اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر؛ مردم‌به‌هیچ عنوان طلای آب‌شده خریداری نکنند/ از چاله به چاه نیافتید

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر به مردم توصیه کرد با توجه به تخصصی بودن طلای آب‌شده، از خرید این نوع طلا پرهیز کنند.

افزایش شدید قیمت طلا و سكه در دو سال اخیر، علاوه بر آن كه اقتصاد كلان كشور را تحت تأثیر قرار داده، فرصت سودجویی را نیز برای عده ای فراهم كرده كه به بهانه فروش طلای آب شده، سر مردم كلاه بگذارند.
از سال گذشته كه قیمت سكه طلا روزبه روز بالاتر رفت و از قدرت خرید بسیاری از مردم دور شد، متاسفانه عده ای از شهروندان به بهانه كسب سود و حفظ ارزش پول خود، وارد بازار طلای آب شده شدند. علت علاقه مردم به خرید طلای آب شده، قیمت پایین تر آن نسبت به طلا و سكه است؛ زیرا در طلای آب شده دیگر هزینه مالیات بر ارزش افزوده و اجرت طلافروشان وجود ندارد.
طلای آب شده، جزو مواد مصرفی تولید طلا و جواهر است؛ یعنی در كارگاه های طلاسازی كاربرد دارد اما در ماه های اخیر و به دنبال افزایش قیمت طلا در بازار، برخی به با این تصور كه مالیات بر ارزش افزوده نمی پردازند، به سمت خرید طلای آب شده متمایل شده اند.
با این حال، شناسایی تقلب و جعل در طلای آب شده كار هر كسی نیست و بررسی عیار و خلوص طلای آب شده، یك كار كاملا تخصصی است و هر كس نمی تواند معادلات آن را محاسبه كند یا عیار درست آن را تشخیص دهد و این موضوع، فرصت مناسبی برای سودجویان فراهم كرده است. پس از گران شدن طلا، طلای آب شده تقلبی در بازار زیاد شده است و حتی باندهایی كه به صورت غیرقانونی در كارگاه های زیرزمینی و فاقد پروانه به تولید آن اقدام می كردند، شناسایی شده اند. با این حال همچنان برخی از مردم اقدام به سرمایه گذاری در بازار طلای آب شده می كنند غافل از آن كه در حال خرید طلای تقلبی هستند كه عیار پایینی دارد. به علت آن كه فروش طلای آب شده در طلافروشی ها ممنوع است، مردم طلای آب شده را از فروشندگان غیرمجاز می خرند كه هیچ تضمینی نسبت به آنها وجود ندارد. به همین دلیل دیده شده افرادی سرمایه زندگی خود را صرف خرید طلای آب شده تقلبی كرده اند.
در این باره با مسعود یزدانی نایب رئیس اتحادیه طلا، جواهر و سكه گفت وگو كرده ایم.
*برخی سودجویان، طلاهای با کیفیت پایین به اسم طلای 18 یا 24 عیار به مردم عرضه می کنند، شما در اتحادیه برای مقابله با این تخلفات، چه کرده اید؟
مشکلات اقتصادی کشور و کاهش ارزش پول ملی سبب التهابات بازار شده است به همین دلیل مردم علاقه شدیدی به سرمایه گذاری در عرصه های مختلف پیدا کرده اند تا از سقوط بیشتر ارزش پول شان جلوگیری کنند، به همین دلیل بازار طلا که مسیر دسترسی به آن بسیار آسان و همواره از سوددهی خوبی برخوردار بوده با اقبال مردم مواجه شده است.
اما دو نوع خریدار در بازار طلا وجود دارد: افرادی هستند که صرفاً جهت امرارمعاش یا خرید عقد و عروسی اقدام به خرید طلا می کنند که این افراد محلی از اعراب نداشته و به آنها خدشه ای وارد نیست ولی افراد دیگری نیز هستند که می خواهند به هر طریقی که شده پول شان را به کالای دیگری تبدیل کنند. به این افراد جدا توصیه می شود جهت سرمایه گذاری، طلای ساخته شده نو با اجرت کم و دارای کد و استاندارد مشخص خریداری کنند چون بعداً می توان بیوگرافی کل طلا را به دست آورد و سازندگان همیشه در دسترس هستند.
با این حال متاسفانه در حال حاضر مد شده افراد جهت سرمایه گذاری اقدام به خرید طلا در بازارهای کاذب و به اصطلاح سبزه میدان ها می کنند که ما به هیچ عنوان فعالیت این افراد را تأیید نمی کنیم.
*در خصوص مشکلات خرید و فروش طلای آب شده که اخیراً رواج پیدا کرده، توضیح می دهید؟ اصلاً طلای آب شده به چه طلایی گفته می شود؟
طلای آب شده از قدیم الایام جزو مواد مصرفی کارگاه های طلاسازی بوده و اصلاً بین خریدار معمولی و مصرف کننده عادی که خانه دار بوده، خرید این طلا باب نبوده است. ولی متاسفانه اخیراً سودجویان از این بازار آشفته استفاده کرده و پول هنگفتی به جیب می زنند و طلاهایی با عیارهای پایین یا فلزی دیگر را آبکاری کرده و به مشتری تحویل می دهند.
کسانی که می خواهند پولشان را به سرمایه تبدیل کنند به سمت خرید طلای آب شده نروند و از خرید طلای دست دوم خودداری کرده و طلای ارزان قیمت مثل النگو، زنجیرها و سرویس های ارزان را با فاکتور رسمی بخرند که عیارش هم مشخص باشد.
*در فضای مجازی شاهد هستیم که برخی کانال ها اقدام به تبلیغ درباره فروش طلای ارزان قیمت می کنند. آیا این کانال ها مجوز دارند؟ اگر مجوز ندارند اتحادیه اقدام یا گزارشی علیه این گروه ها به پلیس فتا ارائه کرده است؟
در سالیان اخیر در ایران کسب وکارهای غیرمجاز در فضای مجازی گسترش یافته است، با این حال هنوز قانونی در مورد فضای کسب وکار تدوین نشده است. مکان و اتحادیه ای هم در این زمینه وجود دارد با این حال هنوز معلوم نیست متولی این امر کدام نهاد یا سازمان است.
از هموطنان خواهش می کنم به هیچ وجه طلای موردنیاز خود را از فضای مجازی خریداری نکنند، چون هیچ گونه ضمانت پس از فروشی ندارد، یا عیار یا نگینش درست نیست یا قیمتش بالاست. به همین دلیل اتحادیه تا به حال گزارش های زیادی به پلیس فتا داده است و آنها نیز با برخی واحدها برخورد کرده اند.
فضای مجازی جای خرید و فروش امن نیست و مردم باید به واحدهای مجاز با پروانه کسب مراجعه کنند چون بسیاری از واحدهای طلا و جواهر هم پروانه ندارند که به این دلیل است که اتحادیه بسیار سختگیر بوده و قوانین محکمی برای ورود به این عرصه برای متقاضیان اتخاذ می کند.
اما اگر مردم از طلافروشی های دارای مجوز و پروانه خریداری کنند و سپس به هر دلیلی شکایت داشته باشند قسمتی به نام کمیسیون شکایات در اتحادیه تدارک دیده شده که بسیار فعال است و هر روزه به شکایات رسیدگی می شود به طوری که اتحادیه تا ابطال پروانه کسب طلافروشی ها هم پیش رفته است.
*در خصوص مشکلات طلای دست دوم هم توضیح می دهید؟
طلای دست دوم چند مشکل دارد؛ یکی این که ممکن است مشکلات پزشکی و بهداشتی جدی نصیب فرد خریدار شود چون مالک قبلی شاید بیماری های صعب العلاج یا بیماری پوستی داشته باشد که به فرد خریدار سرایت کند چون متاسفانه هیچ گونه ضابطه ای در این زمینه وجود ندارد.
دیگر این که به دلیل افزایش قیمت طلا سودجویان وارد این بازار شده اند، به همین دلیل طلاهای با کیفیت پایین ساخته و به طلافروشان عرضه می کنند و چون طلاهایشان کدی نداشته اند ما توان پیگیری نداشته ایم.
گفته می شود علت اقبال مردم به خرید طلای آب شده یا طلای دست دوم، نپرداختن مالیات و اجرت است. مگر مالیات و اجرت ساخت طلا چقدر است؟
اجرتی که برای ساخت طلا وجود دارد 20 یا 30هزار تومان در هر گرم است که به آن سود 7درصد خرده فروشی ها و مالیات 9 درصدی ارزش افزوده اضافه می شود. البته برخی واحدها این مالیات را از مشتری اخذ می کنند و برخی به دلیل رکود بازار طلا از این کار امتناع می ورزند.
انتهای پیام

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد