اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

درخواست واشنگتن از اربیل برای قطع تعامل سیاسی و تجاری با ایران

یک هیئت از وزارت خارجه آمریکا به منطقه کردستان عراق سفر کرد و به مسئولان این منطقه گفت که باید به همکاری اقتصادی و سیاسی با تهران پایان دهند.

یک هیئت از وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه (روز گذشته) به منطقه کردستان عراق سفر و با مسئولان آن دیدار کرد.

یک منبع آگاه اعلام کرد که این هیئت حامل پیامی از سوی «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا برای «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکراتیک کردستان و رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان بوده است.

این منبع به پایگاه خبری «رأی الیوم» گفت که در این پیام آمده بود که «کُردها باید موضع خود را مشخص و تعامل سیاسی و تجاری با ایران را متوقف کنند».

به گفته منبع مذکور، در این پیام آمده است که تعامل سیاسی و تجاری با ایران، به ضرر منافع منطقه کردستان عراق است؛ «به ویژه اینکه آمریکا از [نیروهای نظامی موسوم به] "پیشمرگه" حمایت نظامی و مالی می‌کند».

وی در پایان تأکید کرد که رهبران کُرد در وضعیت دشواری قرار گرفته‌اند؛ خاصه اینکه «ایران نفوذ زیادی به ویژه در مناطق تحت سیطره اتحادیه میهنی در سلیمانیه و حلبچه دارد».

«قباد طالبانی» معاون نخست وزیر منطقه کردستان عراق روز گذشته با این هیئت آمریکایی مسائل مختلف از جمله روابط بین اربیل و بغداد را بررسی کرد.

دفتر اطلاع‌رسانی طالبانی امروز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «هیئت آمریکایی حامی تحکیم، توسعه و بهبود روابط بین کردستان و بغداد است».

در این بیانیه آمده است که در دیدار مذکور، «جودی هود» کاردار آمریکا در عراق، ژنرال «پل لاکامیرا» فرمانده کل نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا در سوریه و عراق و «استیون ویگن» سرکنسول آمریکا در کردستان حضور داشته‌اند.

پامپئو سه‌شنبه هفته جاری در سفری از پیش تعیین نشده، به بغداد سفر و با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و «برهم صالح» رئیس جمهور عراق دیدار کرد.

عبدالمهدی تأکید کرد که همچنان خواستار ادامه روابط با جمهوری اسلامی ایران است؛ کما اینکه در دیدار با سفرای اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه تصریح کرد که عراق بخشی از سیستم تحریم علیه تهران نخواهد بود.

یک منبع آگاه نیز فحوای دیدار صالح و پامپئو اعلام کرد که طرفین تمدید معافیتهای عراق از تحریمهای آمریکا علیه ایران را تأیید کردند.

آمریکا سال گذشته در یک اقدام یکجانبه از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران خارج شد و چندی پیش نیز اعلام کرد که هیچ کشوری حق ندارد از ایران نفت خریداری کند؛ اقدامی که واکنشهای منفی بسیاری به همراه داشت و برخی کشورها از جمله چین این مسئله را رد کردند.
انتهای پیام/م

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد