اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

کاهش وابستگی اروپایی‌ها به دلار در تجارت خارجی

هر چند دلار هنوز اصلی ترین ارز مبادله‌ای در واردات کشورهای اروپایی است اما در صادرات، دلار جای خود را به یورو داده است.

کشورهای اروپایی برای تجارت خارجی خود از سبد ارزی متنوعی استفاده کرده‌اند. تا پایان سال ۲۰۱۸ یورو با ۴۸ درصد، بیشترین سهم را از ارزهای مبادله‌ای کشورهای اروپایی در خصوص صادرات داشته است. دلار نیز اگر چه بیش‌ترین سهم را در واردات دارد اما سهم آن از سبد ارزی وارداتی کشورهای اروپایی به ۵۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

در بین کشورهای مختلف اروپایی، اسلوونی ۶۶ درصد مبادلات تجاری خود را بر حسب یورو انجام داده است و از این نظر در بین کشورهای اروپایی کمترین وابستگی را به دلار دارد. پس از این کشور، اتریش با ۶۲ درصد و اسلواکی با ۶۱ درصد، بیش‌ترین استفاده را از یورو در مبادلات تجاری خود داشته‌اند. لتونی، کرواسی، آلمان و مالت نیز از دیگر کشورهایی هستند که سهم یورو از سبد تجارتی آنها با کشورهای جهان بیش از ۴۷ درصد بوده است.

از طرف دیگر بیش‌ترین وابستگی به دلار در تجارت خارجی در یونان به ثبت رسیده است؛ به گونه‌ای که ۷۷ درصد تجارت خارجی این کشور بر حسب دلار صورت گرفته است. پس از این کشور، قبرس با ۶۸ درصد، فنلاند با ۶۷ درصد و انگلیس با ۶۶ درصد قرار دارند. اسپانیا، هلند، لیتوانی، بلغارستان، ایرلند، فنلاند و پرتغال نیز دیگر کشورهایی هستند که ۶۰ درصد یا بیشتر از مبادلات تجاری آنها بر حسب دلار صورت می‌گیرد.

منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۸ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه انگلیس، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

انتهای پیام

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد