اونس طلا2232.37
مظنه14,381,000
18 گرم3,319,800
ارزش سکه32,400,393
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

خرازی: شرکت‌های اروپایی هنوز هم می‌توانند از ایران نفت بخرند

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه شرکت‌های اروپایی هنوز هم می‌توانند از ایران نفت بخرند، گفت: برخی از آنها هیچ منافعی در آمریکا ندارند و به نظر می‌رسد که عدم خرید نفت از سوی آنها تصمیمی سیاسی است.

سید کمال خرازی وزیر خارجه اسبق و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران که به پاریس سفر کرده، با «لوئی امبر» خبرنگار روزنامه لوموند گفت‌وگو کرد.

*اروپایی‌ها به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند

وی در پاسخ به این سؤال که برای چه شما تهدید می‌کنید از توافق هسته‌ای (برجام) خارج خواهید شد؟ عنوان کرد: هدف، نجات توافق هسته‌ای است به این معنا که ما می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. ولی بر این اعتقاد هستیم که کشورهای اروپایی به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و ما به آنها دو ماه وقت می‌دهیم آن را انجام دهند. با این حال، تصمیم ما بر خلاف توافق هسته‌ای، که پیش بینی می‌کند ایران بتواند بخشی از تعهدات را در صورتی که شرکایش به تعهدات‌شان احترام نگذارند، نیست.

خرازی در پاسخ به این سؤال که ایران دقیقا از اروپایی‌ها چه می‌خواهد؟ اظهار داشت: اروپا مکانیسمی به نام «اینستکس» ایجاد کرده است تا روابط تجاری‌اش با ایران، به رغم تحریم‌های بانکی آمریکایی حفظ شود. این مکانیسم در فرانسه ثبت شده، ولی اقدامی فراتر از آن انجام نشده است. ساختار متناظر این راهکار نیز، در ایران آماده کار است و همه مسئولان آن نیز در تهران منصوب شده‌اند. به نظر می‌رسد که دو ماه باید برای آغاز اولین نقل و انتقالات مالی کافی باشد.
خبرنگار لوموند با بیان اینکه اروپایی‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و اینستکس نیز به شما اجازه می‌دهد فقط محصولات و اقلام بشردوستانه دریافت کنید. از خرازی پرسید آیا این برای شما کافی است؟ که وی پاسخ داد: شرکت‌های اروپایی هنوز هم می‌توانند از ایران نفت بخرند. برخی از آنان هیچ منافعی در آمریکا ندارند و لذا ترسی از تحریم‌ها ندارند. ایتالیا و یونان خریدهای نفتی‌شان را متوقف کردند، در حالی که آمریکا برای آنها معافیت‌هایی را از تحریم‌ها قائل شده بود. این نشان می‌دهد که این تصمیم (به نخریدن نفت) سیاسی است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اضافه کرد: پرداخت‌های واریز شده در قالب « اینستکس» باید به عنوان آغازی برای خریدهای ایران از اروپا باشد. گفته شده است که اینستکس در وهله اول برای این منظور خواهد بود که ایران بتواند اقلام دارویی و اقلام غذایی خریداری کند. این سخن برای ما رضایت بخش نیست. به این معنا که ما فکر می‌کنیم این راهکار باید اجازه دهد همه نوع نقل و انتقال صورت گیرد.

وی در خصوص این گفته خبرنگار لوموند مبنی بر اینکه «این خود شرکت‌ها هستند که مخالفت می‌کنند»، بیان کرد: بنابراین برای چه اروپا نیز متقابلا هیچ فشاری بر آمریکا اعمال نمی‌کند؟ اروپا باید از منافع خودش دفاع کند.

انتهای پیام/

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد