اونس طلا2195.42
مظنه14,191,000
18 گرم3,276,000
ارزش سکه31,972,323
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

روزنامه روس: ایران به کمک روسیه برای حفظ منافع خود در برابر آمریکا امیدوار است

اعلام ضرب‌الاجل ایران برای کشورهای اروپایی درباره اجرای تعهداتشان در قبال برجام، با سفر "ظریف" به مسکو همراه شده که گویای آن است که تهران روی کمک روسیه برای تاثیرگذاری بر اروپایی‌ها حساب کرده و در مسکو نیز این اقدام ایران قابل درک ارزیابی شده است.

روزنامه «کامرسانت »، چاپ مسکو نوشته است: ایران اجرای بخشی از تعهدات خویش در چارچوب توافقنامه هسته ای را متوقف کرده و هشدار داده که اگر طی مدت 60 روز خواسته هایش درباره اجرای تعهدات همه طرفین شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام نگیرد، تدابیر شدیدالحن تری در این رابطه خواهد اندیشید.
طرف هشدارهای تهران، بیشتر کشورهای اروپایی هستند که وعده داده بودند از همه امکانات خود استفاده کنند تا ایران از خروج یکجانبه آمریکا از برجام که دقیقا یک سال قبل اعلام شد، متضرر نشود. در اقدامی نمادین، اعلام مواضع جدید تهران در زمانی انجام گرفت که "محمدجواد ظریف " وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو بسر می برد تا در دیدار با "سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه، راه های دور زدن تحریم های آمریکا را بررسی کند.
"حسن روحانی " رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که تهران در پیام هایی برای سفرای کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه، آنها را از تصمیم خود درباره توقف اجرای برخی تعهدات خود در چارچوب توافقنامه هسته ای و درخواست های طرف ایرانی درباره برجام مطلع کرده است.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نتیجه تلاش های چندین ساله جامعه جهانی برای کاهش وخامت اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران است. این توافقنامه بین المللی در ماه جولای سال 2015 توسط وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، بعلاوه آلمان) امضاء شد. ولی بعد از پایان دوران ریاست جمهوری "باراک اوباما و پیروزی "دونالد ترامپ " در انتخابات، واشنگتن خط مشی جدیدی در برخورد با ایران و بطور کلی با مسائل خاورمیانه در پیش گرفت. ترامپ در تاریخ هشتم ماه مه سال 2018 ، یعنی دقیقا یک سال قبل، از توافق هسته ای امضاء شده با ایران به شدت انتقاد کرده و اعلام کرد که آمریکا از آن خارج می شود.
ظرف یک سال گذشته واشنگتن تحریم های یکجانبه علیه ایران را ازسر گرفته و به تدریج بر شدت تحریم ها افزوده است. مقامات واشنگتتن پنهان نمی کنند که هدف اصلی آمریکا رساندن صادرات نفتی ایران به صفر، نابودی اقتصاد این کشور و در نهایت سرنگون کردن نظام سیاسی در تهران است.
روسیه و چین، تصمیم تهران را درک کرده و خواستار تلاش برای حفظ برجام شده اند
این روزنامه می نویسد: روز گذشته در مسکو و پکن اعلام شد که اقدام مقامات تهران درباره توقف برخی تعهداتش در چارچوب برجام به طور کامل درک می شود.
دولت چین تاکید کرد که ایران نشان داده که به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبنده بوده و خواستار حفظ توافق هسته ای است. به همین دلیل مقامات پکن از همه طرفین شرکت کننده در توافقنامه هسته ای خواسته اند تا تمام تلاش خود برای جلوگیری از تشدید اوضاع در این رابطه انجام دهند.
در مسکو نیز بر این عقیده هستند که مسئولیت وضعیت پیچیده به وجود آمده پیرامون برجام بر عهده آمریکاست و تصمیم ایران بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام و تشدید برخوردهای تهاجمی واشنگتن، کاملاً قابل درک است.
وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در آغاز مذاکراتش با همتای ایرانی خود اعلام کرد که وضعیت پیچیده بوجود آمده پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، به خاطر برخوردهای غیرمسئولانه آمریکاست که از اجرای تعهدات خویش خودداری کرده است.
"دمیتری پسکوف " سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد، همانطور که "ولادیمیر پوتین " بارها نسبت به عواقب اقدامات آمریکا در برخورد با ایران هشدار داده، در مسکو تصمیم ایران درباره توقف اجرای برخی مفاد برجام را ناشی از اقدامات نسنجیده طرف آمریکایی ارزیابی می کنند و روسیه به دیپلماسی خود مبنی بر تماس با همه طرفین شرکت کننده در برجام با هدف تحقق این توافقنامه بسیار مهم و حیاتی ادامه می دهد.
"حمیدرضا عزیزی " استاد ارشد دانشگاه «شهید بهشتی » تهران و کارشناس باشگاه مباحثات بین المللی «والدای » مسکو، در گفت وگو با «کامرسانت » گفته است: «مقامات تهران بارها اعلام کرده بودند که تنها در صورتی به تعهدات خود در چارچوب برجام باقی خواهند ماند که منافع اقتصادی ناشی از این توافقنامه برای ایران حفظ شود. ولی با گذشت یک سال از خروج یکجانبه آمریکا، کشورهای اروپایی هنوز نتوانسته اند هیچ منفعتی برای تهران را تضمین کنند. اروپایی ها حتی با سیاست تهاجمی آمریکا مخالفت شدیدی نمی کنند. به همین دلیل در تهران می خواهند در مذاکرات احتمالی آینده "برگ برنده " ای در دست داشته باشند و با آن اروپایی ها را مجبور به انجام تعهدات خود کنند. »
این کارشناس یادآور شد: «مردم ایران امید زیادی به تاثیر برجام بر بهبود شرایط زندگی خود بسته بودند، ولی این مسئله به خاطر بدعهدی های کشورهای اروپایی اتفاق نیفتاد و به همین دلیل دولت جمهوری اسلامی مجبور شده در این باره به دست اقدامی بزنند. در واقع تصمیم روز چهارشنبه، تهران پاسخ مستقیمی به تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران است. »
"میخائیل اولیانوف " نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین نیز معتقد است، تهران عملاً پایبندی خود به برنامه جامع اقدام مشترک را نشان داده و می خواهد توازنی در وضعیت به وجود آورند و این اقدام تهران، نقض توافقنامه هسته ای یا خارج شدن از آن بشمار نمی رود.
انتهای پیام/

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد