اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

دومین ماه افت معاملات مسکن/ ناتوانی خرید و ترس از فروش دلیل اصلی

ناتوانی در خرید مسکن از یک سو و ترس از فروش مسکن توسط مالکان باعث شده تا معاملات مسکن در دومین ماه سال نیز کاهشی باشد.

رشد جهشی قیمت مسکن در یکسال گذشته که دلیل آن را نباید در بخش مسکن، بلکه در کلان اقتصاد جست‌وجو کرد، باعث شده تا در ماه‌های گذشته قدرت خرید متقاضیان مسکن به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

این کاهش قدرت خرید و ناتوانی متقاضیان مسکن باعث شده تا این روزها با نبود تسهیلات مناسب برای بالا رفتن توان خرید عجین شده و بسیاری از واحد مسکونی نوساز و کهنه‌ساز بدون متقاضی خرید باقی بمانند.

رشد قیمت مسکن که از اواخر روزهای تابستان ۹۶ آغاز شد و در زمستان و سپس در اردیبهشت و خرداد ماه امسال به اوج خود رسید، باعث شد تا بازار مسکن در یک رکود تورمی شدیدی فرو برود، به طوری که آمار دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گزارش خود از تحولات مسکن شهر تهران در اواخر پارسال نشان داد که تعداد معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۱،۳ درصد کاهش یافته است.

بنا به گفته کارشناسان مسکن، رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته موجب کاهش بیش از پیش قدرت خرید مسکن شده است، بنابراین دولت باید چاره ای برای بالا بردن قدرت خرید مسکن و خروج بخش مسکن از رکود بیاندیشد.

این روزها تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی مسکن کفاف خرید را نمی دهد و متغیر بودن پرداخت تسهیلات نیز هنوز به تصویب شورای پول و اعتبار نرسیده است.

به گزارش سامانه املاک و مستغلات، خرید و فروش مسکن در ۲۰ روز اردیبهشت ماه جاری حدود ۳۷ درصد در تهران کاهش داشته است و به گفته فعالان بازار مسکن مهم‌ترین دلیل افت معاملات مسکن ،ترس فروشندگان از فروش است، چرا که احساس می‌کنند، مبادا پس از فروش نتوانند مسکن مورد نظر را خریداری کنند. البته ناتوانی در خرید مسکن را نیز باید به این افت معاملات همان طور که در بالا توضیح داده شد به آن اضافه کرد.

معاملات مسکن در تهران در فروردین ماه ۳۲ درصد و در اردیبهشت ماه تا ۲۱ اردیبهشت ۳۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد