌ها و بازی‌های رسانه‌ای باید بگوییم که نقشه‌هایی که آمریکا بر روی کاغذ ترسیم می‌کند در عمل نتیجه‌ی عکسی داشته است.
فراموش نکنید که ایران در همه این سال‌ها که در شرایط تحریم بوده توانسته زیرساخت‌های صنعت فولاد خود را گسترده‌تر کند و حالا در وضعیتی که همه منتظرند ایران از مواضع خود عقب‌گرد کند، سازمان‌های جهانی اعلام می‌کنند که تولیدات صنعت فولاد ایران نسبت به سال گذشته افزایشی ۶ برابری داشته است.
مهدی تقوی استاد دانشگاه علامه طباطبایی

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد