اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

مسکو: اقدامات ایران نقض برجام نبوده و آژانس اتمی هیچ انحرافی را ثبت نکرده است

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده که فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا این لحظه هیچ بندی از توافق هسته‌ای را نقض نکرده و آژانس اتمی هم هیچ انحرافی را به ثبت نرسانده است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز (سه‌شنبه) در واکنش به افزایش 4 برابری سطح تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تأکید کرد: «ایران تا کنون از هیچ یک از پارامترهای در نظر گرفته شده در توافق هسته‌ای تخطی نکرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هیچ نقضی را به ثبت نرسانده است».

«بهروز کمالوندی» معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) در نشستی خبری اعلام کرد، «از امروز (دوشنبه) با توجه ابلاغیه اخیر شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری مبنی بر عدم رعایت سقف 300 کیلویی UF6 در کشور و دستور رئیس سازمان انرژی اتمی برای ایجاد زمینه‌های لازم، ظرفیت تولید محصول غنی‌سازی کشور بدون اضافه کردن سانتریفیوژ و زنجیره، به حدود چهار برابر افزایش یافت و اطلاعات طراحی در این خصوص به آژانس بین‌المللی ارائه شده است».

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به این بیانیه سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «این نقض تعهدات ایران ذیل برجام نیست. در برجام، ایران حق دارد تا ذخایر اورانیوم خود را تا 300 کیلوگرم افزایش دهد و حتی میزان آب سنگین خود را به 130 تن برساند.»

در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت سال جاری شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای توقف برخی تعهدات برجامی ایران را در چارچوب برجام اعلام کرد و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

در این بیانیه اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند و به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. (بیشتر بخوانید)

طبق بند هفتم برجام، ایران متعهد شده بود که طی مدت 15 سال و همچنان که به طور تدریجی به سمت رسیدن به استانداردهای بین ‏المللی کیفیت برای سوخت تولیدی در ایران حرکت می‌‏کند، ذخایر اورانیوم خود را به 300 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا 3.67 درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند. براساس برجام جمهوری اسلامی ایران مقید بود تا 15 سال میزان ذخایر آب سنگین را به 130 تن محدود کند. در همین زمینه سید عباس عراقچی 18 اردیبهشت ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد: «ایران امروز اعلام کرد دیگر به این محدودیت قائل نیست و ما دیگر هیچ محدودیتی برای میزان ذخایر خود قائل نیستیم. اینکه ذخایر به چه مراحلی می‌رسد و چه میزان افزایش می‌یابد، دست خودمان است، با توجه به ظرفیت‌های فنی، نیازها و تعاملات دیپلماتیک در عرصه عمل تصمیم می‌گیریم که با چه سرعتی مواد و ذخایر خود را افزایش دهیم.»

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد