اونس طلا2205.21
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

برندگان اصلی جنگ تجاری آمریکا و چین چه کسانی هستند؟

هر چند اقتصاد آمریکا و چین، دو اقتصاد بزرگ جهان تحت تاثیر جنگ تجاری با بحران هایی جدی روبروست اما برخی بخش های اقتصادی چین، در این جنگ، موقعیت مساعدتری را از آن خود کرده‌اند.

روند افزایشی تعرفه‌های گمرکی و بالا گرفتن جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن سبب شد سهام چین در عرصه بانکداری و تکنولوژی به شدت سقوط کند؛ اما این اوضاع آشفته به رشد بخش کشاورزی چین که در حال از فروپاشی بود کمک کرد.

آتش جنگ اقتصادی چین و آمریکا حالا داغ تر از گذشته شده به طوری که این آتش حالا آسیب هایی جدی به بخش سرمایه گذاری هر دو کشور وارد کرده است. طی چند ماه اخیر ترامپ تصمیم گرفت تا تعرفه های گمرکی محصولات چین به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار را از ۱۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهد و این افزایش تعرفه ها را بر روی محصولات دیگر چین به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار نیز اعمال کند.

پکن در مقابل این اقدام امریکا ساکت نماند و تعرفه های گمرکی محصولات امریکایی به ارزش ۶۰ میلیون دلار را افزایش داد. جنگ تجاری دو کشور، اقتصاد جهان را نیز تحت تاثیر قرار داد اما سئوال اینجاست که آیا چین یک سره بازنده این بازی است؟ بررسی ها نشان می دهد اقتصاد امریکا نیز البته از این جنگ متضرر شده است.

بیزینس اینسایدر سال گذشته میلادی در گزارشی اعلام کرده بود سیاست های تعرفه ای ترامپ برای هر خانواده متوسط آمریکایی ۱۴۶ دلار هزینه دارد و در صورت اعمال عوارض بعدی این رقم به سالانه ۴۵۳ دلار می‌رسد و می تواند ۲۹۲ هزار شغل آمریکایی را از بین ببرد.

خبرگزاری راشاتودی در گزارشی از تاثیرات این جنگ تجاری بر روی اقتصاد چین نوشته و تنها جنبه مثبت جنگ تجاری که تا کنون به آن اشاره ای نشده است را چنین عنوان کرده است: این نزاع و درگیری بین دو کشور باعث افت ارزش پول ملی چین شد؛ به طوری که ارزش یوان چین در مقابل دلار امریکا ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

بدون شک منابع مالی و سرمایه‌های خارجی در صورتی از یک کشور خارج می‌شوند که ارزش پول آن کشور کاهش پیدا کند و همین امر باعث افت سهام چین در بازار سهام شد. از ۱۷ می تاکنون سرمایه‌گذاران ۳۶ میلیون یوان را از چین خارج کردند و در چهار بانک بزرگ جهانی نگه داشته اند.

‌این در حالی است که شرکت های مخابراتی در چین و شرکت‌های مربوط به تکنولوژی در این کشور که وابسته به زنجیره عرضه هستند؛ به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند، به نحوی که تعداد سرمایه گذاران شرکت هوآوی کاهش یافت.

سهام دومین تولیدکننده بزرگ تجهیزات مخابراتی در چین (ZTE) در سال ۲۰۱۸ در اثر تحریم های امریکا ۶۷.۴ درصد کاهش پیدا کرد.

اما در این جا روند مثبت صنایع کشاورزی چین کاملا نادیده گرفته شده است، روند مثبتی که صنایع کشاورزی چین در مقابله با امریکا در پیش گرفته اند.

بر اساس گزارش سازمان آمار، سهام کشاورزی در چین در ماه می ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرده است در صورتی که سهام کشاورزی شانگهای در همین بازه زمانی ۶.۴ درصد کاهش پیداکرده است. تولیدات بذر و همچنین بذر های اصلاح شده درچین از زمان افزایش تعرفه های گمرکی ۱۰درصد افزایش پیداکرده است.

می‌توان گفت صنعت کشاورزی چین رشدی که در چهار سال باید تجربه کند را در چند ماه به دست اورده است و ارزش سهام کشاورزی آن تنها در ماه می دو برابر شده است. به این ترتیب کشاورزان چینین تا کنون برندگان اصلی جنگ تجاری ‌ای هستند که امریکا علیه کشورشان تدارک دیده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد