اونس طلا2206.38
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

المیادین: بولتون تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا است

محتمل‌ترین هدف تشدید گفتمان سیاسی آمریکا در مقطع اخیر این است که ایران را تحریک کنند و آن را به یک برخورد هر چند محدود با نیروهای آمریکایی سوق دهند که خطری زیاد برای امنیت ملی واشنگتن است.

وبگاه خبری المیادین در گزارشی با عنوان «چرا کارشناسان معتقدند بولتون خطری برای آمریکاست» تاکید کرد، تحرکات مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در واقع امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند.

نویسنده در مقدمه این یادداشت بر مبنای اعتقاد کارشناسان نوشت: محتمل‌ترین هدف تحرکات، مانورها و تشدید گفتمان سیاسی آمریکا در مقطع اخیر، این است که ایران را تحریک کنند و آن را به یک برخورد هر چند محدود با نیروهای آمریکایی یا اهداف دیگری در عربستان سعودی سوق دهند تا به وسوسه فکری این سه نفریعنی بولتون، «مایک پمپئو» و «مایک پنس» درباره ضرورت پاسخ به حمله فرضی پاسخ داده شود.

المیادین آورده است: آمریکا با اتخاذ سلسله اقدامات و تدابیری طبل جنگ علیه ایران را به صدا درآورده است، اعلام وضعیت آماده باش در ناوگان پنجم آمریکا در بحرین و همزمان با آن خبر جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره عزیمت ناو هواپیما بر آبراهام لینکلن به منطقه به همراه چهار هواپیمای بمب افکن راهبردی ب52 به خلیج فارس و لغو دیدار مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با صدر اعظم آلمان و جایگزین شدن آن با سفر فوری به عراق از برجسته ترین اقدامات آمریکا شمرده می‌شود.

این وبگاه خبری افزود: اما پشت سرش فرماندهی نظامی آمریکا اظهاراتی خلاف بیانیه تیم جنگی در واشنگتن بیان کرد که نشانه عقب نشینی آمریکا از گفتمان تهدید علیه ایران بود؛ «جیم مالوی»، فرمانده یگان دریایی آمریکا در خاورمیانه در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد: «آمریکا برای انجام عملیات در هر نقطه از این منطقه هیچ چالشی پیش رو ندارد و با هیچ محدودیتی مواجه نیست و در صورت لزوم ناو هواپیمابر آمریکا را به تنگه هرمز اعزام خواهد کرد» تا بدین طریق جار و جنجال ها درباره روایت مقامات رسمی واشنگتن مبنی بر بسته شدن تنگه هرمز را متوقف کند.

«برایان هوک»، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران هم گفت که اعزام ناو هواپیمابر به آب‌های خلیج فارس پیامی سیاسی ندارد، بلکه برای دفاع از خود در سایه تهدیدهای جدی ایران برای نظامیان آمریکا است.

المیادین با اشاره به اظهارات «اسکات ریتر»، بازرس ارشد سابق تسلیحات کشتار جمعی سازمان ملل در عراق که اعزام ناو هواپیمابر لینکلن به خلیج (فارس) را اقدامی معمولی خوانده بود، افزود، گواهش این است که ناو هواپیمابر آمریکایی و بمب افکن‌های آن ماه گذشته از ایستگاه دریایی نورفولک ویرجینیا برای شرکت در مانورهای دریایی در آب های دریای مدیترانه به حرکت درآمد.

این وبگاه خبری افزود: فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا این ناو هواپیمابر را مامور نظارت بر افزایش حضور نیروی دریایی روسیه در دریای مدیترانه کرد و هواپیماهای شناسایی پشتیبان ناو نیز مامور نظارت بر حجم حملات هوایی روسیه در مناطق ادلب، حلب و حماه شدند و از جمله دلایل دیگر تقویت حضور نظامی آمریکا در شرق مدیترانه حفظ آمادگی نظامی برای هدف گرفتن سوریه با موشک‌های کروز به فرمان ریاست جمهوری آمریکاست.

المیادین آورده است: هدایت ناو هواپیمابر به نزدیکی آب‌های خلیج فارس موجب شد که پنتاگون مانورهای مشترک با ائتلاف ناتو در دریای مدیترانه را لغو کرده و ماموریت آن را از نظارت بر عملیات روسیه در سوریه متوجه منطقه خلیج فارس کند که این اتفاق نشات گرفته از یک مسئله بسیار جدی در راهبرد آمریکاست که چنین تغییرهای اساسی را طلبیده است بخصوص که این تصمیم از یک مقام غیرنظامی یعنی جان بولتون صادر شده و پنتاگون 24 ساعت بعد آن را تایید کرد.

ریتر با انتشار مقاله‌ای در مجله هفتگی «امریکن کانسرواتیو» در دهم ماه مه جاری ادعاهای بولتون و وزیر خارجه آمریکا را تکذیب کرد بخصوص که بلافاصله پمپئو برای حضور در نشست بلندپایه شورای امنیت ملی به درخواست فرماندهی ستاد مشترک دعوت شد.

اظهارات جنگ افروزانه بولتون بخصوص که او به جای پنتاگون خبر اعزام ناو هواپیمابر را اعلام کرد با واکنش‌های شدید سیاستمداران و ناظران روبرو شد که نسبت به اینکه بولتون بخواهد آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند در حالی که آمادگی آن را ندارد ابراز نگرانی کردند، بخصوص که پروژه بولتون به استناد اطلاعات جعلی اسرائیل است.

المیادین افزود: به تاکید ریتر دو گانه بولتون- پمپئو سیاستی را پیاده می‌کنند که سرویس اطلاعات اسرائیل دیکته کرده و بولتون آن را در نشست روز شانزدهم آوریل 2019 در کاخ سفید تصویب کرده است.

اما به گفته ریتر اطلاعات آمریکا فقط بر مبنای تحلیلی است که موساد انجام داده و شامل مجموعه سناریوهایی است که ممکن است ایران برای آن نقشه کشیده باشد.

ریتر بر اساس تجربه اطلاعاتی خود از شبکه خبری سی ان ان هم به دلیل انتشار خبری نظامی که درستی آن ثابت نشده بود انتقاد کرد، براساس گزارش اطلاعاتی ادعایی «سی ان ان»، ایران اغلب قایق‌های تندرو وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقر در آب های خلیج فارس را به موشک های بالستیک کوتاه برد و موشک های کروز مجهز کرده است.

ریتر گفت: این خبر سی ان ان پوچ و غیرمنطقی است، ما مطمئن نیستیم که ایران قدرت پرتاب موشک بالستیک توسط قایق‌های جنگی خود را داشته باشد کما اینکه زرادخانه موشکی ایران اغلب متحرک است و رهگیری آن از طریق حملاتی هوایی تقریبا محال است.

برخی کارشناسان نظامی دلایل بولتون برای اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس را بی ارزش خوانده‌اند. بولتون گفته است: کشتی‌ها و هواپیماها با هدف ارسال پیامی واضح و بی‌تردید به حکومت ایران مبنی بر این که هر گونه حمله به منافع آمریکا یا متحدانمان با شدت عملی بی امان مواجه خواهد شد به کار گرفته شده‌ است.

المیادین به نقل از کارشناسان آورده است: پهنای خلیج فارس آنچنان گسترده نیست و این موضوع، گستره تحرکات مورد نیاز ناو آمریکایی را محدود می ‌کند به گونه‌ای که می تواند هدف آسانی برای حملات قرار گیرد و تغییر ماموریت این ناو و کشتی‌های همراه آن از آب‌های مدیترانه به آب‌های خلیج فارس بر اساس اظهارات بولتون فرضیه‌ای را خلاف آنچه که تیم جنگی تهدید به آن می‌کند تقویت می‌کند، اینکه آمریکا قصد حمله به ایران را ندارد.

به باور کارشناسان محتمل‌ترین هدف تحرکات، مانورها و تشدید گفتمان سیاسی آمریکا در مقطع اخیر این است که ایران را تحریک کنند و آن را به یک برخورد محدود علیه نیروهای آمریکایی یا علیه اهداف دیگر در عربستان سعودی سوق دهند تا به وسوسه فکری این سه نفربولتون، پمپئو و پنس درباره ضرورت پاسخ به حمله فرضی پاسخ داده شود.

المیادین نوشت: یعنی به گفته کارشناسان انتظار می‌رود یک حمله ساختگی به ناو هواپیمابر صورت گیرد تا بهانه به دست تیم جنگی آمریکا بیفتد همان اتفاقی که در حمله به ناو آمریکایی لیبرتی در ژوئن 1967 روی داد.

این وبگاه خبری افزود: تهدیدهای آمریکا در مقطع کنونی تصادفی یا خود به خودی نبوده است بخصوص که پروژه آمریکا برای فروپاشی ونزوئلا و تسلط برثروت‌های نفتی و منابع معدنی این کشور ناکام ماند و کره شمالی هم آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفت که چالشی برای نهاد حاکم در واشنگتن است.

المیادین نوشت: ایران و ونزوئلا مخازن نفتی فراوانی دارند که هنوز خارج از نفوذ آمریکا قرار دارند، ایران و قطر نیز ثروت عظیمی از گاز طبیعی را در اختیار دارند که چشم طمع سیاستمداران ایالات متحده و منافع شرکت های جهانی آمریکا به آن دوخته شده است، اما تلاش‌های واشنگتن برای تحمیل دیدگاه اقتصادی خود بر چین هم با مشکلاتی روبرو شده از همین رو چین را تهدید به اعمال تحریم از طریق افزایش تعرفه گمرکی کالاهایش کرده است.

این وبگاه خبری آورده است: اگر واشنگتن نتواند به هدف خود در کنترل ثروت نفت ایران دست یابد،که احتمالا همین گونه است، یکی از مهمترین ارکان استراتژی خود را برای کنترل چین از طریق کنترل منابع مختلف انرژی از دست خواهد داد.

المیادین نوشت: از همین رو آمریکا شاید طرق دیگری را بکار گیرد بخصوص که تصمیم گیرندگان سیاسی آمریکا از پذیرش تغییرات بین المللی که باعث ایجاد رقبایی قوی برای آمریکا شده است امتناع می‌کنند از همین رو با سیاست‌ها و رویارویی‌هایی دشوارتر از فضای جنگ سرد بین دو قطب بزرگ آن را به چالش کشیده اند از همین رو آمریکا مشغول آماده کردن خود برای خروج یکجانبه از افغانستان و دستیابی به تفاهمی با روسیه برای برای خروج از سوریه است.

نویسنده با تاکید بر اینکه جعلی بودن اطلاعاتی که واشنگتن از طریق آن تشدید تنش های خود در منطقه را توجیه می‌کند، ثابت شده است و بر مبنای واقعیت‌هایی ملموس نیست، افزود:اسکات ریتر واضح تر از دیگر کارشناسان اعلام کرد که اسرائیل و آنهایی که پشت پرده هستند اطلاعاتی را در اختیار مقامات امریکا قرار می‌دهند و آنها را تحریک می‌کنند به گونه‌ای که رفتارهای بولتون را زیر سوال می‌برد و ثابت می‌کند که این جان بولتون و نه ایران است که بزرگ‌ترین خطر برای امنیت ملی آمریکاست.

انتهای پیام/م

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد