اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

فرمانده اسبق نیروی دریایی انگلیس: ترامپ خواهان جنگ با ایران نیست

فرمانده پیشین نیروی دریایی انگلیس ضمن تاکید بر اینکه «دونالد ترامپ» خواهان جنگ با ایران نیست، درباره توان تلافی‌جویی تهران هشدار داد و افرادی چون «جان بولتون» را «احمق‌هایی» خواند که هیچ چیزی از جنگ نمی‌دانند.

«اَلِن ویلیام جان وست» نظامی بازنشسته انگلیسی که از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ فرمانده نیروی دریایی این کشور بود، در مصاحبه‌ای درباره توان ایران برای حملات تلافی‌جویانه به هرگونه حمله آمریکا هشدار داد و برخی گروه‌های پرنفوذ در عربستان سعودی، فلسطین اشغالی و آمریکا را حامی جنگ با ایران خواند.

او به «دیلی استار» گفت: «به نظر من، خود دونالد ترامپ خواهان جنگ (با ایران) نیست اما گروه‌های قدرتمندی در اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده هستند که معتقدند چنین حمله‌ای یک اتفاق خوب خواهد بود و "جان بولتون" از آن جمله است. آنها فکر می‌کنند که پس از نابودی نیروهای مسلح ایران، تغییر رژیم حاصل خواهد شد و همه چیز خوب پیش خواهد رفت اما فقط یک مشکل در اینجا وجود دارد و آن این است که آنها کاملا در اشتباه هستند».

این فرمانده پیشین نیروی دریایی انگلیسی مدعی شد: «شما برای حمله به ایران، تسلط بر آن و سپس وادار کردن آن برای تبدیل شدن به یک کشور متفاوت (از جمهوری اسلامی ایران)، به یک میلیون (نظامی) نیاز خواهید داشت».

وست معتقد است که برای پیروزی نهایی آمریکا بر ایران، ایالات متحده چاره‌ای جز اشغال این کشور ندارد و اگر چنین نکند، ایران توانایی حملات تلافی‌جویانه در کل منطقه به نیروهای آمریکای و متحدانش را دارد.

وی گفت: «این بحث خطرناکی است که گفته شود همه چیز خوب پیش خواهد رفت، ما می‌توانیم هواپیماها و کشتی‌های شما (ایران) را ساقط کنیم اما شما با این کارها پیروزی در جنگ را به اتمام نرسانده‌اید. این مشکل واقعی است و این احمق‌هایی که می‌گویند بیایید به جنگ با ایران برویم، این چیزها را نمی‌فهمند. آنها هیچ چیزی درباره جنگ‌ها نمی‌دانند».

او با اشاره به تجربه ناکام واشنگتن و لندن در جنگ علیه عراق در سال ۲۰۰۳ و ناآرامی‌های بعد از آن گفت: «ایالات متحده می‌گفت که آنها در حال مدیریت اوضاع هستند اما همه ما می‌دانیم که آنها هیچ ایده‌ای درباره اتفاق‌های عراق نداشتند».

از نظر او، برای آمریکا ایران در قیاس با عراق در سال ۲۰۰۳ یک «مشکل بزرگ‌تر» است و حمله به این کشور ممکن است با توجه به خطرات برای کشتیرانی در خلیج فارس، سبب بی ثباتی اقتصاد جهانی شود.

دریاسالار انگلیسی در بخش پایانی این مصاحبه به دولت و ارتش این کشور گفته است که باید خود را برای حملات احتمالی ایران آماده کنند.

وست گفت: «نیروهای ما با آمریکایی‌ها بسیار در هم تنیده هستند و ایرانی‌ها فرضشان این خواهد بود که ما هم (در حمله به ایران) نقش داریم. بریتانیا باید برای دفاع از خود آماده باشد».

اظهارات این نظامی سابق انگلیسی در شرایطی مطرح شده که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه بامداد امروز دوشنبه با شبکه «فاکس نیوز» درباره تنش‌های اخیر در منطقه خاورمیانه تاکید کرد که من کسی نیستم که وارد جنگ شوم. من به دنبال جنگ با ایران نیستم اما ما همچنین نمی‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، به آنها اجازه چنین کاری را نخواهم داد، اگر من بخواهم با ایران وارد جنگ شوم آن جنگ اقتصادی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد