اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پیام پامپئو به ایران: توافق هسته‌ای جدید می‌خواهیم نه جنگ

یک پایگاه خبری مدعی شده وزیر خارجه آمریکا در سفرش اخیرش به بغداد از طریق نخست‌وزیر عراق برای تهران پیام فرستاده است.

منابع آگاه مدعی شده‌اند «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در سفرش به بغداد به «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر عراق گفته که کشورش خواستار جنگ با ایران نیست.

به نوشته میدل‌ایست‌آی، او همچنین از نخست‌وزیر عراق خواسته این پیام را به تهران برساند که همه چیزی که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد یک توافق هسته‌ای جدید است.

به نوشته این رسانه، سفر پامپئو به بغداد اعلام‌نشده بود و «عادل عبدالمهدی» انتظار داشت با سخنان آتشین پامپئو درباره ایران رو به رو شود.

یک منبع به میدل‌ایست‌آی گفت آنچه پامپئو به عادل عبدالمهدی گفت در واقع بسیار متفاوت بود و لحن پامپئو، نخست‌وزیر عراق را شگفت‌زده کرد.

پامپئو از عبدالمهدی خواست این پیام را برساند که آمریکا دنبال جنگ با ایران نیست و ترامپ تنها خواستار یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است که بتواند آن را توافق خودش بنامد.

این منبع به میدل‌ایست‌آی گفت: «پامپئو گفت که آمریکا مشتاق رسیدن به توافق جدید است. عبدالمهدی پاسخ داد که ایرانی‌ها مردم مغروری هستند و پرونده توافق هسته‌ای را دوباره باز نخواهند کرد. او علی‌رغم این گفت که ایرانی‌ها ممکن است پذیرای اضافه شدن مفادی به این توافق باشند.»

طبق این ادعا پامپئو از ایده اضافه شدن مفادی به برجام استقبال کرده و آن را «پیشنهادی خوب» خوانده است.

این منبع آگاه مدعی شد: «لحن پامپئو مثبت بود. او ایران را تهدید نکرد. روز بعد، عبدالمهدی، فرستاده‌ای را به ایران فرستاد تا این پیشنهاد را به گوش آنها برساند.»

دولت آمریکا بعد از ناموفق درآمدن سیاست‌هایش در قبال کره شمالی و ونزوئلا رویکرد تهدید و پیشنهاد مذاکره را برای ایران در دستور کار قرار داده است.

ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد و چندین دور تحریم علیه ایران اعمال کرده است.

دولت او اخیراً اعلام کرده معافیت‌های مشتری‌های نفت ایران از تحریم‌ها را تمدید نخواهد کرد.

واشنگتن چهارشنبه هفته گذشته هم با صدور یک فرمان اجرایی صنایع آهن، آلومینیوم، مس و فولاد ایران را به فهرست تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اضافه کرد.

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته و در تلاش است کشورهای دیگر را به حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران فرا بخواند.

شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.

جمهوری اسلامی در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شده به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

این بیانیه همچنین هشدار می‌دهد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد