اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

عراق منکر دادن امتیاز به آمریکا برای تجارت با ایران شد

عراق در آستانه امضای یک توافق انرژی ۳۰ ساله به ارزش ۵۳ میلیارد دلار با شرکت های اکسون موبیل و پتروچاینا است اما نخست وزیر عراق منکر هر گونه ارتباط میان این پروژه عظیم و اجازه آمریکا به بغداد برای همکاری با ایران شده است.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق اظهار کرد این کشور انتظار دارد در مدت ۳۰ سال اجرای این توافق ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند.

این پروژه عظیم شامل توسعه میادین نفتی نهر بین عمر و عرتاوی و افزایش تولید این دو میدان به ۵۰۰ هزار بشکه در روز از حدود ۱۲۵ هزار بشکه در روز فعلی است.

این پروژه برای تأمین آب این دو میدان در جنوب عراق به منظور افزایش فشار و ثابت نگه داشتن تولید آنها اهمیت بالایی دارد.

رسانه‌ها به نقل از سفیر ایران در لندن گزارش کرده بودند که آمریکا در قبال امضای قرارداد نفتی با واشنگتن، به عراق برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران اجازه داده است.

عبدالمهدی در پاسخ به پرسش رویترز در مورد موانع پیش روی توافق نهایی، گفت: مذاکرات میان وزارت نفت و اکسون موبیل و چاینا موبایل بر سر نحوه تقسیم سود در صورت افزایش یا کاهش قیمت نفت است. این توافق به مدت ۳۰ سال ادامه خواهد داشت و چنین جزئیات مالی حساس به شمار می‌رود و باید زمان بیشتری برای مذاکره درباره آنها اختصاص داده شود.

عراق دومین صادرکننده بزرگ عضو اوپک است و قصد دارد تولیدش را که به دلیل چند دهه جنگ و تحریم محدود مانده بود افزایش دهد. چنین پروژه‌هایی برای شرکت‌های نفتی بین‌المللی بسیار ارزشمند هستند. توافق اولیه‌ای موفقیت بزرگی برای برنامه‌های اکسون موبیل برای گسترش فعالیت در عراق بوده است.

عبدالمهدی گفت: اکسون موبیل و پتروچاینا یک پروژه تزریق آب برای چاه‌های نفت در جنوب خواهند ساخت و همچنین به ارتقا و ساخت خطوط لوله صادرات جدید اقدام خواهند کرد.

بر اساس گزارش رویترز، عراق نفت وارد نمی‌کند و معافیتی که این کشور از آمریکا دریافت کرده است برای واردات گاز طبیعی بوده است.

انتهای پیام

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد