اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

عجله‌ای برای امضای توافق با چین نداریم

رئیس جمهور آمریکا همزمان با وضع تعرفه‌های جدید روی واردات کالاهای چینی و ادامه مذاکرات با مقامات چینی، اعلام کرد هیچ عجله‌ای برای امضای یک توافق تجاری با چین ندارد.

آمریکا اوایل روز جمعه تعرفه روی واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد و با این اقدام بازارهای مالی که از جنگ ۱۰ ماهه میان دو اقتصاد بزرگ جهان نگران بودند متلاطم شدند.

این اقدام که انتظار می‌رود تلافی از سوی چین را به دنبال داشته باشد درست چند ساعت پیش از آغاز روز دوم مذاکرات میان رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا، استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا و لیو هی، معاون نخست وزیر چین در واشنگتن انجام گرفت.

لیو دفتر نماینده تجاری آمریکا را اواسط روز ترک کرد و معلوم نبود آخرین دور مذاکرات به پایان رسیده است یا خیر.

ترامپ در توئیت هایی که صبح فرستاد از افزایش تعرفه‌ها دفاع کرد و گفت: به هیچ وجه عجله‌ای برای نهایی کردن یک توافق ندارد و اقتصاد آمریکا از این تعرفه‌ها بیش از هر گونه توافقی سود خواهد کرد.

با وجود اصرار ترامپ مبنی بر این که چین متحمل هزینه تعرفه‌ها خواهد داشت اما شرکت‌های آمریکایی نیز از این هزینه‌ها بی نصیب نمانده و احتمالاً آن را به مصرف کنندگان منتقل خواهند کرد. هزینه مصرفی بیش از دو سوم از فعالیت اقتصادی آمریکا را تشکیل می‌دهد.

ترامپ که سیاست‌های حمایت‌گرایانه را در راستای شعار "نخست آمریکا" اختیار کرده و با متهم کردن چین به شیوه‌های تجاری غیرمنصفانه در مقابل این کشور ایستاده است، پیش از این اظهار کرده بود که مذاکرات روز جمعه به پایان می‌رسد اما سپس گفت: مذاکرات ممکن است ادامه پیدا کند.

در پی افزایش تعرفه‌ها از سوی آمریکا، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد اقدامات متقابل را در پیش خواهد گرفت اما در این باره توضیحی نداد.

چین سال گذشته با وضع تعرفه‌ها روی مجموعه‌ای از کالاهای آمریکایی از جمله گوشت خوک و سویا که به ضرر کشاورزان آمریکایی تمام شد، به تعرفه‌های این کشور واکنش نشان داده بود.

بر اساس گزارش رویترز، سانی پردیو، وزیر کشاورزی آمریکا روز جمعه اظهار کرد ترامپ از وی خواسته است برنامه‌ای برای حمایت از کشاورزان ایجاد کند. وزارت کشاورزی آمریکا پیش از این یک بسته ۱۲ میلیارد دلاری را برای حمایت از کشاورزان و جبران خسارت ناشی از جنگ تعرفه‌ای با چین برای آنها اختصاص داده بود.

بسیاری از گروه‌های تجاری با تعرفه‌ها مخالف بوده و می‌گویند این تعرفه‌ها برای شرکت‌ها فاجعه بار هستند و به قیمت‌های بالاتر برای مصرف کنندگان کالاهای مختلف منتهی می‌شوند.

سه تا چهار ماه طول می‌کشد تا تأثیر افزایش تعرفه‌ها برای خریداران آمریکایی ملموس شود اما خرده فروشان چاره‌ای برای افزایش قیمت‌ها برای پوشش هزینه واردات ندارند.

انتهای پیام

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد